B

Baldi

Ska nu ta hem min första import från Island...Nervöst...Ett 5årigt sto,oinriden.Har haft två hästar men aldrig en import. Har läst lite trådar och sett mkt negativt angående importering. Vill gärna höra om era lyckade importer (om det finns:)).

Hon är påbörjad hantering(alltså fått på sig grimma och står på box...) och verkar ha ett MYCKET lugnt och stabilt psyke. Har hälsat på henne på Island. Vill gärna ha era tips, vet en del själv men vill gärna få veta mer av er som har erfarenhet av importhästar....
Har en stallplats där det i nuläget endast står en annan islänning och tre varmblod tror ni det kan påverka henne negativt då hon aldrig sett en storhäst! Funderar om jag måste se mig om efter nåt annat...eller om jag är löjlig...:laugh:

Sv: Import...

Ge henne tid när hon kommer hit, lär känna hästen i lugn och ro och låt henne installera sig ordentligt innan du börjar på med inridningen. Allt är nytt för henne, knotten, andra bakterier, helt annat näringsinnehåll i gräs och hö, stora hästar, skog, mer trafik osv. Och jag skulle behandlat henne som eksemhäst, dvs täckad och inne nattetid.

Min import var lite galen i början, men det var jag som var för oerfaren och skulle egentligen bara lärt känna honom i början istället för att ha behandlat honom som en svenskfödd. Man lär sig av sina misstag ;). Lycka till med din nya!

Den bästa starten i Sverige du kan ge din nya häst är att vänta med att ta hem den till minst september gärna oktober så att alla bitande insekter har försvunnit när den kommer till Sverige.

Låt gärna hästen ta det lugnt ett par veckor efter att den kommit hit. Det tar ett tag innan den har funnit sig tillrätta.

Jag tror inte att det påverkar din häst att gå med stora hästar så länge det finns minst en annan islandshäst med i flocken.

Köpte min andra islänning ifrån island. Har sedan dag ett behandlat henne mer eller mindre som en eksemhäst. Fick total vila de första tre månaderna i sverige och några ikapslar med någon form av yogurtkultur som jag inte minns namnet på. Den erfarenhet jag har i dag, 6 år senare, är att det ska bra mycket till för att jag ska ta in en ny import. Finns så mycket bra hästar till salu i vårt land som borde säljas först. Känner inte att det är försvarbart att ta in bara för att man har råkat bli kär i en häst när man besökte island. Men detta är mina åsikter. Min egen import har, peppar peppar, inte fått eksem ännu i varje fall.
Vill du ha en ohanterad häst så finns de också i sverige. Köpte en helt underbar 4-åring i våras och har arbetat med honom i två månader. Nu äger min vännina honom och kommer att bli dotterns tävlingshäst (som jag får låna så mycket jag vill:banana:).

Hmm...Jo att jag ska behandla den som exemhäst vet jag...Förstod att man skulle få nåt svar där det avråds att köpa import men det var inte så att jag åkte dit och blev kär utan har kontakter på Island och åkte faktiskt dit för att välja ut en häst. Dessutom frågade jag efter era positiva upplevelser...

Hjartagna, har faktiskt hört om en studie där de säger att det är bättre att ta hem hästen på sommaren. Tycker själv att det låter helknasigt med tanke på att hästen blir chockad redan som det är...
Detta har en mycket kunnig person berättat ska kolla om jag kan hitta den då jag inte vet så mycket om innehållet i den själv...

Jo Trolltyg...har dessutom redan tittat på ett större antal unghästar i Sverige...

Det finns en orsak varför flyget, gör uppehåll. Den sista hästen jag såg importeras denna tid på året, det hände för några år sedan. Den hästen blev otroligt sjuk, både av insektsbetten men även det gräs som den fick äta. Därför togs den in på en stor klinik, fick sen stå där i 14 dagar. Ägaren fick bekosta detta själv då försäkringen inte hade trätt i kraft för detta. Året efter fick hästen ett sjuhelvetes utbrott av eksem, den fick stå inne under stora delar av dygnet pga den inte tålde vid att få några bett.

I dina kläder, varför ens chansa om du ska importera? Bättre att vänta till förutsättningarna är bättre än nu, jag menar ni har ju massor av tid framför er ändå.

Okej, förstår att det är något över SM-nivå du sökt.....

Jag har haft en mkt lyckad import!! Inget eksem ännu (tredje sommaren här..). Ingen "Sverigechock" eller liknande. Önskar dig lycka till!

KL

Min import hat varit i sverige sen i oktober förra året. Jag är jätteglad att jag just valde att ta honom då och inte tidigare. Jag lät honom vila helt i två månader och det var det bästa jag har gjort. Iom vilan fick han chans att landa i sitt nya hem. En annan häst som kom med samma plan till och står i vårat stall fick börja på ridskola veckan efter. Han var snäll ett tag men sedan kom sverigechocken. Nu har denna häst redan första sommaren utvecklat grav eksem, så allvarlig att han kanske måste avlivas pga av plågorna. Denna eksem utvecklade han innan snön hade farit bort medan det fortfarande var minusgrader dygnet runt. Man misstänker att det beror på det våldsamma foderbytet. Svidknottens ankomst en månad senare gjorde det hela sju gånger värre. Denna häst har varit täckad sen snön for bort och stått inne på nätterna.

Min häst har inte visat något eksem alls, men det är ju som sagt ovanligt att det kommer första sommaren. Jag behandlar honom som en eksemhäst, dvs täcke. Därimot så hade han regnskållor redan när han kom i oktober och dessa blev så våldsamma att jag fick raka hela honom. Fick då hela vintern kämpa med dessa. I allmänhet märkte man att hans immunförsvar var kraftigt nedsatt hela vintern men nu är det på en normal nivå.

Jag har ett antal importer (10 st) här hemma som varit i Sverige i två år i höst. En visade tydliga exemtecken redan första sommaren (känslig mot insikter) men var symptomfri med täcke. Han går också med täcke denna sommaren och klarar sig bra, jag stallar in honom ganska många nätter.
En annan fick exem efter att jag sålt henne (har som sagt flyttat härifrån). Resten visar inga tecken på exem. Eftersom jag bor på ett bra ställe med mkt blåst och lite insekter har jag valt att ha noggrann koll men inte täcka så länge hästarna inte visar några som helst tendenser att vara känsliga mot insekter.
Mina hästar kom samtidigt från Island och var rejält stressade i början, jag tror de stressade upp varandra också, om en stressad häst kommer in i en lugn flock kanske de hämtar sig fortare från resan.
Du har ju redan träffat din häst vilket alltid är ett plus, det är säkert svårare att få hem en helt okänd häst. Ta det lungt i början och behandla henne som exemhäst i början är väl de bästa råden! Lycka till:)

Nu förstår jag inte vad du menar? Detta gällde inte min häst, har en import som har eksem. Jodå, importsjukan fick han också. Tog hem hästen under hösten.

Det jag skrev var menat till ts. Då jag vet ett flertal toppenhästar vad gäller både stam och gångarter som bara väntar på att bli köpta, så förstår jag inte varför man ska behöva hämta hem häst från island. Menar att det verkligen måste vara något över SM-nivå som ts sökt.

Till ts: Vad gör din häst så speciell att den är värd att utsätta för import?

Hon kom i mitten på Juni. Jag bor på ett bra och blåsigt ställe så hon har klarat sig fint. Hon verkade ta flytten bra och klarade sig oskadd psykiskt och fysiskt. Trots det ska jag vid nästa hästköp leta här hemma först och främst! Finns ju såå många bra hästar. Kanske man inte har sådan tur nästa gång...

Just nu är det inget flyg förrän efter Landsmót men nästa flyg kommer antingen vara 17 eller 23 juli annars går de sedan en tid tillbaka en gång i veckan till Norrköpning om det finns "passagerare".

Ja hon är över sm nivå...och pga kontakter fick jag henne till ett mycket bra pris...Anledningen att jag frågade efter positiva upplevelser är som jag tidigare skrev pga att jag har mest läst negativa saker och känner mig ganska mättad på det nu...Ville därför veta om era positiva upplevelser.

Har träffat många importhästar utan exem och jag är lite pedant vad det gäller mina hästar så självklart vill jag ta det så försiktigt det bara går, och hoppas på det bästa. Har tyvärr inte kunnat hitta forskarrapporten som påstår att det är bättre att ta hem på sommaren och jag själv säger inte att jag tror på detta bara att det faktiskt finns forskning som påstår att det är så.

Tanken är att ta hem henne i slutet på aug, egentligen ville personen som har henne nu på Island att jag ska importera direkt då det är platsbrist på gården. Och jag har försökt skjuta på det så sent som möjligt... TACK till alla er trevliga med goda råd!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp