ikea kök vs "dyra" kök

Sv: ikea kök vs "dyra" kök

Ikea gör inga egna vitvaror, istortsett alla vitvaror de säljer är tillverkade av Whirlpool. dvs samma apparater som du hittar hos tretti eller hemmabutikerna...

har ett hus jag lite funderar på, skulle måsta remontas ganska mycket, bla köket.

har tittat runt o fastnat för ett ikea kök. men hur är de i kvaliteten om man tittar på andra, "riktiga" kösfirmor

stommarna på det som finns lika är rätt lika.. däremot har ikea inga vidare lösningar på hörnskåp (i mitt tycke) och har dessutom rätt snålt med varianter. vi har 120breda lådor, det har inte ikea i sitt utbud.

fast luckorna och design är ändå det som skiljer mest.. ikea har rätt dålig ytfinish på sina grejjer (generellt allt), skiten fastnar o man får skrubba så man blir röd.. sämre ytor.. men det förhindrar ju inte att man köper ikea stommar och andra luckor som sagt..

om man tycker det är värt mellanskillnaden är ju en annan sak.

*kl*

IKEA-kök är helt klart prisvärda!

Jag ska snart montera ett i mitt eget hus (har köpt vitvaror, blandare, diskho från annat håll) och har hört gott om dem från både privatpersoner och professionella hantverkare, dock vill jag sälla mig till kören och varna lite för deras blandare.. Tilläggas bör väl även att vitvarorna är Whirpool för IKEA, dvs det är faktiskt inte samma Whirpool som säljs hos vitvaruhandlare. Vissa av deras diskbänkar kan upplevas som lite "tunna" i plåten men jag tror inte det är något större problem med bucklor osv vid normalt användande.

Vi satte in Ikeakök i vårt nyrenoverade kök för tre år sedan. En stor anledning var att det blev mycket billigare med Ikeas inredning jämfört med andra tillverkare. Dessutom är det samma stommar som Marbodal använder. Dock är vi inte nöjda med Ikeas blandare, men sådana går det ju att köpa på annat håll. Dessutom har Ikea ett annat mått på infästningen än vad andra tillverkare av blandare har... :crazy:

Båda mina föräldrar satte in Ikeakök 1983, den ena med vita luckor, den andra med träluckor. Båda köken fungerar i stort sett felfritt fortfarande. Det är någon låda och lucka i det vita köket som delat sig i fogarna, samt en lådfront som släppt i träköket.

Nu tittar vi på att bygga ett nytt hus, och valet av köksinredning blir Ikea. Vi resonerar som så, att vi sätter hellre en lite billigare inredning i köket, och lägger mer pengar på annat håll i huset. Om 15-20 kan vi med gott samvete byta Ikeainredningen mot en annan om vi skulle ha tröttnat på den.

Jag skulle inte vara orolig för kvalitén på ett IKEA kök. De testas hårt och de känns rejäla.
Mina svärföräldrar vann ett Vedum kök och det har däremot blivit riktigt slitet.
'mina föräldrar har ett Tibrokök som de köpte efter att det varit som visnings ex och det ser fortfarande nytt ut efte 27 år.

Men jag hade lätt kunnat köpa ett IKEA köp, de är snygga billiga och med massort av tillval och annat kul!

Men jag hade lätt kunnat köpa ett IKEA köp, de är snygga billiga och med massort av tillval och annat kul!

Jag håller verkligen med. En sak med vårt ikea-kök som verkligen gjorde att vi vågade köpa ett svart kök är att det är så enkelt och billigt att byta ut skåpsluckorna och lådfronterna. Jag räknade ut att för ca 2000 kr kan jag få ett helt nytt kök om jag skulle trötta på det svarta jag har nu.
Dessutom helt underbara inredningar att köpa till. Visst IKEA-kanske inte har alla finesser som finns hos dyrare kök med det är oftast bara lullull som kostar mer än det smakar.

Jag har Ikea-kök, och hade det även i min förra lägenhet. Har inget att klaga på alls när det gäller kvalitén!

Däremot tycker jag att Ikea har mindre valfrihet om man jämför med övriga märken. T.ex satte vi in ytterligare skåp ovanför överskåpen i vårt kök, och Ikea hade bara en enda storlek på dem.

Vi köpte kyl/frys från Ikea också, men är inte alls särskilt nöjda med det så vitvaror köper vi någon annanstans nästa gång...

Nu tittar vi på att bygga ett nytt hus, och valet av köksinredning blir Ikea. Vi resonerar som så, att vi sätter hellre en lite billigare inredning i köket, och lägger mer pengar på annat håll i huset. Om 15-20 kan vi med gott samvete byta Ikeainredningen mot en annan om vi skulle ha tröttnat på den.
Men bygger man ett hus brukar man ju få med kök till väldigt rabatterade priser. Har ni verkligen kollat upp att det blir billigare att köpa IKEA än det som husföretaget erbjuder?

Köper de av ett husföretag kan det ha avtal som ger enorma rabatter. (Ikea ger inte ens kungen rabatt.)
Att "titta på att bygga ett nytt hus" ser för mig mer ut som at de vill bygga själv?

Jag har ikeakök och jag trivs jättebra med det.
Många smarta lösningar och bra med plats i både skåp och lådor

*kl*

IKEA-kök är helt klart prisvärda!

Jag ska snart montera ett i mitt eget hus (har köpt vitvaror, blandare, diskho från annat håll) och har hört gott om dem från både privatpersoner och professionella hantverkare, dock vill jag sälla mig till kören och varna lite för deras blandare.. Tilläggas bör väl även att vitvarorna är Whirpool för IKEA, dvs det är faktiskt inte samma Whirpool som säljs hos vitvaruhandlare. Vissa av deras diskbänkar kan upplevas som lite "tunna" i plåten men jag tror inte det är något större problem med bucklor osv vid normalt användande.

roligt att du säger att det inte är samma whirlpool.. vad grundar du det på? jag har själv varit i deras fabrik och sett tillverkningen, det är precis samma grejjer, men med fronter anpassade efter ikeas skåp, exempelvis har de någon osmaklig grön kulör etc.. men det är samma whirlpool ugn/micro etc bakom luckan... varesig du vill tro det eller inte.

Du är den första jag hört som sagt så. Alla andra säger att Whirlpool producerar en kvalite för sitt eget namn, och en billigvariant för Ikea.

Du är den första jag hört som sagt så. Alla andra säger att Whirlpool producerar en kvalite för sitt eget namn, och en billigvariant för Ikea.

Eftersom att det står Whirlpool IKEA på produkterna, så tror jag inte att de är intresserade av att hålla sämre kvalitet till Ikea. Ikea borde inte heller vara speciellt intresserade av det...
Det är förvånansvärt mycket kläder, bildelar, hemelektronik och mat som produceras i samma fabriker, fast under olika namn. T.ex. VW orginaldelar är samma som många pirat, men pirat säljs utan VW-emblemet, och Willys svenska kycklingfiléer kommer från Kronfågel.

Men bygger man ett hus brukar man ju få med kök till väldigt rabatterade priser. Har ni verkligen kollat upp att det blir billigare att köpa IKEA än det som husföretaget erbjuder?
Vi tänkte låta ett husföretag bygga efter våra ritningar, då vi inte vill vara så styrda i val av lösningar, uppvärmning, utseende och materialval, vilket många "kataloghus"-företagen kräver.

Jag har ett Ikeakök och är jättenöjd hittills. Det enda som inte varit bra är att luckan till diskmaskinen (en integrerad) har spruckit lite i färgen högst upp, av värmen från diskmaskinen. Men det kan lika gärna vara vårt fel, vi öppnade den bara pyttelite för att sonen inte skulle ta sig in. Nu väntar vi tills han gått och lagt sig och öppnar den helt istället så att ångan kan komma ut.

Har även en gashäll och en ugn och en fläkt från Ikea. Blandaren är också därifrån och funkar bra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 501
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 966
Senast: MML
·
Fordon Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka