Illaluktande skap

Diesel

Trådstartare
Hej har sett att flera lagt ut trådar angående illaluktande skap.
Har själv en häst som lidit av detta i 2 år. Massa gegga som klumpar sig i skapet och som även hamnar på hans bakben och som luktar vidrigt.
Har varit i kontakt med flera Veterinär och alla har sagt olika. Men så äntligen träffade jag på en helt otrolig vet. Han var inte från Sverige utan boende i utlandet. Han har nu gett mig 2 sorters antibiotika som jag skall ge min häst, plus tvättråd. Ser att flera tvättat med olja, vilket enligt honom är totalt tabu. Min häst har nu äntligen sakta men säkert blivit bättre. Detta visade sig vara en massiv infektion med namnet ytlig postulär balanopostit.

Har inte sett en enda lägga ut en tråd om illaluktande skap men det är väl bra att du har fått ordning på din häst men vad vill du diskutera? Att din veterinär har rätt och alla andra fel eller vadå?

Hej har sett att flera lagt ut trådar angående illaluktande skap.
Har själv en häst som lidit av detta i 2 år. Massa gegga som klumpar sig i skapet och som även hamnar på hans bakben och som luktar vidrigt.
Har varit i kontakt med flera Veterinär och alla har sagt olika. Men så äntligen träffade jag på en helt otrolig vet. Han var inte från Sverige utan boende i utlandet. Han har nu gett mig 2 sorters antibiotika som jag skall ge min häst, plus tvättråd. Ser att flera tvättat med olja, vilket enligt honom är totalt tabu. Min häst har nu äntligen sakta men säkert blivit bättre. Detta visade sig vara en massiv infektion med namnet ytlig postulär balanopostit.
Hade det inte varit bättre att ta en odling och givit en sorts antibiotika, tänkte på att förhindra resistensen så mycket som möjligt.

Eftersom som jag sett gler som lagtbut om samma problem så skrev jag här vad det skulle kunna vara. Då kanske fler kan få hjälp

Finns veterinärer som inte gör annat än rensar skapet på valacker, och i enstaka fall hingst. Klegget kan skapa kulor som lägger sig i skapet och bredvid förhuden. Detta kan faktiskt bli jobbigt för hästen, så luktar det illa, pröva först om du kan rengöra själv med hjälp av vatten och lite Laktacyd. Oftast brukar det vara knepigt i början, hästen vill inte släppa till, men pröva några annars ta hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 758
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30