Importera..Eller Svenskfödd ?

Sv: Importera..Eller Svenskfödd ?

Är eran häst!

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ? Andi= Island/Danmark, Kveikja= danmark (inte importerad ännu, men blir snart)

Eller är han/hon Svenskfödd ?Andi är Islandsfödd, Kveikja danskfödd

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ? Andi= vallack, Kveikja= sto

Eksemhäst ?
Andi har tendenser, exemtäcke på försommaren och vänjer långsamt av med det för att helt gå utan under sensommaren. FÖrsta sommaren i sverige gick han utan 2mån, kliade sig o fick då täcke. Andra sommaren gjorde vi enligt ovan och då kliade han sig inte alls.

Varför blev det just den hästen
Andi, lång historia som kortast beskrivs med att min kusin fick en galen tregångare till träning, jag blev kär, ägaren var livrädd, o hästen mkt billig. Hästen var inte galen utan underbar, min nu sedan två år.

Kveikja, min kusins första egna föl, bestämdes att jag skulle köpa innan ens hingsten var vald :)

Isländsk import. Kom hit början på hösten 04.

Och därmed inte svenskfödd.

Han är vallack.

Jag har inte haft honom sålänge, men enligt förra ägaren så har haft haft klitendenser i man och svans, så täcke ryker på i år!

Han hade allt, helt enkelt. :love:

Mina två är moderlivsimporter. Alltså "tillverkade" på Island men födda i Sverige.

Båda är valacker och ingen har eksem.

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans? Båda från Island.

Är eran häst Hingst/Valack/Sto? Valack och sto

Eksemhäst? Nej ingen.

Varför blev det just den hästen? Dom är snälla, har bra psyke, ej eksem, inte rädda av sej... massa massa saker.. Det stämde lixom ;)

Moderlivs import,vallack utan exem.Skulle bara titta på denna unghäst hos en bekant men.......
ja så kan det gå efter en vecka så var han hos mej:bump:

Vill ställa Alla er Islandsägare frågan...

Är eran häst:

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans? Ja, importerad från Finland av mej!

Eller är han/hon Svenskfödd? nej

Är eran häst Hingst/Valack/Sto? Sto

Eksemhäst? nej

Varför blev det just den hästen? För jag känner mamman och hade henne i Sverige på betäckning med Mökkur. Jag gillar hästen och gjorde det redan innan pållan var född. Det var DEN hästen jag ville ha!

/Malin

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ?
Eller är han/hon Svenskfödd ?
Ena är islandsfödd, den andra är svenskfödd.

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ?
Ena valack (islandsfödd), andra är sto (svenskfödd).

Eksemhäst ?
Den islandsfödda är det. Dock symptomfri i somras.

Den islandsfödda blev jag kär i för sisådär 10 år sedan. Enmanshäst som var trasig i kropp och själ. Var ju tvungen att ha honom:love:

Den svenskfödda är min egen uppfödning (dock lånat sto).

Mánadis skrev:

Är eran häst!

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ? En import Island en svenskfödd

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ? Islandsimp = sto Svenskfödd= hingst u mitt sto

Eksemhäst ? Stoet visade tendenser i somras, hennes 5:e i Sverige hoppas det inte bryter ut helt i somras utan återgår till ingenting som tidigare.

Varför blev det just den hästen Stoet fastnade jag för redan som oinriden vid importen. Fanns i närheten under hela inridningen. När jag sedan letade ny häst när hon varit i Sverige ett år provade jag några andra, men det blev hon jag åkte hem med även om hon egentligen ärtvärt emot vad jag letade efter. Jag "skulle" ha en fyrgångare som inte var så hetsig och kom hem med en lättstressad femgångare...

Hingsten är egen tillverkning e Feykir från Knutshyttan

Kanske lite konstiga frågor...men jag tycker nog att någon kan svara på detta :rofl:

Det var mina hästar.

Är eran häst!

Ja, import från island 02 och moderlivsimport från island
ja,moderlivsimporten är ju då svenskfödd
Är eran häst Hingst/Valack/Sto ?
två ston
Eksemhäst ?
nej ingen utav dom.
Det vet jag fortfarande inte riktigt, det var ngt som bara var "rätt"
med henne.
:love:

Är eran häst!

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ?Har 2 importer från Island

Eller är han/hon Svenskfödd ?Har 1 svenskfött sto

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ?Har 2 ston och 1 valack

Eksemhäst ?Importerna går med täcke utifall att det skulle komma exem. Mitt svenskfödda sto behöver inte.

Varför blev det just den hästen. Vala det svensk födda stoet blev det pga att jag föll som en fura första gången jag såg på henne och hon såg på mig. Glampi min valack blev det för att jag tänkte första gången jag såg honom innan han ens var till salu att den hästen måste jag bara ha. Hans utstrålning är enorm. Och sist men inte minst min och mammas Sóley blev det för att det bara blev så.

Kanske lite konstiga frågor...men jag tycker nog att någon kan svara på detta :rofl:

Om jag köper häst igen blir det troligen en import från Island. Men vem vet kanske faller som en fura för en svenskfödd.
Har dock blickarna riktade mot en häst på Island just nu.

Senast ändrad:

em76 skrev:
Jag har två hästar, båda svenskfödda, ett sto och en hingst, ingen av dem har eksem.
Stoet köpte jag för att jag ville ha en bra familjehäst, och för att hon var söt. Hingsten har jag fött upp själv, han är son till mitt sto.

Låter nästan som mig.:D
Två hästar, svenskfödda, ett sto och en nykastrerad valack. Ej eksem.
Stoet köpte jag för att jag hjälpte ägaren att rida in den inför försäljnning och när den sedan skulle säljas kunda jag inte lämna ifrån mig den så jag köpte henne. Valacken har jag fött upp själv, han är son till mitt sto.

(dessutom är jag oxå född -76 som dig...)

Min häst är en svenskfödd vallack. Han har ingen eksem eller något sånt alls.
Varför det blev just Kjarni. Jadu... Tyckte han hade en söt pussnäsa och så sa det bara klick, kunde inte tänka mig en annan häst!

Har en islandsimporterad valack med eksem och ett snart 4 årigt sto som är svenskfödd.
Mosi, valacken, kom till mig av ödet, han vart över och ingen ville ha han, men har varti den bästa hästen, finns ingen som kan bli viktigare för mig.

Perla, köpte jag för någon månad sedan. Jag fastnade för hennes nyfikenhet, hennes vänlighet och hennes öppna sätt, svårt att förklara, köpte henne på magkänsla, trots att jag möjligen tyckte hon va lite ung.

Fem stycken svenskfödda underbara har jag... Två ston, två hingstar o en valack. Ingen av dem har eksem. Samtliga går ute utan täcken dygnet runt på sommarhalvåret. Hingstarna går i flock i en stor kuperad hage o är underbara att hantera. De är inte fräcka men hanterade så att man kan gå o hämta dem med grimma vid behov el tex lyfta en hov o kolla att allt står rätt till med dem lösa i hagen. (Detta gäller även åringen). De har äv. åkt transport o kan travas vid hand för ev. behov vid skador el. veterinärkoll.

Tycker att de islandsfödda hästarna får ett trevligt psyke med den uppväxt de får, men jag skulle inte vilja släppa mina grabbar riktigt så fria här eftersom konsekvenserna inte blir så roliga om en totalt ohanterad häst skadar sig eller kommer lös i samhället...

En av mina älskligar (valacken) hade lite skorv i man svans o runt manken när han kom till mig, men han var då en sönderstressad problemhäst o skorvet försvann så snart han gjort sig hemmastadd o fick hjälp med sina övriga problem. (Nu vill jag inte kalla honom problemhäst längre... han är underbar!)

Äldsta stot är mamma till båda hingstarna. Valacken är en halvbror till henne. Både äldsta stot och valacken är u.eksemston imp fr Island men e.eksemfri hingst äv. han imp fr Island. Yngsta stot är inte nära släkt m de övriga. Tror att båda hennes föräldrar är eksemfria importer fr Island. Känner henne inte riktigt ännu för hon är en nyinköpt flockuppfödd åring, men hon är fin.

Wooow....Lyxiga...Själv skulle jag vilja ha en Hingst..fast..e man 12 och inte har haft en häst innan..är det ett dåligt val

jobbar med flera olika hästar, tre stycken som jag "känner" (mammas ena och så hästen jag ridit hela vintern och en som jag tränar en gång/vecka) är från island, resten svenskfödda

Dom flesta är svenskfödda

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ? (dom jag jobbar med)

Eksemhäst ?
en av dom, utvecklade exem i somras efter att varit från island i 5år.

Varför blev det just den hästen?
Våran (min och mammas 7åring) blev jag bara totalförälskad i när jag prvred han.. han hade sån häftig gång, sån utstrålning och så var han ju så bebis :love:

tyvärr så var det första vi fick göra när vi fick hem honom, att ta bort en vargtand :( så det blev till att rida bettlöst i ca 2 veckor..
efet det blev han en helt annan häst, inte lika "känslig"/Irriterad i munnen och så.. och nu är han så himla fin :D tölten sitter klockrent och han har fått bar form i alla gångarterna :love:

CcE skrev:
Hon fick det inte i fjol och är beredd med flugtäcke och insektsmedel
till i sommar så jag hoppas hon inte får det.

Oftast är det andra och tredje sommarsäsongen i sverige som det brukar utlösa...

Min häst är ett svenskfött sto och har ingen eksem :D

Freyr skrev:
är det inte så det brukar gå till? ;)

/Malin

Jovisst det är ju klart och jag var väldigt glad över att jag fick köpa häst av Jóhann eftersom han visste på ett ungefär vad för häst som passade mig, nästan som han kände mig utan och innan när det gällde ridning.
:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka