Ilsken häst

N

Notorius

Min häst hatar min kompises ponny :crazy:
Min häst är en valack och ponnyn ett sto, men han beter sig som en hingst mot henne, sparkar mot henne när hon kommer bakom och går hon framför så slänger han upp frambenen (där han dessutom har broddar) mot henne. Det händer bara med detta stoet, annars går han med 2 damer hemma i hagen. Ponnyn träffar han bara när vi ska ut och rida tillsammans.
Finns det ngt sätt att få honom att bete sig lite mera behärskat ?

Sv: Ilsken häst

Släpp ihop dem i en hage och låt dem göra upp på riktigt, det kan lösa problemet!

De har ju ingen möjlighet att göra det när ni rider, men hästar funkar ju så att de gärna vill ha nån slags rangordning. Är han en ranghög typ så kan det alltså vara så att han försöker "sätta henne på plats". Och hon har ingen möjlighet att gå undan eller ta strid iom att hon har ryttare på ryggen, så det bara fortsätter...

Det kan ju kankske finnas andra orsaker också, men det här brukar vara ganska vanligt.

Tycker ändå ite det är sååå smart att släppa ut hästen med broddar å låta dem göra upp, föredrar att göra detta perioder så de inte har broddar.Kan bli otäckt vissa gånger.

det kan bli lite svårt, för vi har våra hästar i olika stall, vi rider bara med varann 2-3 gånger i veckan.

Ni får nog tyvärr acceptera att han inte gillar henne, taskig personkemi helt enkelt. Jag skulle inte släppa ihop dem med risken för att han skulle jaga och skada henne, utan ni får se till att hålla avståndet så han inte kommer åt henne. :(

:eek: :eek:

Självklart inte nu i vinter!!!

Men jag antar att de kommer att fortsätta rida tillsammans senare också, och att det kan vara en lösning för framtiden. OBS! kan vara!

Det kan vara så att stot inte har koll på rangordningen eller är extremt ranglåg och då kommer inget att hjälpa utan ni får helt enkelt acceptera att han inte gillar henne. Sådana hästar brukar ofta bli utfrysta i hagen om det inte är någon snäll själ som tar hand om de.

Jo, aldrig att vi släpper dem tillsammans, min häst är 160-165 och ponnyn 143 :smirk:
Min häst spöade dessutom hingsten i stallet som kom lös när min olydiga häst rev ner stängslet.
Stoet är inte ranglågt i vanliga fall, iofs går hon bara med en annan häst i sitt stall och det är en b-ponny. Och min valack är van vid att damerna fjäskar för honom ;)

Stoet är ju relativt ranghögt annars, men som sagt, de bor inte i samma stall och går inte i samma hage heller, förhoppningsvis kommer det bli bättre, annars får vi se till att hålla oss isär. Och när han rids bakom stoet kan han inte gå, det blir såååå jobbigt, men när han får komma först är han pigg igen. Han har lite idéer för sig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar