Illum (hbl-hingst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sanwan
  • Startdatum Startdatum
S

sanwan

Min första stora favorithäst var e. Illum 527. Härstamningen känner jag till, men jag är nyfiken på vad det var för en hingst egentligen, vad han lämnade osv.?

Sv: Illum (hbl-hingst)

Det var en hingst som Flyinge stod i kö för att få köpa till Sverige. Man ville åt hans härstamning.
Själv var han av en ganska modern och lätt typ och det föll inte så väl ut hos de svenska uppfödarna på den tiden. Att han sedan var svår att ha att göra med gjorde inte saken mycket bättre. Han bet stora sår i halsen på stona vid betäckning och vissa ston ville han inte betäcka alls. Han kunde ställa sig med bakhovarna upp på korset/länden på stoet istället vid betäckningen.
Flyinge brukade på Flyingedagarna visa upp sina nya hingstar och deras första kull avkommor. När det skulle göras med Illum hade man svårt att få ihop några att visa. De man hittade var av mycket ojämn kvalitet.
Jag har själv haft ganska mycket med Illum-hästar att göra och även träffat honom själv ett antal gånger. Det verkar som om att Illum-blodet gör sig bäst i andra och tredje led (som Briar). Så han har ju ändå gjort ett ganska stort "intryck" i svenk avel trots att han inte verkade här mer än sju år och på naturlig betäckning.

Hur gör en hingst rent praktiskt för att klättra upp med bakhovarna på stoets rumpa...? :o

Har bara träffat en e. Judex xx-Illum, en valack som gått trestjärnig fälttävlan och som också har ett speciellt temperament.

Illum gjorde som så att han reste sig någon meter bakom stoet, ungefär som han skulle gjort vid en normal betäckning. Men sedan sträckte han frambenen mot stoet och blev sedan stående på bakbenen med frambenen raka med hovarna vilande på stoets kors/länd.

Men då hade han ju fram- och inte bakhovarna på stoets kors/länd. :D

Ridskolan i Sävsjö hade en trevlig Illumvalack på 1990-talet.

OK nu äntligen ser jag var problemet var. Har haft det lite körigt de sista dagarna så jag missade att jag hade rationaliserat något i texten. Skulle naturligtvis stå att han reste sig på bakbenen och satte framhovarna på stoet.
Så det kan bli ibland.....

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar