ihopsläpp av hästar

X

xect

Idag släppte vi ihop 4 hästar i en stor hage (2 hektar), 2 valacker och 2 ston.
Det gick väl bra, de sprang omkring och sparkade lite mot varandra men de hade ju stort utrymme att röra sig på så det var inga problem.
"Problemet" är att valack nr.1 överbeskyddar sto nr.1. Ingen annan fick gå i närheten av henne, det var "hans" tjej. Han brukar i vanliga fall vara låg i rang men just detta var han väldigt bestämd över.

Är det något som går över med tiden? Jag vill gärna tro det men man vet ju aldrig..? Eventuellt ska det stoppas in 2 till valacker om ett par veckor. Då bara KAN han ju inte beskydda henne från 5 olika håll. Eller? Kommer han köra slut på sig själv?

Sv: ihopsläpp av hästar

tackar :grin:

Fick inte direkt reda på i den tråden om det brukar lugna sig med tiden eller om det bara är att dela på dom på en gång.

Han har trots allt aldrig "vaktat" ston förut så jag tänkte om det kanske bara var något tillfälligt för att försöka klättra i rangordningen?

Har hört någånstans att om man släpper ihop 2 valacker med ston så han de bli "hingstiga" och börja slåss om stoena och vem som leder flocken. Om man däremot bara släpper ihop 1 valack med ston så är det inga problem. Men jag har aldrig varit med om det så jag kan inte svara säkert.

Jag hade tagit det lungt och avvaktat. Vi har för närvarande en hage med 7 valacker och ett sto, där är stoet den som håller ordning på pojkarna. Jag tycker att det mesta brukar lugna sig om man själv bara tar det lungt och ger hästarna tid att lära känna varandra. Skulle ha gett det minst två veckor om jag var som du!

ta det lugnt dom redar nog ut vem som tillhör vem om några dagar ska du se jag har en valack och 5 ston hemma nu dom delar på honom alla ston .ta det lugnt .

Kan ni förklara detta då? Två hästar går ihop, ett sto en vallack. Vallacken har aldrig någonsin visat tendenser till elakheter vid tidigare ihopsläpp utan varit ranglåg. I hagen bredvid går ett sto och en vallack till, de har gått tillsammans/bredvid i många månader utan ett enda tjaffs.
En dag släpps ett yngre sto in i hagen och då utbryter kaos, vallacken och det nya stot blir jätteosams och slåss, vallacken får tyvärr in en träff som det blir en rejäl lårkaka av. Varför?? Kan någon förklara.

*till alla*

tack för alla svar :)
Det har nu gått några dagar och det har lugnat sig en del, dom springer inte och jagar på varandra iallafall! :D

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar