A

annalisa

Undrar bara vad man ska tänka på när man importerar en häst på egen hand? Vad måste man göra (pappersmässigt) för att kunna importera den, förutom vaccinationer, pass etc. ? Eller är det bara att ta in hästen nu när vi är med i EU?

Tacksam för svar!

Sv: Import

det enda är pass och ett friskintyg från våran motsvarighet till distriksvet.
Lycka till!!!!!!!!!!!!

Åh, toppen toppen :D Tack så jätte mycket!:bow: Då e de väl bara att tuta o köra (bokstavligt talat :angel: )

Glöm inte kolla försäkringen! De flesta transportörer har försäkring som gäller medan hästen står på bilen men inte vid ur/omlastning. Min erfarenhet är att svenska bolag inte är så pigga på att försäkra hästar som står utomlands så jag har tecknat försäkring hos bolag i hästens hemland. Då har den gällt både innan och under transport och när hästen kommit hem.

Hoppsan dubbelt

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar