Importera..Eller Svenskfödd ?

S

Spenna

Vill ställa Alla er Islandsägare frågan...

Är eran häst!

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ?

Eller är han/hon Svenskfödd ?

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ?

Eksemhäst ?

Varför blev det just den hästen

Kanske lite konstiga frågor...men jag tycker nog att någon kan svara på detta :rofl:

Sv: Importera..Eller Svenskfödd ?

Jag har två hästar, båda svenskfödda, ett sto och en hingst, ingen av dem har eksem.
Stoet köpte jag för att jag ville ha en bra familjehäst, och för att hon var söt. Hingsten har jag fött upp själv, han är son till mitt sto.

Om jag skulle köpa en isis skulle jag köpa en svensk född. Då jag har hört att islänska importer får lättare eksem.

Annars kan jag tycka att islänska är finnare än svenska men det är ju en smaksak

Mánadis skrev:
Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ? Nej

Eller är han/hon Svenskfödd ? Två svenskfödda. Jag drömmer ändå mardrömmar om att de ska få exem. Jag skulle inte i dagsläget importera från island pga den höga exemrisken. Jag förstår de som gör det om de är ute efter något särskilt, men sådana krav har inte jag, än i alla fall...

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ? Två valacker

Eksemhäst ? nej.

Varför blev det just den hästen. Den första såg jag bara en liten huvudbil på och visste direkt att den där hästen "Kände jag igen". Kände till föräldrarna och när jag såg honom IRL var det bara att langa fram pengarna.
Den andre hade jag hemma för att underlätta för en kompis. Jag övertalade henne att sälja honom till mig. Köpte honom i februari.

......
......

marijaa skrev:

men bara hingstarna. sen så kan jag tycka att hästarna på island ser lite mer orörda ut, liksom mer vilda än dom svenska "svensson" hästarna. :) :)

Import:
Valack 12 år, 6 år i sverige, inget eksem men "annan klåda" i vissa perioder, har gått täckad 4 första somrarna, sedan bara när det är väldigt kusigt ute.
Köpte honom för att jag blev kär :love:
Är ju lite rädd för eksemrisken, men... de är UNDERBARA när de är flockuppfödda :love:

Svenskföding:
Hingst 3 år, livmodersimport. Inget eksem(ännu) men mamsen fick eksem första sommaren här tror jag. Har gått på lösdrift i hingstflock otäckad.
Köpte honom för att jag blev kär :love: (var ute och shoppade lugn och sansad, gärna inkörd tinker.. tänk så fel (eller rätt??) det kan bli!) :love:
Hade aldrig köpt honom om han varit en trädgårdsuppföding, gräsligt med buffliga hästar utan respekt! Han beter sig som om han växt upp vild på island :love: Är i stort sett ohanterad fram tills nu.

Det ÄR ju större risk med eksem på importer, men det händer ju på svenskingar också... Det är värt risken om man inte kan hitta en bra flockuppfödd här i sverige tycker jag!

My Beauty skrev:
men bara hingstarna. sen så kan jag tycka att hästarna på island ser lite mer orörda ut, liksom mer vilda än dom svenska "svensson" hästarna. :) :)
de svenskfödda hästarna härstammar ju från island. Möjligtvis har du kasnke bara sett en "typ" av islandshäst kommen från island men precis som i sverige finns det alla typer på island.

Många numera svenska hingstar är ju importerade.

Att man kan se på dem att de är från island har i alla fall inte jag sett, möjligtvis kan man i en del fall märka det i hanteringen.

My Beauty skrev:
Om jag skulle köpa en isis skulle jag köpa en svensk född. Då jag har hört att islänska importer får lättare eksem.

Annars kan jag tycka att islänska är finnare än svenska men det är ju en smaksak

:confused: islandshäst som islandshäst. Det är väl sättet att föda upp hästar på som gör skillnaden. Bra flockuppfödning finns i Sverige också. Så även i Danmark.

skuggi skrev:
Det ÄR ju större risk med eksem på importer, men det händer ju på svenskingar också... Det är värt risken om man inte kan hitta en bra flockuppfödd här i sverige tycker jag!
Fast det är ju det man kan så då tycker jag inte att det är värt risken...

Balderum Norr skrev:
:confused: islandshäst som islandshäst. Det är väl sättet att föda upp hästar på som gör skillnaden. Bra flockuppfödning finns i Sverige också. Så även i Danmark.
JA det finns masor med fina uppfödningar men jag gillar islandska uppfödningar mer än svenska.

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans ?nej!

Eller är han/hon Svenskfödd ?ja, hon är första ledet svenskfödd

Är eran häst Hingst/Valack/Sto ?Ett sto

Eksemhäst ?Hon hade ett riktigt "anfall" året innan jag köpte henne. Men det var antagligen bara svamp eller likn. Hon stog då hos en oseriös fodervärd som inte tog hand om henne, och därifrån kom det. Förra sommaren (första sommaren jag hade henne) så började hon klia sig lite väl mycket tyckte jag för att det inte skulle vara exem, men det bröt aldrig ut. Hon har nog inte exem!

Varför blev det just den hästen? Det började med att fastande för hästen i annonsen och hon stog väldigt nära, så det var självklart att vi åtminstone skulel titta:angel: Fastnade klart för hästen. Vacker, snäll och trevlig att rida! :)

My Beauty skrev:
JA det finns masor med fina uppfödningar men jag gillar islandska uppfödningar mer än svenska.
då får vi hoppas att den inte får exem och förlorar sitt "isländska utseende" :smirk:

Importerad häst från Islands/Danmark,någon annanstans? Svenskfödd, men räknas som moderlivsimport från danmark eftersom mamman blev betäckt där.

Eller är han/hon Svenskfödd? Han är svenskfödd

Är eran häst Hingst/Valack/Sto? Valack

Eksemhäst? Nope...

Varför blev det just den hästen? Han är trevlig att rida och hantera, busig och helt underbar :love:

Mánadis skrev:
Importerad från Island i somras

Mánadis skrev:
Sto

Mánadis skrev:
Hon fick det inte i fjol och är beredd med flugtäcke och insektsmedel
till i sommar så jag hoppas hon inte får det.

Mánadis skrev:
Vet inte riktigt. Jag tyckte om henne och hon var helt lagom i allt; gångarter, psyke och storlek(fast vissa påstår att hon är för liten:d).

Min islandsvallack är importerad från Island och han höll på att få eksem, men den hann nog inte utvecklas i och med att jag och mamma satte på honom eksemtäcke i tid. Varför det blev honom vet jag inte direkt, det var inte jag som valde honom utan en islänning som jag red för som vi fick köpa. Vi fick köpa honom i utbyte mot pengar som vi fick när vi sålde min andra häst.

Mánadis skrev:
Vill ställa Alla er Islandsägare frågan...

Är eran häst!

Ja en valack är imorterad från Island, han har nu varit här hos oss i 10 år.

Jag har även ett sto som är en livmodersimport, alltså född i Svergie men tillverkad på Island.

Se tidigare svar.

Eksemhäst ?

Ja valacken har eksem.

Valacken vann jag på poker, så därför blev det han. Inget jag valde själv med andra ord, fast det har varit en lyckoträff även om han har sina egenheter. Stoet rekommenderade en kompis att jag skulle titta på, f*n vet vad hon tänkte och inte jag heller när jag köpte henne 1999. Men vi trivs ihop och hon är den bästa kompis man kan få, även om hon också har avvikande åsikter mellan varven.

Kanske lite konstiga frågor...men jag tycker nog att någon kan svara på detta :rofl:

Ja här har du mina svar. Jag vill göra ett tillägg, jag har faktiskt en tredje häst också, hur man nu kan glömma det. Han är född i Svergie, numera valack och stoet är mamma till den. Även han är eksemfri.

Senast ändrad:

Tack så mkt för alla era svar...Det är nog ganska många som har Eksemfria iaf..Men vad kul att ni ställde upp..fast ni får fortsätta och snacka på tråden om ni vill :angel:

Två importer

Två svenskfödda

Tre ston och en hingst

Eksemhäst ?

En exemhäst, import

Våra hästar är alla olika och det är två som är köpta efter planering, dom andra två "trillade" vi bara på ;) . Men vi är supernöjda med alla våra vackra hästar! :rofl:

Bork är svenskfödd valack med eksem :(

Jag skulle egentligen inte köpa någon häst utan skulle "bara" åka och titta på en söt trollunge som min kompis hade inhyst hos sig.
Så stod han där 1,5år med sin supergo'a min och yviga man! :love: :love:
1månad senare hämtade jag honom! Det har jag INTE ångrat en sekund!!! (idag är han 7år)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈