Ileosakralleden

HD

Trådstartare
Finns det någon som har/haft denna diagnos på häst:
Degenerativa/dystrofiska förändringar, ileosakralleden
Hur har det i så fall gått? Hur behandlades hästen?
Kan någon dessut om översätta degenerativa och dystrofiska till normal svenska så vore jag glad.
Har en häst med den diagnosen och skulle vilja höra lite erfarenheter om det. Känns just nu ganska hopplöst.
Någon som vet nåt?

Sv: Ileosakralleden

Kan mycke väl blanda ihop de, men är de leden som går vid bäckenbenet/höftleden nånstans?

Finns det någon som har/haft denna diagnos på häst:
Degenerativa/dystrofiska förändringar, ileosakralleden
Hur har det i så fall gått? Hur behandlades hästen?
Kan någon dessut om översätta degenerativa och dystrofiska till normal svenska så vore jag glad.
Har en häst med den diagnosen och skulle vilja höra lite erfarenheter om det. Känns just nu ganska hopplöst.
Någon som vet nåt?

Du menar inte Sacroiliacaleden? Korsbensleden`?
Dvs SI-leden.
Isåfall - Ja.. Jag har en häst med problem där, men jag vet ju inte om du menar samma :idea:

Hello!
Jag har en häst som har haft inflammation i ileosacralleden. Det är leden mellan höftben och bäckenben. Jag kollade i gamla vet.räkningarna nu och det står ileosacralledsartrit. Vet inte om det är samma som du hade?
Han ultraljudades för att man skulle hitta det och han behandlades med kortison (tror jag...:confused: ).
Han blev bra på en behandling. Men han fick mycket hälta till följd av detta (halt på tre ben) och dessa hältor tog längre tid att behandla.

Han hade problem i 2 år och efter många olika vet. åkte jag till ängelholm. J.T. hittade detta med en gång!:love:

Men hans ryggproblem har fortsatt genom åren och nu är han utdömd. Detta är pga strålbensförändringar men allting hänger ju säkert i hop på nå´t vis... Han har alltid varit väldigt tunn i ryggmuskulaturen och jag tänker att det kan handla om ileosakralledsbesvären. Men jag vet inte...
Det är så lite man vet här i världen...

Hur är det med din pålle?

Du menar inte Sacroiliacaleden? Korsbensleden`?
Dvs SI-leden.
Isåfall - Ja.. Jag har en häst med problem där, men jag vet ju inte om du menar samma :idea:

Jag tror att det är samma sak. De sa till mig hos vet. att han hade problem i ileosacralleden men i vet.-papprena står det S-I-ledsartrit.

Jag vet två hästar med skador i sacralleden. Båda efter trauma med ärrbildning i leden som följd. Den ena dömdes ut och togs bort (så onödigt, för det var ett sto med jäätefin stam och bra avelsvärde...) och den andra funkar jättebra som avelssto.

Ileosacralleden är leden mellan bäckenet och korsryggen. Degenerativa och dystrofiska förändringar betyder att leden är "sliten" dvs man ser nedbrytning av brosket. Detta ger ofta artroser (benpålagringar) sekundärt.
Tyvärr finns ingen behandling mot detta som gör din häst frisk, men jag har varit med om flera hästar som fungerat på smärtstillande medicin som Fenylbutazon.
Sacroiliaca leden kallar man den oftast på engelska, men det är samma led man pratar om.
Degenerativa/dystrofiska förändringar behöver dock inte vara samma sak som artrit som är en inflammation i leden. Allt som slutar på -it är en inflammation i organet tex nefrit i njuren, hepatit i levern osv. Enda undantaget är pneumoni (i lungan).
Jag vet inte så jättemycket om detta, om du vill ha mer information om vad det innebär och ev behandling, kontakta din veterinär.

Tack för ett jättebra svar.
Veterinären har hela tiden pratat om förändingar och pålagringar.
Funderade bara på vad det som stod på pappret igentligen betydde.
Nu vet jag det :)

Verkar inte vara riktigt samma problem som jag har även om det är samma led.
Här är min hästs historia
Han betedde sig bara inte som han brukade vid ridning. Var stel och ovillig att gå fram. Ville inte alls sätta under sig bakbenen.
Åkte till klinik för utredning. Böjdes igenom utan reaktioner nånstans. Longerades och var märkbart kort i steget samt att något inte verkade stämma som det skulle vänster bak, dock ej halt.
Vi röngade framhovarna samt ryggen. Hittade förändringar på några ryggkotor samt att de låg något nära varandra.
Åkte hem med butta. Detta skulle han ha i en vecka sen skulle han vara utan en vecka därefter återbesök.
Under sessa veckor skulle hästen ridas som vanligt. Meningen var att vi skulle se om det kändes nån skillnad med och utan butta.
Vid återbesök var hästen inte bättre. Nu gjordes ultraljud. Den killen tyckte inte att ryggen såg bra ut men det var inte så illa så det borde ge så stora problem. Han gick sen längre bak och hittade då problemen i SI-lederna. Enligt honom var det bland det värsta han sett.
Sprutade med kortison och åkte hem.
10 dagar box+sjukhage. 14 dagar skritt vid han därefter 3 veckors arbete från marken.
Ingen förändring efter det och återbesök igen. Ultraljudet visade samma sak. Den veterinären bara skakade på huvet och tyckte inte det fanns nåt att göra. Ingen mening att spruta då han inte svarade på det första gången.
Behandlande vet skickade hem mig med glucosamin och två månaders promenadridning. Samt behandling av ET. Dessa månader har nu gått och hästen är bara sämre. ET vill inte ens behandla längre då hästen bara blir sämre av det.
Återbesäk i morgon torsdag och jag är rädd att det inte finns mer att göra nu :(
Långt blev det men kanske intressant för den som orkade läsa hela.

Tillsammans med din veterinär kan du säkert få svar hur den framtida prognosen ser ut. Din veterinär kan säkert också rekomemndera uppbyggande terapi, sjukgymnastik eller i alla fall Terapeutisk hjälp för att komma igång.

När Sacroiliaca lederna traumatiseras kan det stressa hästen enormt då de hänger ihop väldigt mkt med själva kraften att ta sig framåt, och det är ju precis det hästen gör, instinktivt, tar sig framåt.

Själva SI ledens rörelse är minimal, minimal, så när denna yta öppnas för mer rörelse (Eller i vissa fall stängs) kan det verkligen påverka hästen mentalt. Om hästen i stället får en låsning här, dvs. muskler och ligament runt dessa leder på ngt sätt traumatiseras blir det en hävstångseffekt, när tex. högra sidan låser sig tar hästen ofta fram/ner denna del samtidigt som vänstra delen lyfts med, då allt ju sitter ihop.

Den rörelsen som är normal dvs. symmetri, liksidighet kan nu komma att visa sig upp till 25 - 30 cm skillnad i markplan (Bakhovarnas rörelser genetemot varandra), och detta går då över diagonalt och påverkar, i detta ex. vänster fram som får jobba massor mer.

Bra för dig hade ju varit att få veta om hästen kommer att få ett större rörelseomfång eller en inskränkthet så att du utefter det kan planera hans träning, uppbyggande för att sätta så mkt muskler som möjligt i bakdelen så att avlastning kan ske.

Dessa skador beror troligen på att han gått omkull i hagen men det kan enligt vet även vara nåt han är född med. Det går visst inte att veta säkert.
Dock är min en vallack så det är ju dåligt avelsvärde på honom. :)
För ett år sen gick han LA dressyr på godkännt resultat och meningen var att vi skulle debuterat medelsvår detta år. Nu kan han inte gå LC och är bara 9 år. Det känns så orättvist :(

Usch stackars dig vad trist!:(

Min häst har troligen också gjort något ihagen trodde vet. men man kan aldrig veta helt säkert.

Min vet har rekommenderat mig tömkörning och klättring som uppbyggande men det blev ju inte bra ändå. Han har blivit rundare men nu är han utdömd ändå.

Himla tråkigt när det inte fungerar. Och din är ju så ung också!:(

Jodå, har också haft en häst med problem i SI-leden. Också diagnoserad och behandlad av J.T. i Ängelholm liksom någon ovan.

Tyvärr funkade det inte och hästen är triangelmärkt och avelssto idag (funkar väl även när hon är högdräktig!).

Hon rör sig utmärkt utan ryttare på ryggen men får "hoppsa-steg" i traven med ryttare på ryggen. Går skapligt i fri form, men gör "hoppsa-steg" varannat, var 3:e steg när hon rids i form.

Skadan härrör med största sannolikhet till en operation. Antingen kom det av omkullkastningen eller så har hon själv gjort det på uppvaket (orolig). Förekommer skador just i SI-leden vid dessa tillfällen har jag hört efteråt.

Hur har det gått för er med era hästar?
Jag har fått samma diagnos på min häst nu... :( och jag vet inte alls hur framtiden kommer att se ut..

Tråkigt nog gick det inte alls med min. Han blev utdömd och fick åka till himlen 5 månader efter att jag skapade denna tråd :(

Jag kan nu själv dela med mig av vår historia.

Vi fick för ca två veckor sedan samma diagnos, Degenerativa/dystrofiska förändringar, ileosakralleden.

Igår på återbesöket ville veterinären döma ut henne. Min älskade vän, min egen uppfödning, inte ens åtta år gammal.
Det har gått så fruktansvärt fort så jag förstår inte riktigt hur det kunde bli såhär?

I slutet av oktober startade vi vår sista hopptävling och hon gör den bästa rundan nånsin! Två veckor senare kändes hon inget bra och vi fick tid på klinik #Besök1.

Behandling för kotledsinfl BF. Öm i ländryggen, beordras vila samt ha värmefilt varje dag i 30min före promenaden på 10-20min.

Återbesöket #Besök2, 4v senare visade förbättring i frambenen men fortfarande öm i ländryggen. Remiss vidare till Hus*by Hästklinik.

Det var alltså där vi fick vår diagnos #Besök3. Veterinär där var ändå väldigt positiv då ultraljudet inte visade några dåliga bilder utan jag trodde på han när han lovordade vårt "fall". Behandling i ena bakknät samt SI-lederna.

Tills igår när smällen kom #Besök4. Ingen förbättring alls och nu halt på båda bak.
3 val, antingen döma ut henne nu alt testa att behandla båda bak samt si-lederna eller låta henne vila över sommaren och se om hon kunde självläka.

Trots att det mest känns som en konstgjord andning med väldigt dåliga odds testar vi att behandla igen men det är sista chansen. Sen om jag ska låta henne gå tills sommaren eller ta tag i saken tidigare det återstår att se...
Hur vet jag om hon har ont?

Åh, min älskade vän... Hur kunde det bli så illa? :(

Usch, vad tråkigt att höra. :cry:

Jag har varit igenom exakt samma sak så jag vet hur det är. Min häst fick tyvärr somna in för det blev aldrig bättre. Jag håller tummarna för att det går bättre för din.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 959
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka