Illamående

BlueBays

Trådstartare
Hej,

Jag och sambon har fått veta att vi väntar tillökning i mitten av mars 2011 :love:
Jätteroligt!
Vad som inte är lika roligt är att jag nu känner mig illamående till och från/mer eller mindre under dagarna.
Så jag undrar vad ni gjorde/gör för att förebygga illamående och när ni slapp det helt?
Jag förstår att det är väldigt individuellt men just nu känner jag att jag lika gärna kan testa allt, då jag känner att det till stor del går ut över mitt jobb.

MvH
:bow:

Sv: Illamående

Det finns postafen att köpa på apoteket. Det är tabletter mot illamående och de hjälper rätt bra - dessutom finns det något armband som trycker mot den punkt som illamående ska komma ifrån men jag har inte provat det. Och så bör du äta när du blir illamående, försök ät nyttigt. Annars är det bara att hålla ut om det inte blir alldeles åt helvete, då finns det starkare grejer att få. Jag mådde illa till vecka 17 första graviditeten, då spydde jag ett antal gånger varje dag och var i princip helt liggandes. Men de flesta brukar det gå över runt 12-13 veckan...

:)Och grattis.

Jag har mådd otroligt illa båda mina graviditeter. Med ettan spydde jag dygnet runt fram till v 18 ungefär. Det enda jag kunde äta var glass. Testade både seabands (satt och stirrade på dem samtidigt som jag spydde som en gris;) = funkade dåligt) och prostafen som jag däckade av och sov 20h per dygn.

När jag väntade nr 2 mådde jag om möjligt ännu värre. Blev sjukskriven och fick min bästa kompis under första halvan av graviditetetn, PRIMPERAN! Så mitt tips är, blir det för jävligt, sök läkarhjälp och få medicin.

Jag hade en period runt v 20 - 30 ungefär då jag mådde bra innan illamåendet och kräkningarna drog igång igen frammåt slutet fast då i lite mildare form än första halvan.

Jag har inga bra tips på vad som kan lindra då inga husmorsknep funkade på mig. men ett annat råd du kan få är att undvika juice (smakar vedervärdigt då det kommer upp) och ät inte sånt du i vanliga fall är väldigt förtjust i, risken finns att du efter babyns födelse förknippar den maträtten med spyor;). Så blev det iallafall för mig. Glass och milkshake är kanon. Smakar lika gott när det kommer upp (nästan ialllafall). Undvik starka dofter om du märker att du mår mer illa av det. Själv kan jag knappt gå in på toaletten på jobbet då jag känner doften av deras rengöringsmedel och får flaschbacks från alla gåner jag kräktes där... urk!

Lycka till och stort grattis:bump:. Det enda jag kan säga med nästan 100% säkerhet är att det går över om ca 9 mån:D.

Jag har mått illa ungefär t o m V 13 båda gångerna. För mig funkade det väldigt bra att äta. Hos mig var illamåendet helt kopplat till att blodsockernivån höll på att sjunka. Känns ju helt sjukt att stoppa nåt i munnen när man mår illa men man får försöka hitta några vettiga saker som man tycker är OK att stoppa i sig. T ex att alltid ha en banan med sig, ta en knäckemacka eller ha med en drickyoghurt. Jag tyckte att fruktiga fräscha saker kändes mest OK. Många har t ex ett par kex o lite vatten vid sängbordet och äter innan de går upp på morgonen. Stoppa gärna i dig något varannan timma, på det viset slapp jag i princip helt att må illa.

Glöm inte att vara lite extra noggrann med tänderna, annars är det stor risk att få hål i tänderna eftersom man småäter hela tiden.

Sen har iaf jag blivit ofattbart trött i början av graviditeten. Kämpa inte emot, sov! Det går över. Sen efter typ V 13 blir man stålkvinnan Nr1 om man har tur...

Kram & Lycka till från Lilo Wonder

Grattis!

Jag mådde illa i 9månader, det var hemskt fick tabletter utskrivan som gjorde mig lite bättre men dessa blev jag trött av istället så jag har inget positivt att komma med direkt :crazy:

Dock så var resultatet av allt illamående underbart och värt varenda sekund :love:

Det enda jag kan säga med nästan 100% säkerhet är att det går över om ca 9 mån
Jag har något att se fram emot med andra ord :D

Tack alla för era svar! Det känns skön att det finns lite saker att prova :)
Är det flera som har tips kom gärna med dem.

Är i v 9 nu (tror jag) och började för ca 2 v sedan må jättemongopytonilla :crazy: Seabands är värdelösa på mig (funkade mot åksjuka innan graviditeten), Postafen var 12:e timme hjälper okej, slipper spy då iaf :) Sen äter jag lite och ofta, annars blir det bara mycket värre! Yoggi och fil är bra, lätt att sleva ner och rivs inte när det kommer upp :p

Sedan kan man ju få hyeremesis gravidarum också, och då finns risken att man inte slutar spy förän barnet är ute. :crazy: Jag fick det när jag var gravid med dottern, och trots primepran låg jag på sjukhus med dropp till och från. Kräktes som en tok, även under förlossnigen, men 6 timmar efteråt var illamåendet som borblåst. Men det var en 9 månader lång magsjuka alltså, jag blev helt sängliggande...:crazy:

För mig var det enda som hjälpte att äta. Hela tiden. Men inte vilken mat som helst. Det varierade hela tiden och det var många gånger jag låg på soffan och beordrade sambon att laga just den maten. Konstigt nog var det "tung" och fet mat jag ville ha (avskyr det annars!) och när jag blev proppmätt mådde jag inte gravidilla längre, bara proppmättsilla men det var bättre. Risifrutti och sånt åt jag mellan målen för att hålla blodsockret uppe. Tack och lov höll det bara i sig 2-3 veckor runt v 10.

Du låter lite som jag. Bara jag åt var 3e timme så blev det mkt bättre. Mitt försvann ganska fort- hade mest en olustig känsla av att inte kunna äta något jag hade hemma.
Kunde inte öppna mitt kylskåp- men mammas gick bra.

Kräktes inte många ggr men starka lukter var ingen höjdare.

Under min graviditet blev jag extremt egoistisk och ansåg att jag inte skulle bry mig ett jota om hurvida graviditeten gick ut över mitt arbete. Jag skulle ju ha barn för guds skull, jobbet står kvar även om jag behöver lite extra vila i några månader. ;) Så det jag gjorde var att vila. Antingen var jag hemma, eller så jobbade jag och tog rast när jag behövde.

Drack te med färsk ingefära och såg till att ha ngt ätbart i närheten när jag jobbade. Clementiner var väldigt bra, och juice. Jag drack mänger av blodapelsinjuice både för folsyrans skull och för att det hjälpte mot illamåendet. Men helt kvitt blev jag inte, det är ju hormoner som rör sig i kroppen så illamåendet i sig är ju tecken på att det händer saker. Vilket ju är bra. :)

Så mitt råd är att lyssna på din kropp, vila och tänk bara på dig själv, prova te med färsk ingefära, blodapelsinjuice och att äta ofta. Och drick vatten.

Illamåendet brukar ju gå över runt v 12 (inte för alla) och då kan du jobba på igen. :) Om man inte får migrän istället som jag, men det gick också över. ;) Jag försökte respektera koppens signaler under graviditeten och vila, vila, vila.

Stort grattis! :)

Sea bands funkar bra för mig. Kanske är det psykosomatiskt, men det spelar ingen roll - så länge jag slipper må illa. Har haft ganska lindrigt än så länge, det började förra veckan. (v.6 och väntar i slutet av mars).
Har märkt att jag är vinglig också och kan inte lyssna på musik med sådana där öronproppar man stoppar in i öronen, då trillar jag av stolen... :D Sitter förmodligen ihop med illamåendet. Blir lättare åksjuk nu.

Tack för era svar!
Just nu känns det som jag har fått någorlunda koll på illamåendet. Mat/Fika/Frukt på regelbundna tider fungerar för det mesta :) De ända gångerna det blir riktigt illa är när jag glömmer ett mål ;) Det är en ganska stor omställnig att äta i snitt 3 gånger per dag till att äta hela tiden (vilket det känns som jag gör) :D

Det är två av er som har nämt seaband (?) vad är det?

Senast ändrad:

kl

Jag var vrålhungrig men ej illamående fram till vecka 12. Sen startade det roliga, äter jag inte ofta (2-3 timmar) så spyr jag! På morgonen när magsäcken är tom så spyr jag (men ingen mat, bara saliv).... Är i v 16 nu.

Köpte postafen idag, men så var jag så dum & googlade å hittade såklart något om missbildning. Men läkemedlet har funnits länge & det står "gott" om det på fass. Men självklart ska man bli nojjig....

Hade det inte varit för att det slutar lyckligt så vet jag inte vad jag hade gjort!

Jag ska också ha i mitten av mars (13de) och det som funkar för mig är Postafen morgon och kväll. Kan må lite kasst precis i skarven mellan tabletterna men nu när jag har ätit dem regelbundet i några dagar så kan jag iaf äta mat igen! På morgonen är jag fortfarande väldigt känslig och brukar bara smutta lite på en drickyoghurt eller så. Sen vid 11 tiden slår det över och då är jag vrålhungrig! Måste stoppa nåt i magen på en gång. När jag väl kan äta så brukar det rulla på :) Det var likadant förra grav (fick missfall i v 11+6) så jag hade ju nu ganska lätt att falla tillbaka i samma mönster.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd. Gjorde ett byte av p-stav i mitten av mars i år, innan dess hade jag relativt regelbundna blödningar. Nu har jag blött...
Svar
15
· Visningar
524
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 066
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar