Illaluktande hovar

N

Nibalda

Hovslagaren var ute igar och han sa att min hasts bakhovar luktade illa innuti. Jag misstanker att det ar pga av att han star o sover pa samma stalle som han bajsar pa, han bajsar bara i ett horn i boxen och det ar dar han trycker upp rumpan nar han sover. Finns det nagot som man kan behandla/pensla pa innuti hovarna for att minska att de frats (eller vad det ar nu som gor att de luktar illa) av bajset?

Sv: Illaluktande hovar

Hej. Din häst har troligen drabbats av strålröta. Man kan använda tjära som man penslar på hovarnas undersida. Ett ännu bättre medel är Thrush Buster. Ett lila preparat som är jättebra mot just strålröta. Man penslar det under hovarna. Prova får du se om det hjälper dig häst. Lycka till!! Mvh NiNi

Jag har nog tjara nanstans i gommorna i stallet. Tjara ar ju lite knoligt att pensla pa ar det dar Thrush buster lattare att hantera?

Hej igen. Ja, sist jag använde Thrush Buster så satt det en liten sudd på en pinne i locket som man skruvar på burken. Man har så att säga verktyget med sig hela tiden eftersom det sitter på insidan av locket. Mycket praktiskt... Mvh NiNi

Kan ju även vara bärrandsröta. Dock tycker jag hovis borde sett vilket än det var då han skodde.

Tjära är bra till bägge sakerna :D

Konstig Thrush Buster du köpt!?
Samtliga mina flaskor har en pip med kork på, lila vätska som man droppar på där hoven är angripen.
Har de bytt förpackning eller pratar vi om olika preparat?

Jag tyckte oxa det va lite konstigt att han inte sa att det var rota utan bara att det luktade illa. :confused: skulle det kunna vara nagot annat, har min hast illaluktande fotsvett kanske :D

Hur ser det ut om hoven ar angripen av stralrota?

Hej. Nej vi pratar om samma preperat. Jag fick tag i 4 burkar som blivit tappade i fel emballage. de skulle säkert ha varit förpackade i pipflaska som du sa. Fick dessa mycket billigare. Vet inte hur många som blivit felpaketerade men jag köpte dem på lantmännen för 2 år sedan. Mvh NiNi

Hej igen. Svårare fall av strålröta ser ut som om strålen förvandlats till en svart illaluktande sörja. Kvar blir bara en massa klet. Lätta fall börjar med lite klet, dålig lukt och svampig stråle. Mvh NiNi

Jag skulle nog välja att tvätta ur hovarna ordentligt, låta torka upp, sen på med trush Buster, och därefter tjära. Tjärna ger ju ett bättre skydd, så det lägger som ett lager som hindrar det fuktiga tt "komma in". Viktigt ar ju att kratsa ur fötterna innan hästen går ut på morgonen..

Hur illa luktar hovarna nar det ar stralrota?

Jag har luktat pa hans strale men jag tycker inte att det ar nan illaluktande doft :confused:

Kollade med stallagaren igen vad hovslagaren egentligen hade sagt och han sa att han tyckte att hasten luktade starkt av urin i bakhovarna. Vilket han troligen gor eftersom han star inne den morgonen som hovslagaren kommer, med bakhovarn i han sa fint samlade bajshogar :o

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 257
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar