Ihopsläpp på bete?

jis

Trådstartare
Hej! Om man ska släppa ihop två hästar, som är okända för varandra, på bete och det inte finns möjlighet att stalla in dem i boxar bredvid varandra några dagar. Hur är bäst att göra då?

De måste alltså släppas ut i hagen tillsammans direkt.
Ska man låta den ena gå i hagen själv en stund innan man släpper in den andra?
Eller släppa in båda på en gång?
Ska man dela av hagen med eltråd och vita plaststolp?
Finns det inte risk då att de står och sparkar intill avspärrningen och fastnar i tråden?

Det är ett sto och en valack det handlar om och båda har gått med andra hästar tidigare utan problem.

Alla förslag och tips mottages tacksamt!

Jag släpper alltid ihop direkt om jag får bestämma.
Att dela av hagen ger bara en större skaderisk.

Det bästa (enligt mig) är att leda hästarna till vars en ända av hagen och sen släppa samtidigt så att hästarna får mötas någonstans mitt i hagen. Då har man gott om tid att flytta sig själv ur hagen ;)

Ja, den är ganska stor så det är nog bäst att göra så. Hagen är ca 5000 kvm.

Ytterligare en fråga. :D
Grimmor på eller av vid ihopsläpp?
Fördelen med grimmor på är ju att man lättare får tag på dem om det går illa och man behöver sära på dem, men ökar det skaderisken? Att de kan fastna i varandra?

Jag har gärna dom utan grimmor.
Har man grimma på så är det viktigt att dom passar väl och gärna lite för liten än lite för stor om man måste välja.

Släpp ihop båda samtidigt och utan grimma. Grimma är bara skaderisk och jag har bara grimmor på de hästar som jag annars verkligen inte får tag på utan ;)

När jag släppte ihop min med en annan på bete så red vi lite ihop i hagen först så dom fick känna av varandra lite först och så blev dom vana vid hagen och var staketet var.

Detta av två valacker som vi visste är okomplicerade att släppa med nya hästar.

Hej! Om man ska släppa ihop två hästar, som är okända för varandra, på bete och det inte finns möjlighet att stalla in dem i boxar bredvid varandra några dagar. Hur är bäst att göra då?

De måste alltså släppas ut i hagen tillsammans direkt.
Ska man låta den ena gå i hagen själv en stund innan man släpper in den andra?
Eller släppa in båda på en gång?
Ska man dela av hagen med eltråd och vita plaststolp?
Finns det inte risk då att de står och sparkar intill avspärrningen och fastnar i tråden?

Det är ett sto och en valack det handlar om och båda har gått med andra hästar tidigare utan problem.

Alla förslag och tips mottages tacksamt!

Hur har det gått?
Var i samma sits fast inget sto inblandat, ihopsläppet gick bra men märkte på min häst att han blev jagad emellanåt, en sko satt på sned och han hade intorkad svett men 90% av tiden såg det ut att gå bra, efter 4 dagar blev han rejält biten och utjagad genom tråden, så nu får han gå själv tills jag hittat sällskap.

Det har gått jättebra.
Vi släppte in dem samtidigt i hagen, behöll grimmorna på för säkerhets skull.
De nosade på varandra och sedan sprang valacken runt och bockade och busade runt stoet som bara stod och tittade på honom.
Sedan började de beta och jag har inte sett minsta tendens till bråk ännu.
Stoet är ganska bestämd och valacken accepterar det så det känns skönt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 471
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 124
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar