Skulle det hela leda till åtal skulle ett sådant skadeståndsyrkande högst troligt bakas in i brottmålsprocessen, precis som nästan alla andra skadeståndsyrkanden i samband med brott (skadestånd i sig har ju egentligen ingen plats alls i en brottmålsprocess då det är en ren civilrättslig sanktion).
Aha, tack för förklaring!
Jag har skrivit "kan få" och att det beror på omständigheterna och i det här fallet blir ju den bitna hundens ägare även av med hunden och får inte bara kostnader för veterinären. Så ja det blir något i stil med sveda och värk för både psykiskt och ekonomiskt lidande för den drabbade hundägaren.
Jag vet om hundar som ägaren inte får gå ut med utan noskorg eller koppel just för att den inte går att kontrollera dom. Har inte riktigt koll på vem som kommer med det men det kommer ifrån samma ställe som beslut om omhändertagande eller avlivning av hundar som ägaren inte klarar av att hålla koll på och som kan anses farliga för tredje part.
Jo, men jag fattade det som du menade att ersättningen blev större för att skadan orsakats av bristande tillsyn (till skillad mot olyckshändelse) men då kanske jag fattade fel? För oavsett hur ens hund orsakat skada är man väl skyldig att ersätta.
Och jag är med på att hundar kan åläggas koppel/munkorgs-tvång, men jag tror inte det är så vanligt? Den allra vanligaste "påföljden" vid en anmälan är väl rent krasst inget alls?