Illaluktande hästskit!

D

Dundret

Min hästs bajs luktar verkligen skit. Inte normal bajs, utan riktigt illa och de andra i stallet har också lagt märke till det..
Kan det vara nån störning i tarmen? Konsistens eller färg är inte annorlunda, den är helt normal precis som de andra hästarnas. Bara det att lukten är riktigt skarp och nästan lite sur..:crazy:
Den har alltid luktat lite speciellt, men nu när de andra i stallet också lägger märke till det, som idag när han bajsa i stallgången så lukta de andra i stallet det när de kom in i andra delen av stallet en bit bort.
Och hästbajs brukar inte lukta så tydligt så andra reagerar när de kommer in??
Han har även fått regnskållor för ett par veckor sen, kan det ha ett samband? Asså att de har en obalans i tarmfloran?
Det var nån som rekommendera i min tråd om regnskållor att ge Probimin för tarmfloran, så tänkte att det kan ha ett samband?
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Den erfarenheten jag har av illaluktande hästskit och regnskållor är obalans i tarmen. På en t.o.m. magkattar.

Så du gör helt rätt i att försöka stabilisera upp magen. Mycket fibrer och någon tarmbalans samt sedan titta över hästens hela foderstat som troligen behöver ändras.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

En av våra småponnysar har samma problem men sedan jag började med foderjäst har det helt försvunnit.Så fort jag gör uppehåll luktar bajset surt precis som du beskriver.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Jag tycker du ska ringa och rådfråga ngn veterinär. Att det luktar illa tyder ju som sagt på ngn obalans i magen (tex så kan ju bajset lukta illa strax innan ett fånganfall). Och det finns mga bra preparat att ta till. Men fråga först vet. Har h*n inga direkta råd att ge så tycker jag att du då ska kolla runt med andra efter tips och pröva dig fram. Men inte som första åtgärd.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Men regnskållor har väl inget med obalans i magen att göra..??
Jag skulle nog tipsa dig att i första hand rådfråga en veterinär såklart.. Men även att du ger din/dina häst/hästar foderjäst! Är så mkt positivt med foderjäst,förut att kanske hästarna inte gillar det precis i början.
Men foderjäst är bra för pälsen,hovarna och tarmarna!!
Blanda foderjäst med betfor så äter hästen det...
Lycka till!
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Det var nog jag som skrev det. Ja, det har ett samband. Eftersom tarmfloran är störd och ger den där speciella syrliga lukten så är hästen mer mottaglig för att få skållor, mugg och rasp.

Jag gissar att det är det spirande gräset som ändrat tarmfkoran. Probimin fixar det ganska snabbt.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Men var kan man få tag på det? Ska ringa veterinären också och höra.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Kan detta ha ett samband med att han inte vill äta så mkt hösilage som jag tycker han behöver? Han kastar inte sig precis över den.. Och äter MAX 11-12 kg/dag. Och han hade iaf behövt 14-15 kg.
Speciellt på morgonen är han lite petig med det och jag får inte i han merän 2 kg då, sen väljer han hellre att pilla med halmen.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Kan betfor vara bra att ge som extra fiber? Iom han inte vill äta mer hösilage.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Men regnskållor har väl inget med obalans i magen att göra..??

Det var nog jag som skrev det. Ja, det har ett samband.

:angel: Jag kan inte förstå vad "regnskållor" skulle ha för samband med magkatarr:confused: :smirk:

Streptotrikos (rengskållor) Orsak och kliniska symtom
Streptotrikos är en vanligt förekommande hudsjukdom hos häst. Den orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis och karaktiseras av krustbildningar (sårskorpor) i huden, men även håravfall och matt hårrem. Sjukdomen ses oftast i samband med fuktiga eller blöta väderleksförhållanden.
Hudområden som har varit utsatta för regn eller fukt (svett) som hals, huvud, rygg, bröstkorg och länd drabbas oftast. Ibland ses hudförändringarna enbart lokalt på benen (t ex på skenor och karleder).

http://sva.se/dokument/stdmall.html?id=713
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Låter helt klart som en tarmflorerubbning, jag skulle ringt och rådfrågat vet, så att jag är säker på att jag får rätt sorts tillskott av "rätt" sorts bakterier......;)
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Jag ska försöka ringa veterinären imorgon. Bara man får tag i han.. Men i värsta fall kan man kanske ringa till nåt djursjukhus, de brukar väl ge mer pålitliga svar? Har inte de nåt telefonnummer som är bara avsett för frågor?
 
Sv: Illaluktande hästskit!

rocki skrev:
:angel: Jag kan inte förstå vad "regnskållor" skulle ha för samband med magkatarr:confused: :smirk:

Streptotrikos (rengskållor) Orsak och kliniska symtom
Streptotrikos är en vanligt förekommande hudsjukdom hos häst. Den orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis och karaktiseras av krustbildningar (sårskorpor) i huden, men även håravfall och matt hårrem. Sjukdomen ses oftast i samband med fuktiga eller blöta väderleksförhållanden.
Hudområden som har varit utsatta för regn eller fukt (svett) som hals, huvud, rygg, bröstkorg och länd drabbas oftast. Ibland ses hudförändringarna enbart lokalt på benen (t ex på skenor och karleder).

http://sva.se/dokument/stdmall.html?id=713

Alltså, jag vet bara att det har det. Eller rättare sagt, vissa hästar som får mycket socker i fodret verkar bli mer utsatta för skållor. Socker som i melass och betfor och mumsigt sött gräs. Fler än jag har noterat tex. att om de tar bort betforn så försvinner mugg.

Jag kan alltså inte förklara varför utan gissar att just oblansen i tarmfloran verkar göra att vissa hästar inte klarar av fukten utan bakterierna får omedelbart fotfäste. Mig veterligen finns bakterien naturligt i omgivningen men bryter liksom inte ut på alla hästarna.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Kan vara så att han känner att han behöver ha extra torrsubstanen för sin mage och väljer då att äta halmen istället. Har ni tillgång till hö? Det anser jag är bästa magstabileseraren.

Jag skulle inte ge betfor utan torra fibrer, halm, lucern och hö istället.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Regnskållor kommer som sagt även från rubbningar i mag/tarmsystem eller när hela kroppen är i obalanser.

Jag hade en häst som under sina förhållande absolut INTE skulle kunnat få regnskollor om man läser hur de uppstår, men han fick dem ändå och då hörde jag även fler som fått dem från obalanser.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

sissu skrev:
Regnskållor kommer som sagt även från rubbningar i mag/tarmsystem eller när hela kroppen är i obalanser.

Jag hade en häst som under sina förhållande absolut INTE skulle kunnat få regnskollor om man läser hur de uppstår, men han fick dem ändå och då hörde jag även fler som fått dem från obalanser.

Ja vi är överens, det är väl rocki som är tveksam till sambandet?
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Du ger inte din häst Gurkmeja? För då brukar det lukta illa.
 
Sv: Illaluktande hästskit!

Nej, han får korn, kli, soja, msm och hösilage och halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 326
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
15 511
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp