Sv: Import...

Saken talar lite i sin natur, de flesta hästar som utvecklar eksem över 90 % gör det pga bitande insekter. Man vet att hästen drabbas av en chock utöver det vanliga, ett miljöombyte kan vara nog så jobbigt bara genom att byta stall. Här är det mer än så, och immunförsvaret doppar rakt ner i botten vid dessa tillfällen och det är inte ovanligt med luftvägsproblem som varar 3-12 månader.

Som jag ser det har du inget att förlora på att vänta lite med hemkomsten, däremot kan du ha allt att förlora på om den sker felaktigt . Alltså vid fel tidpunkt, och att du inte kan klara av att göra omställningen så odramatisk som möjligt. Med odramatisk menas att man inte gör för stora ingrepp i rutiner, så har hästen gått ute mycket innan är väl det att rekommendera i första hand.

Men det är ditt val, och det är svårt att starta en tråd där det inte framkommer sånt här. Dessvärre är det så att problem vid import inte är ovanliga, för att undvika en del av dom problemen är de rekommendationerna du fått bra råd.

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp hoppet om hästen bara för att det är en importering.
Vi tar emot hästar från Island flera gånger om året och det förekommer nästan aldrig något strul. Självklart så tar det ju ett tag för hästarna att vänja sig vid den nya miljön, men bara man tar det lugnt och låter hästen komma in i den nya miljön så brukar det gå jättefint. Ett gott råd är att verkligen skynda långsamt och var överförskitig i början vad gäller knotten. Ha alltid på exemtäcket ute (även om det blåser lite) och var noga med att alltid ta in hästen på kvällen. Med åren kan du strunta i täckena mer och mer eftersom hästen inte är lika känslig mot insekterna, Men som sagt! skynda långsamt!

Nästan alla hästarna på stallet är importerade från Island och allihopa är hur goa och trevliga som helst. Och det är bara så att hästarna som är uppvuxna är i Sverige får aldrig den där speciella gnistan som islänningarna har. Det är deras speciella uppväxt i stora flockar och i frihet på stora öppna slätter som formar deras otroliga lynne och personlighet. Inget ont om sveriges hästar, men islänningarna brukar nästan alltid vara mkt känsligare och uppmärksammare och (tycker jag iaf) roligare att rida.

Go for it!:D

Jag jobbar med import från Island och jag har bara varit med om bra upplevelser. Ibland strular det lite på Norrköping med försenade plan och långa väntetider men hästarna tar det oftast bra och är fräscha och mår bra! Har bara sett någon enstaka skada på häst (dock ingen av mina) men dom har duktiga veterinärer på flygplatsen och alla hästar kollas noga efter resan.

Har på senaste tid känt att man nästan blir påhoppad (särskilt här på buke)för att man väljer att importera från Island.

Jag har genom åren bara haft en svenskfödd Islandshäst, resten har varit islandsimporter. Och av dom har jag haft en som utvecklade eksem. Hon kom med båt och var varvårdad och mager, det visade sig senare att hon oxå var dräktig. Stackaren lyckades aldrig bygga upp inumförsvartet igen.
De hästar jag har importerat går nu alla utan täcke dygnet runt och visar inga tecken på eksem.

Jag tror att vi kommer att få mindre eksem på importer i framtiden, då vi minskar stressen avsevärt när vi flyger in dom och vet hur vi ska vårda dom på bästa sätt.

Anledning till att man väljer att importera kan vara många stam, kapacitet, pris etc.
Nu vet jag att Baldi aldrig någonsin kan hitta en häst i sverige med den kapaciteten, för de pengar hon betalat. Hon är oxå om jag inte missminner mig ganska ensam om en del av stammen.

Är vi som väljer att importera från Island sämre hästhägare än er som har svenkfödda?

den häst som ägarna till stallet jag står i importerade själva är jättefin. inga tecken på eksem alls efter 3:e sommaren.
han kliar sig inte överhuvudtaget.
han kom mitt i vintern, jätte lugn och fin från första stund.

de flesta andra hästarna ( utom 1) som kommit från island har utvecklat eksem i olika grad.
det kan nog bero på att dom inte blev rätt skötta när dom togs hit av tidigare ägare.
2 föl importerades som nu är 5 år har inte eksem.
1 direktimporterad häst utvecklade grav eksem när den flyttade till ett annat stall.
Den hade en känslig mage som säkert bidrog till att eksemet blossade upp.

Hjartagna, har faktiskt hört om en studie där de säger att det är bättre att ta hem hästen på sommaren.

"Forskere fra universiteterne i Bristol, Bern og Reykjavik har undersøgt problematikken omkring sommereksem hos den islandske hest på en ny måde, og deres undersøgelse tyder på, at sommereksem kan forebygges.
Studiet er offentliggjort i magasinet "Veterinary Immunology and Immunopathology".

Ideen bag projektet var at måle mængden af Immunoglobulin E (IgE) hos heste med og uden sommereksem. IgE er et stof, der er involveret i immunreaktioner hos pattedyr - herunder heste.

Forskerne undersøgte i første omgang niveauet af IgE i islandske heste med og uden sommereksem, og det viste sig, at islandske heste med sommereksem i gennemsnit havde 3 gange så højt niveau af IgE.

Dernæst prøvede man på andre hesteracer med og uden sommereksem, og her kunne forskergruppen ikke påvise nogen sammenhæng mellem sommereksem og mængden af IgE.

Derfor konkluderede forskerne, at det ser ud til, at sommereksem hos islandske heste er anderledes end sommereksem hos andre hesteracer.

Desuden fulgte forskerne en flok heste, som blev eksporteret til Schweiz. Niveauet af IgE var højt hos alle hestene, inden de blev eksporteret, mens det faldt i løbet af det første år i Schweiz til et normalt niveau. Herefter begyndte det igen at stige hos de heste, der udviklede sommereksem.

Ifølge gruppen, kan dette skyldes, at man på Island ikke er så flittige med ormekure, som man er i Schweiz. Orm kan nemlig ligesom udvikling af sommereksem, give forhøjet niveau af IgE.

Et tidligere studie i Sverige, har vist, at heste, der importeres om sommeren har lavere risiko for senere at udvikle eksem, end heste, der importeres om vinteren. Dette, mener forskerne bag artiklen, kan skyldes, at den form for IgE, der er produceret pga. orm og den form for IgE, der er produceret af mitteangreb er i konkurrence, og at de ormebefængte heste derfor er bedre beskyttede, når de første gang møder mitterne.

Hvis hestene derimod bliver importeret om vinteren, er de blevet renset for orm, inden dette møde med mitterne, og de er derfor ikke lige så godt beskyttede.

Eftersom vi ikke kan lade vores heste være inficerede med orm, anbefaler gruppen, at man forsøger med at udsætte hestene for mittespyt allerede mens de står på Island - det skulle kunne virke forebyggende."

Det där var ju intressant!
En av "våra" veterinärer på Island sa vid nåt tillfälle för inte så länge sedan att de håller på att forska fram någon sorts vaccin mot sommarexem och att han trodde att det skulle komma snart...det kanske bygger på forskningen som du refererar till!

Det finns naturligtvis en risk att den importerade hästen får eksem. Men det finns även med den svenskfödda hästen. Min erfarenhet är att det går att förebygga med en period att smälta miljöombytet innan ridning och att schamponera hästen ofta i början. Jag skulle vara förstiktig med kraftfoder och väldigt långsamt öka på mängden. Eksemtäcke är något som jag alltid rekomenderar till nya importer under de första, iaf tre, sommrarna. Vid de värsta tiderna är det bra att stalla in hästen. Allt för att förebygga. Är man noga med detta är risken för eksem väsentligt mindre. Men det finns ju tyvärr alltid exemhästar – i alla raser. Sen att en häst kliar sig behöver inte betyda eksem, det kan vara parasiter eller bara lite klåda också. Det kliar ju även på oss människor ibland.

En fördel med en islandsfödd häst är att de ofta är trevligare till sättet än de svenskfödda. De svenskfödda är ofta fräcka pga brist på ledarskap hos ägaren, men inte alltid såklart.

Man kan ha högre krav på från hästen på Island. På färg, ålder, stam, kön, storlek, gång, kapacitet. De har helt naturligt ett större urval än vi. Och min personliga åsikt är att de inte avlar på vad som helst, vilket ibland är fallet i Sverige. Som en annan användare på bukefalos en gång skrivit tycker att jag fått mer för pengarna när jag köpt från Island. Bättre häst för samma pengar helt enkelt.

Det där med att det ska gå storhästar i samma hage varierar ju på individerna hos storhästarna. Ditt sto från Island vet ju helt klart hur man ska bete sig i en flock men frågan är om de stora hästarna gör det.

Lycka till!

Har en islandshäst sedan förut som går med mina 2 "stora" hästar, kallblod och varmblod, det har gått bara fint men jag kunde ändå se att nu när han fick en ny islandhästkompis blev han nöjdare, de pratar samma språk.
Den nye är en import som kom i oktober 07, det har gått jättebra och han trivs även med de stora grabbarna.
Min gamle gubbe är eksemhäst, han har varit i sverige i många många år nu jag är petig med skötseln så det går riktigt bra men tar gärna emot alla tips om hur man kan sköta eksemhästar.
Väntar nu på min häst från island som jag tänkte ta hem till vintern och oroar mig inte för det, känner många fina hästar som importerats från island och det har gått jättebra för dem.
Lycka till med din häst:)

Det skrivs mycket om risken för eksem och hur man ska förebygga att det bryter ut men finns det inte andra saker att tänka på?

Jag kommer ta hem en häst från Island (i september) och håller som bäst på att förbereder mig så att det ska bli så smidigt som möjligt. Eksemproblematiken finns det ju många trådar om men allt annat då?

Jag tänkte skaffa ett "kolla masken"-kit innan men funderar på om man pga immunförsvaret kanske inte ska avmaska på en gång om det behövs?

Sen så undrar jag hur trötta och slitna hästarna har varit när de kommit hem. Hur snabbt har ni släppt dem med de andra hästarna?

För att hjälpa immunförsvaret på traven kan du ge t ex Probimin. Du kan väl släppa ihop din import med en snäll hagkompis i en mindre hage till att börja med? Och kanske avmaska lite senare när du flyttar dom från den lilla hagen?

För övrigt...
Jag hade absolut importerat häst från Island igen, är supernöjd med min valack. Som någon skrev ovan har de en annan gnista, jag upplever dom också känsligare och mer "jälvlar-anamma" än en del svenskfödda. Men en nackdel som jag har lagt märke till är deras höga smärttröskel, då får man vara ännu mer observant på hästens signaler, något som inte alltid är så lätt.

Forskaren Sigridur Björnsdottir, som även har forskat på spatt, har kartlagt sommareksem. Vilket har undersökts på isländska hästar och islänningar födda i Tyskland och Skandinavien. Forskaren uppger att avel inte kan påverka eksem, utan att det handlar om miljöpåverkan= knott.

Knott finns inte på Island. Däremot få nästan 30% av importerade hästar sommareksem inom en tvåårsperiod. Sjukdomen handlar om en allergi mot knott, något som importerade hästar har dåligt försvar mot.

De hästar som föds utom Island och utvecklar eksem tenderar däremot att nedärva den. Detta handlar om omkring 6% av alla islandshästar. Ungefär 30% av den avkomman får sommareksem.

Denna forskare varnar inte för avel på eksemhästar utan tror att vi kan få bukt med sjukdomen genom behandling. Forskningen har kommit en bit på väg och de har funnit en antigen. Förhoppningen är att snart ha ett vaccin färdigt. Under tiden råder hon all att använda täcke och låta hästarna få ett hus att ta skydd i.

Ovanstående är taget ifrån en artikel från Stallmagasinet nr 3/2008. Det är alltså inte mina egna tankar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp