illamående efter avmaskning?

P

Prestige_

Avmaskade mitt sto igår kväll då jag hade en stark misstanke att hon hade mask. Men i morse när vi morgonfodrade så ville hon inte äta upp sitt kraftfoder som hon annars älskar. Höet åt hon men inte kraftfodret. Kan detta bero på avmaskningen? För nu ett helt dygn senare äter hon normalt.

Sv: illamående efter avmaskning?

Vilken mask tror du hon hade? Vad avmaskade du med och hur mycket?

Hästar blir inte "illamående", kanske det var en liten kolikkänning? Behöver inte bero på vare sig maskmedlet eller maskar, men kan ha samband. Utan prov innan du avmaskade så du VET vilken mask hon eventuellt hade mycket av så finns det inget säkert sätt att säga något.

Sen en annan sak. Hästar HAR mask, alltid. Grejen är att man ska veta när på året och med vilket medel man ska avmaska för att det ska ha någon vettig effekt. I första hand avmaskar man för att hålla borta smittan. Verkar hästen dålig är det läge att ta prov först för att se om det är mask som är orsaken.

Hej.
Antar att du gjorde en lite sen avmaskning mot spolmask?
Jag tycker att du ska vara extra observant på hur din häst mår de närmsta dagarna och kolla avföringen, om det är lika många högar i boxen som det brukar vara och om konsistensen är som vanligt.
Har hästen mycket spolmask kan den få förstoppningskolik, både av de levande maskarna i tarmen och vid avmaskning.

Hon var avmaskad när vi fick hem henne på hösten. Men hon är svår att hålla i hull och så är hon inskjunken vid flanken. Ägaren visste inte vilket medel de använt. :( Ska ut o kolla vilket vi avmaskade med-

Jag hade aldrig avmaskat min häst om jag inte visste säkert att han hade farlig mask :crazy:
Det finns en tråd om det här ("träckprov"), och jag orkar inte gå in på det närmare nu. Men maskarna kan bli resistenta mot maskmedlet om man avmaskar för ofta, och då fungerar ju inte maskmedel alls tillslut.
Så egentligen ska man alltid göra ett träckprov innan avmaskning, har min rådgivare madick sagt till mig ;).
Sen är maskmedel inte så skonsamt mot hästens mage direkt, det blir väl en kollision där inne. (rätta mig om jag har fel)
Hon kan mycket väl ha fått kolikkänningar när ni avmaskade henne. Håll koll på henne och ta ev. ut veterinären om hon inte blir bättre.

Men att en häst inte vill lägga på sig behöver inte vara masksmittad, det kan ha massor av andra orsaker.

Hon var avmaskad när vi fick hem henne på hösten. Men hon är svår att hålla i hull och så är hon inskjunken vid flanken. Ägaren visste inte vilket medel de använt. :( Ska ut o kolla vilket vi avmaskade med-

Det är meningslöst att avmaska om man inte vet vad det är man ska motverka. Medlen tar ju olika maskar, och just nu är det inte direkt tid för någon mask...

Min häst brukar bli lite tjinkig med att äta efter att ha fått medel genon munnen. Brukar gå över efter något dygn. Kan inte vara något sånt ??

jo det kan det nog. Nu är hon helt som vanligt. :bow: Vet inte va det kan har varit. Hon bajsade normalt iallefall.

Nån som vet hur mkt träckprov kostar? Vart skickar man det?

Men det här med att hon är insjunken vid flanken. På ena sidan är hon betydligt mer insjunken. Någon som vet vad det kan bero på?

Enklast och billigast är att köpa KollaMasken på apoteket eller Granngården. Men du får vänta tills intervallet för medlet du använde gått ut, annars är det meningslöst.

Har du ingen bild på hur du menar med insjunken?

Min häst var också sån. Jag blrjade ge honom E-vitamin, och linfrö. Nu är han helt fin på sidan. Helt jämn och fin. Vet itne vad av det här det kan ha varit, eftersom jag började med båda samtidigt. Han dricker också mer än vad han gjorde innan.

Hur är hästen i övrigt? Kropp, muskler hull?!

För övrigt så börjar hon bli riktigt fin,Var inte så välmusklad när jag fick hem henne. Som jag skrev tidigare så är hon lite tunn. Men linfrö kanske skulle va nåt. Har hört att det är bra för pälsen b.a. Hon är klippt men det växer ju inte ut igen :crazy: Väldigt skumt!

Tycker det låter som din häst har brist på något i foderstaten. Har du en uträknad foderstat?
var det längesedan ni klippte henne?
Har du funderat på att ge henne lite lusern? det är proteinrikt och hjälper till att bygga muskler. Linfrö innehåller rätt mycket protein också, och funkar fint på min pålle, samtidgt som det hjälper till med balansen i magen.
Om du ska ge henne linfrö ska du henne krossade frön, annars måste du koka de hela fröna. Gör man itne det, bildas ett gift i skalet. men är de krossade är ju skalet inte helt. Mitt tips :)

Tycker det låter som din häst har brist på något i foderstaten. Har du en uträknad foderstat?
var det längesedan ni klippte henne?
Har du funderat på att ge henne lite lusern? det är proteinrikt och hjälper till att bygga muskler. Linfrö innehåller rätt mycket protein också, och funkar fint på min pålle, samtidgt som det hjälper till med balansen i magen.
Om du ska ge henne linfrö ska du henne krossade frön, annars måste du koka de hela fröna. Gör man itne det, bildas ett gift i skalet. men är de krossade är ju skalet inte helt. Mitt tips :)

HOn får alfaalfa vilket innehåller mkt protein. Jag har funderat på att ge linfrön. Men vet inte riktigt vad linfrö är, så jag har inte prövat. Men vad är linfröolja? Låter mkt enklare än linfrön..

Linfrö-olja har jag ingen erfarenhet av, men jag tror att det är lite laxerande. Vi gav det till min häst när han hade kolik, så jag tror att det löser upp lite.
Linfrö tycker jag fungerar utmärkt. men läs i tråden "linfrö", där står det jättemycket bra.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 294
Senast: malumbub
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 913
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 477
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna