Ihopsläpp av kaniner, hjälp !

xaheena

Trådstartare
Hej, vi köpte förra våren två stycken kaninsystrar som nu alltså är nästan 1,5 år. De har tyvärr varit väldigt rädda och inga man kan hålla på med men de har haft det väldigt bra iaf.

För ca 3 veckor sedan lyckades den ena kaninsystern rymma, och den har vi inte hittat igen.
Eftersom att den andra haft kompis hela tiden och verkat väldigt nere efter detta så köpte vi idag en ny liten kompis till henne.

En kaninunge som är jättetam och mysig till min dotters stora förtjusning.

Problemet är bara att när vi släppte ihop dom så jagade den stora kaninungen och var rätt brutal mot den. Den lille blev helt livrädd och pep liksom till flera ggr. Den stora lyckades dessutom bita bort tussar på den lilla.

Eftersom att jag inte ville att den stora skulle skada den lilla lät jag den stora sitta i buren och den lilla fick springa utanför (de bor i en hästbox) så att det kan lukta på varann genom gallret. De fick de även göra en stund innan jag släppte ihop dom.

Det jag undrar nu är, vågar jag släppa ihop dom igen eller kan den stora till och med skada den lilla ordentligt, jag känner mig riktigt hemsk mot den stora för jag vill hellre behålla den lilla som vi faktiskt kan hålla på med, det vore dessutom otroligt trist att ha två men inte kunna ha dom tillsammans.

Hjälp & tips mottages tacksamt !

Sv: Ihopsläpp av kaniner, hjälp !

många kaniner fungerar inte tillsammans, det som brukar funka är en kastrerad hane tillsammans med en hona. Din gamla kanin tyckte nog att den nya inkräktade på hennes revir, vilket inte är så konstigt igentligen.
Går den äldre på den nya redan nu skulle jag inte tippa på att det blir annorlunda senare.

Det är något man måste ha i baktanke när man vill ha två kaniner ihop, ibland funkar det och ibland inte, så är det. Bara för att hon gått ihop med en annan kanin tidigare betyder det inte att det kommer funka med nästa kanin.

i ditt läge skulle jag nog fundera över hur mycket nöje det är att ha den äldre kaninen, det ska ju vara kul att ha djur. Mår inte den äldre kaninen bra heller skulle jag överväga att ta bort henne eller omplacera och behålla den nya tama ungen.

många kaniner fungerar inte tillsammans, det som brukar funka är en kastrerad hane tillsammans med en hona. Din gamla kanin tyckte nog att den nya inkräktade på hennes revir, vilket inte är så konstigt igentligen.
Går den äldre på den nya redan nu skulle jag inte tippa på att det blir annorlunda senare.

Det är något man måste ha i baktanke när man vill ha två kaniner ihop, ibland funkar det och ibland inte, så är det. Bara för att hon gått ihop med en annan kanin tidigare betyder det inte att det kommer funka med nästa kanin.

i ditt läge skulle jag nog fundera över hur mycket nöje det är att ha den äldre kaninen, det ska ju vara kul att ha djur. Mår inte den äldre kaninen bra heller skulle jag överväga att ta bort henne eller omplacera och behålla den nya tama ungen.

Tack för ditt svar, det är ju lite så jag tänker. Det känns ju inte så snällt mot den äldre kaninen att hon ska behöva sitta själv och inte gå att hålla på med alls. Inte mycket till liv, samtidigt som jag får dåligt samvete över att "byta" ut henne.

Ska försöka kolla runt om det finns någon härikring som kan ta emot den, den lilla är redan nu en riktig mysflicka och kommer gärna och hälsar. Som du säger ska det ju vara roligt med djur och jag får som sagt bara dåligt samvete när jag ser den stora kaninen.

Man har mycket större chans att få ett lyckat ihopsläpp om man släpper ihop kaniner på en neutral plats med mycket utrymme! Det är nästan att be om bråk att sätta in en främmande kanin i en redan inbodd inhängnad.

Jag hade två kaniner förut, den ena tre år äldre än den andra. De delade rasthage men hade vars en bur. Försökte jag få dem att dela bur höll de på att döda varandra, men i rasthagen var de bra vänner. Så mitt råd är - prova igen på neutral mark. Sätt in den lille först så att hen hinner göra sig lite bekant med omgivningen och sätt in den stora när du märker att den lille är bekväm med platsen.

Man har mycket större chans att få ett lyckat ihopsläpp om man släpper ihop kaniner på en neutral plats med mycket utrymme! Det är nästan att be om bråk att sätta in en främmande kanin i en redan inbodd inhängnad.

Jag hade två kaniner förut, den ena tre år äldre än den andra. De delade rasthage men hade vars en bur. Försökte jag få dem att dela bur höll de på att döda varandra, men i rasthagen var de bra vänner. Så mitt råd är - prova igen på neutral mark. Sätt in den lille först så att hen hinner göra sig lite bekant med omgivningen och sätt in den stora när du märker att den lille är bekväm med platsen.

Jaha där ser man, tyvärr har jag ingen möjlighet att släppa dom på en annan plats, de har dock 9 kvadrat att dela på och den stora är på den lilla hela tiden...

Vi har släppt ihop många kaniner genom åren, och vi kanske hatt varit dum dristiga jag vet inte.men det har alltid gått villt till och dom har jagar varandra och bitits lite.men efter ett par timmar har dom varit oskiljaktiga. Det viktigaste är att ni släpper ihop dom på stor yta

Vi har släppt ihop många kaniner genom åren, och vi kanske hatt varit dum dristiga jag vet inte.men det har alltid gått villt till och dom har jagar varandra och bitits lite.men efter ett par timmar har dom varit oskiljaktiga. Det viktigaste är att ni släpper ihop dom på stor yta

Jag är bara väldigt rädd att den stora ska skada den lilla riktigt ordentligt ju...

Har släppt ihop en kaninunge med en vuxen och det var ordentlig storm till en början. Då sov de i varsin bur och var bara tillsammans när vi var hemma.
Nu sitter de och äter sida vid sida och sover intill varandra. Det har tagit ca 2 månader.

Har släppt ihop en kaninunge med en vuxen och det var ordentlig storm till en början. Då sov de i varsin bur och var bara tillsammans när vi var hemma.
Nu sitter de och äter sida vid sida och sover intill varandra. Det har tagit ca 2 månader.

Lite nytt hopp, då ska jag prova det! Tack!

Det är därför du ska släppa ihop dom på stor yta så den lilla kan springa iväg. Du kan släppa ihop dom i ett stort rum tex, eller kanske hela huset beroende på hur det ser ut.

Det är därför du ska släppa ihop dom på stor yta så den lilla kan springa iväg. Du kan släppa ihop dom i ett stort rum tex, eller kanske hela huset beroende på hur det ser ut.

Jo jag förstår det, därför har dom ju 9 kvadrat att vara på, är inte det tillräckligt stort ?

Om du har möjlighet - bygg en liten gömma som bara den lilla kommer in i. På så sätt kan den komma undan den större. Om du inte redan gjort det dvs.

Vissa honor är väldigt revirhävdande. Kan du släppa ihop dem på ett neutralt ställe skulle det nog underlätta.
Annars, som _Ninni_Hedblom_ säger, bygg ett hus som bara den lilla kommer in i. Tänk bara på att ändra storleken på ingången vartefter den lilla växer.

KL
Nu känner jag att vi har provat allt och det funkar verkligen inte, häromdagen blev det blodvite och då fick det vara nog.
Den äldre kaninen flyttar till ett nytt hem i slutet på veckan.

Jag får ju för mig att de flesta djur tycker om att vara två och undrar därför om jag snabbt som attan ska köpa en kaninunge till som sällskap till den andra ungen.
Annars får den väl leva ensam hela livet ju.

Tacksam för svar

nej låt ungen leva själv (såvida den inte tydligt mår dåligt av det ).

kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur, de har inte behov av en partner och bor bra ensamma på sitt egna revir

Jag säker tvärtom. Köp en ny kanin i samma ålder som den du har kvar, och gör ett bra ihopsläpp på neutral mark. När de sedan släpps i boxen så försök städa rent och få bort alla inbodda lukter så kommer det nog inte bli några problem.
Det är sant att kaniner inte är flockdjur, men min erfarenhet säger mig att två kaniner som trivs i varandras sällskap har mycket stort utbyte av varandra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?