Ignorerar tryck

T

Thrse

Hej
Jag sköter och motionerar en shetlandsponny och en connermara hingst 3 dagar i veckan och har dem då som mina egna.
Men jag har ett litet problem med shettis hingsten. Han är 1år fyller 2 i sommar ,han är en jätte gullig busig prick med massvis med energi.
Ett problem e att han biter och nafsar hela tiden i ens kläder , säger åt honom på skarpen hela tiden dvs ryter till , måste också slå i luften mot honom (absolut inte slå honom) annors förstår han inte. Han är jätte ignorant, och varken jag eller ägaren vill att han börjar bitas i framtiden.
Men nu till det andra problemet.
Har märkt att han är total ignorar tryck och dessutom också spöt.
Änligt ägaren är han nog lärd för att reagera för tryck men han reagerar inte als.
Han är inte rädd för spöt vilket är bra , men han ignorerar det totalt. Har försökt att "reta" honom med spöt, dvs att peta honom på sidan med spöt enda tills han reagerar och tar ett steg åt något håll(sedan berömma), men det funkar inte överhuvudtaget. Jag har stått i över en halvtimme och "retat" men han står där HELT avslappnad och bryr sig inte överhuvud taget.
Hur får jag honom att reagera?? Dessutom har jag försökt trycka med sidan på honom för att flytta honom men det ignorerar han också.
Vill att han blir känsligare , annars kommer det bli jätte problem att rida in honom i framtiden , eftersom han är helt skänkeldöv från början.
Snälla hjälp mig och ägaren ! Alla tips mottages

Sv: Ignorerar tryck

En liten shettis borde du ju med kraft få att flytta åt sidan. Peka först, tryck sedan med fingret ge ev.kommando (tex. smacka, säga flytta eller sida) ignorerar han dej så tryck han helt enkelt åt sidan med all din kraft. Han kommer måsta flytta åt sidan. Börja sedan om. Fortsätt tills han fattar att en litet pet i sidan betyder flytta, annars kommer du putta han och tvinga han att gå åt sidan ändå.

Att stå en halvtimme och "reta" honom lite i sidan utan reaktion kommer bara göra honom ännu mer ignorant, det du gör betyder ju inget och han fattar inte ens vad du vill.

ponnyn jag rider in var också skänkel döv till en början (super tjock päls + envis ponny), dock så gick hon inte fram för ngt :/ när man löslongerade henne så gick hon knappt fram i trav :/ och surade till ordentligt, totalt orädd för spö även om man hade lång piskan och slog på henne så reagerade hon inte förutom att hon surade till :O. pga detta så hade de struntat i att rida in henne, nu är hon sju och jag rider in :D.
började med att snurra henne och få henne att flytta baken från mig och dressyr spöet som lätt tappade på baken hela tiden, backade/ gick fram mycket (läs trycka bak och dra fram XD). tillslut så började hon förstå att ett spö pekande mot baken = gå framåt och ett spö pekande mot bogen = backa. sen så kunde vi löslongera och löshoppa ordentligt + att hästen blivit så mycket lättare att handskas med och inte går över folk längre :). själva hängandet på ponnyn och att sitta har inte varit ngt problem alls, men att skritta var svårare då man fick ha spö (endast för att peta på baken för att få henne gå fram), sen la man till skänklen och när hon förstått att skänkel betyder gå så kunde vi ta bort spöet.
och så långt har vi nu kommit med inridningen av ponnyn ^_^.
testa att snurra shettisen runt dig och backa/ gå fram mycket så att hästen förstår att den ska följa dig och flytta sig för dina hjälper.

tack för dom bra svaren (: Har nog förstått nu hur jag ska börja arbeta med honom , ska testa nästa gång jag e i stallet :)
Men vill fortfarande ha mer tips och goda råd :D

Du behöver nog jobba lite mer med faser. Tryck först på pälsen, sen på huden, sen på muskeln, sen på benet! Eller ha åtminstone det tänket, varje fas behöver inte vara mer än några sekunder. Kan också vara ett svagt duttande med spöet på pälsen, huden...osv.
Om du hela tiden har samma tryck så blir det bara tjatigt och särskilt om inte hästen ens blir störd av det. Om du inte får en reaktion på vad du tycker är största fasen så testa att hålla dig på den nivån tills det händer något. Om hästen ser uppenbart irriterad ut av det du gör så är det rätt, då kommer den börja fundera på hur den ska få dig att sluta.

När det gäller bitandet. Det har blivit till en lek, han försöker bita och kastar direkt bort huvudet för att han vet att det kommer en hand farande eller ett ryt eller vad du nu gör. Försök inte stoppa honom från att bitas, försök att få honom att göra någonting annat. När du märker att mulen är på väg åt nåt håll du inte vill, be honom gör något annat så han byter fokus. Annars kommer det bara bli värre eftersom det är en lek för honom som sagt.

Men hallå! Ignorerar spö och tryck?? Det är en bebis du hanterar!! Hoppas du skojar..?

Eh, ledarskap?!

Och hur mycket är han hanterad? Spelar ju också viss roll.

Hade aldrig vågat ha en hingst som inte accepterade mig som ledare.

Att den dessutom nafsar och bits. OK om det är småhästnafs, men bitas?!
Hade du tolererat det om det var en tvåårig shirehingst? :crazy:

Han är mycket hanterad. Accepterar bett , blir tömkörd , ägaren försöker longera ibland men det går såklart inte så bra eftersom han inte reagerar på spöt , står snällt stilla när han blir ryktad (förutom att han kan nafsas osv om man te.x kratsar hovarna) osv.
Har själv bara motionerat hästarna i ca 1 månad så dom e rätt nya för mig , och ja e ny för dom. Men ser inte att han skulle bete sig annorlunda mot ägaren.
Han har inte kommit åt att bita tag i skinnet eftersom jag har så mycket kläder på när det e vinter , men det kommer nog att hända så fort det blir lite varmare. Om vi inte får bort detta beteende.
Ska börja jobba mycket på ledarskap nu med honom . Brukar gå promenader med honom , då brukar han börja trava och genast när han gör det så vänder jag om och går mot andra hållet , så fort han lugnat sig så fortsätter jag vidare mot det hållet vi var påväg mot. Det har han fattat ganska snabbt och han brukar inte "dra iväg" i trav när jag leder honom. Har börjat göra halter när jag promenerar med honom nu , och kräver att han genast ska stanna när jag gör det, vilket också går helt okej.
Tänkte börja arbeta honom i lina eftersom det inte fins något område som ja kan ha honom lös och arbeta med honom.
Jag kommer att kräva att han ska gå efter mig och stanna då jag stannar. Sedan kommer jag att börja jobba med spöt , få honom att flytta sig åt sidan när jag vill osv.

vill tillägga att han såklart får vara bebis också xP Bara någon dag i veckan han tränas :) Men blir såklart vardags hanterad varje dag , dvs rykt , täckning, intag och utsläpp.

Det är en bebis du hanterar.
Om vi gör en enkel jämförelse.
Du står i 30 minuter, Vilket är för länge för en så ung häst.
och säger samma sak vilket hästen inte förstår.
Jämför det med att någon säger något till dig på ett främmande språk. Förstår du det bättre för att personen upprepar samma sak i 30 minuter?
Jag skulle säga att det bästa skulle vara att skicka hästen på hingstbete så att han får uppfostras av andra hästar.
Just nafsandet brukar vara en fas som lättast avhjälps med andra hästars uppfostran.
Hantering vid unga år är ofta till mer skada än nytta om man inte är väldigt kunnig. Att du kan stå och vifta med ett spö i 30 minuter utan resultat indikerar att du nog bör överlåta unghingsten till någon med mer unghästvana.

Men nu e det såhär att jag bara motionerar hästarna och bestämmer inte vad som händer med hästen. Kan också tillägga att hon som har hästarna hoss sig (som jag har valt att kalla ägaren) inte egentligen är hästarnas ägare , utan de är hennes kompis hästar. Men de bor hoss "ägaren" eftersom hon inte har rum i sitt eget stall.Själv har jag ingen kontakt med själva ägaren utan gör bara som "ägaren" säger åt mig att göra.
Ponnyerna bor hemma hoss henne i hennes lada som är omgjord till ett litet stall och de har 2 hagar som de går i (dom går såklart i samma hage).
Connermara hingsten som e 14 år är lugn som en filbunke och han bryr sig inte om att shettisen biter honom i benen osv. Men om det blir för mycket säger han till på skarpen.

Jag skulle ha frågat ägaren att låta ponnyn gå på bete i en större flock hästar (inga ston då eftersom han är hingst). Han behöver som någon annan sa uppfostras av andra hästar och lära sig hästspråket om han nu inte redan kan det. Samma med dig som hanterar hästen, du behöver också lära dig hästspråket :)

En bra film du kan kolla på är ''claud'', den handlar om en kvinna som följer en häst i det vilda under 7 år (och flockarna). Man ser hur hästarna beter sig mot varandra. Om en underlägsen skulle nafsa eller bita ledaren, så skulle ledaren kanske varna en första gång, men andra gången lär ledaren gå 'på' hästen. Med det menar jag ju inte att du ska sparka eller slå hästen. Men du bör nog gör mer än att ryta och vifta i luften. Du måste få hästen att flytta sig ifrån dig. En underlägsen häst får aldrig komma i ledarens ''bubbla'', så länge inte du ledaren ber hästen att komma in.
Kolla på mycket hästfilmer och läs lite horsemanship böcker är mitt tips iallafall, man lär sig mycket :D

tack för ditt svar :) Ska kolla in den där filmen :D
Ska också besöka biblioteket och se om jag hittar några bra böcker :)

Vet inte om han gått i någon hingst flock eller nått innan han kom till "ägaren".
Han har varit till salu sedan han föddes men ingen har ennu köpt honom.
Han har bott i nuvarande stallet i ca ½ år och tror inte ägaren tänker flytta honom eftersom han är till salu. :/ Får väl hoppas att han snart blir såld till ett bra hem där han kan bli uppfostrad av andra hästar :D

Hästen är en bebis, och redan väldigt mycket hanterad. Istället för att stå och tjata och försöka uppfostra en så ung häst som inte förstår vad ni håller på med, skulle jag istället låta hästen gå i flock och bli uppfostrad av hästar som kan prata hans språk. När hästen sedan är äldre kan ni ta upp tryck och arbete igen.

Oavsett ras är jag av den uppfattningen att det är helt galet att försöka trycka och "uppfostra" en så ung häst, så tidigt. Hästen är fortfarande ett litet barn så tidigt och skall inte utsättas för något sådant, av människor som inte klarar att förklara.

Jag körde in min som ettåring.. ;) (varmblod dock)
Men även om hästen är endast ett år så ska den kunna flytta undan för tryck, t.ex i stallgång, vid haggrind och vid promenader, eller alla gånger den är "ivägen". Underlättar mkt när det är dags för inridning och inkörning.
Sen måste den ju självklart lära sig något så självklart som att kunna flytta undan sig i olika situationer av någon som "förklarar" så att den förstår!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 542
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama