Immuna mot ringorm?

T

Timpa

Min kompis ska flytta sin häst till bete och sen vidare till nytt stall. Idag fick vi reda på att vi ev. har ringorm i stallet... Hennes häst har redan haft ringorm en gång och hon säger att vet sa att hennes häst nu är immun. Detta var några år sedan så nu är hon osäker. Någon annan som fått denna info från veterinär? Kollat runt på nätet men står olika överallt.

Tacksam för snabba svar då hästen ska flytta ikväll!

Sv: Immuna mot ringorm?

Vet inte hur det är med hästar men människor kan få det flera gånger. Hade själv ringorm förra året och min sambo fick det med trots att han hade det som barn, men han fick mycket lindrigare än mig.
Är ju också så att det finns olika sorters svamp, att man kan vara immun mot en sort men kan få en annan.

Vet inte heller om det är jättesmittsammt, för mig tog det ett år innan jag blev smittad trots dagliga kramar med angripna kalvar. Min häst blev heller inte smittad av mig, men undvek att han kom ikontakt med "fläckarna".

Har även haft kalvar angripna av ringorm tillsammans med friska kalvar som inte blivit smittade.

Men det är ju tråkigt att få det på hästen, ser ju inte så snyggt ut:crazy:

Tack för snabbt svar! Den stora frågan är väl egentligen om hon vågar släppa hästen på bete då den ska gå med andra OM vi har sjukdomen i stallet.

Tycker det vore bra om h.. kollade med övriga hästägare - risken är ju att alla får igen.. På ridkl hemma har det gått i omgångar... Aldrig hört om att de skulle bli immun... Unghästar är det vanligt på och det är en annan typ av ringorm tror jag.

Vi har nyss haft ringorm i stallet .. vilket självklart gick på alla hästar, däremot fick vissa det mer eller mindre. Ingen har det "tagit om" på, däremot fick jag ringorm .. dock bara en fläck på ena armen som snart är borta igen.

Ingen annan har fått ringorm av det, ingen av hästarna i mitt eget stall (ringormen där det började är praktikstall).

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 694
Senast: Reville
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 190
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka