Igår fick jag tillbaka mitt liv.

ajdidodii

Trådstartare
Eller i alla fall är det så det känns. Jag har många år varit trött på ett sätt som är svårt att föreställa sig. Det har handlat om att jag har varit glad om jag varit tillräckligt pigg för att diska två tallrikar på en dag. Jag har varit till många läkare som utrett ett tag och sedan greppat efter halmstrån, innan dom slutligen konstaterat att det förmodligen sitter i mitt huvud och att jag måste motionera mer.
Jag har fått höra allt från att det är helt normal tonårströtthet till att jag sover för mycket eller rör mig för lite eller den slutgiltiga slutsatsen att jag helt enkelt är lat. För att inte tala om läkaren som jag var till för att jag hade så ont i magen och hade lätt för att bli lös. Han klämde lite på mig och konstaterade att det inte var något fel på mig och att jag skulle äta ordentligt och må bra.

Fast värst har ändå varit skammen. Jag har skämts så otroligt mycket för min trötthet och har fasat varje gång för frågan "vad jobbar du med?" när jag träffar en ny människa. Att behöva svara inget och nej, jag söker inte jobb, jag är för trött och läkarna hittar inget fel på mig.
Det är många gånger nu som jag funderat på om inte alla runt mig har rätt, att det inte finns något fel på mig och att jag bara är lat. Varför jag inte kan "rycka upp mig" som min morfar säger till mig att jag borde göra? Varför jag inte kan bara bita ihop och ignorera att jag är trött.

Vändningen kom förra tisdagen när jag var till akuten för tilltagande ont i magen. Läkaren kände och klämde lite på mig, konstaterade att blodprovet (stick i fingret) och urinprovet visade att det inte var något akut fel på mig. Sedan frågade hon om min trötthet och om jag hade funderat på om jag kunde vara glutenallergiker eller laktosintolerant.
Hon beställde blodprov till mig som jag fick svar på igår och svaret var att jag är mjölkallergiker och laktosintolerant.

Jag kommer sakna ett iskallt glas mjölk och en kanelbulle, men samtidigt så känns det som ett litet pris att betala för att få tillbaka sitt liv. Jag börjar inse att jag kommer kunna göra precis vad jag vill. Jag kommer kunna skaffa min häst, plugga vidare, börja jobba och köpa gården jag drömmer om. Jag kommer kunna åka och hälsa på en kompis och mina föräldrar bara för att jag känner för det och jag kommer slippa hindras av att jag är för trött.
Jag kommer kunna diska, dammsuga, tvätta och gå precis så långa promenader med hunden jag vill. Jag har fått mitt liv tillbaka. Jag kommer aldrig mer kunna dricka mjölken jag älskar och det är jag ändå glad för, eftersom det visar att jag inbillade mig inte. (och nej, jag ville nog inget speciellt med den här tråden, bara skriva av mig lite.)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Att det skulle behöva ta sån tid att få reda på? Men men bättre sent än aldrig antar jag, hoppas att du snart mår bättre. Samtidigt kanske det tar en stund, eftersom du gått på sparlåga länge så har du nog lite kondition och muskler att bygga upp, men nu orkar du förhoppningsvis det!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Sitter i princip samma sits. Ingen har varit intresserad av att verkligen gå till grunden m mina problem. Har tagit mängder med prover men är frisk. Men sjuk.
Ingen har velat kolla laktos mjölk eller gluten dock. Ska genast försöka få detta utrett!

*saknar mitt liv*
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Vad skönt att äntligen få svar! Men du kan fortfarande dricka iskall mjölk och äta bulle du får bara byta recept ;)

/Laktosintolerant dotter med mor som är laktosproteinallergiker och far som är glutenallergiker och som ändå ätit bullar :D
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Att det skulle behöva ta sån tid att få reda på? Men men bättre sent än aldrig antar jag, hoppas att du snart mår bättre. Samtidigt kanske det tar en stund, eftersom du gått på sparlåga länge så har du nog lite kondition och muskler att bygga upp, men nu orkar du förhoppningsvis det!
Ja, det är betydligt bättre sent än aldrig. Jag räknar med minst ett par månader innan jag ens är på banan tillräckligt för att bygga upp kontition och muskler, men det spelar inte så stor roll, för jag ser ett "ljus i tunneln", förra veckan trodde jag inte ens att det skulle gå.

Sitter i princip samma sits. Ingen har varit intresserad av att verkligen gå till grunden m mina problem. Har tagit mängder med prover men är frisk. Men sjuk.
Ingen har velat kolla laktos mjölk eller gluten dock. Ska genast försöka få detta utrett!

*saknar mitt liv*
Först och främst en styrkekram och kolla upp allergier!

Vad skönt att äntligen få svar! Men du kan fortfarande dricka iskall mjölk och äta bulle du får bara byta recept ;)

/Laktosintolerant dotter med mor som är laktosproteinallergiker och far som är glutenallergiker och som ändå ätit bullar :D

Jag vet inte om jag tycker att havre/ris/sojamjölk blir riktigt samma sak, men bullarna kommer jag inte sluta med! Men det känns ändå som en liten uppoffring om något så enkelt som att skippa den där mjölken gör att man slipper gå runt som en zombie.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Men vad härligt att äntligen få ett svar på vad det berodde på! :bow: Trist dock att det skulle ta sån tid, men till slut hittar men det där guldkornet till läkare som tar en på allvar och verkligen kollar upp saker och ting! De är få men de finns ju! :love:
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Vad glad jag blir för din skull :laugh: Tänk vad underbart att äntligen få ett svar på frågan varför?
Grattis vill jag verkligen säga! Jag önskar dig verkligen all lycka till! Ta det nu bara lite lugnt och försiktigt så att du inte tar ut dig alldeles i din nyfunna lycka. Du har hela livet på dig att uppfylla dina drömmar så bygg nu upp kroppen på din kropps villkor, lyssna på den och tänk på att den behöver tid på sig för att läka och komma i form.
Försök att inte gräma dig för mycket över att det skulle behöva ta sådan tid innan du fick ditt svar utan tillåt dig att vara lycklig nu.

Grattis till ditt nya liv :D
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Vad skönt att du fick svar till slut.
Jobbigt när man känner själv att något är fel, men ingen tror på en och läkarna hittar inga fel.

Hoppas du får må bra nu och vara pigg :)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag vet inte om jag tycker att havre/ris/sojamjölk blir riktigt samma sak, men bullarna kommer jag inte sluta med! Men det känns ändå som en liten uppoffring om något så enkelt som att skippa den där mjölken gör att man slipper gå runt som en zombie.

Nu är jag själv inte laktosintolerant eller dyl, men http://www.valio.se/produkter/mjolkdryck?gclid=CJTQnZy3lbUCFQd2cAodQFgAUg Inget havre/ris/soja nära deras mjölkprodukter vad jag kan se iaf.. ;)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Fast det är skillnad på att vara laktosintolerant och mjölkproteinallergiker. :) Valios produkter är ju just laktosfria, men det är fortfarande mjölkprodukter (som du själv skrev).

TS> Gud så skönt! Jag vet delvis hur du känner dig (även om de inte hittat felet på mig än, men har äntligen fått en läkare och sjukgymnast som -tror- på mig och har fått börja testa saker för att bli bättre!). Och det är en sån lättnad så det finns inte! Frustrationen över att känna själv att nåt är fel men inte bli betrodd är hemsk verkligen...
Och även om du inte kommer kunna dricka mjölk, så kan man äta och dricka gott ändå! Man får försöka låta bli att tänka på att de nya produkterna ska ersätta mjölk, för det går ju inte riktigt eftersom de inte smakar riktigt samma, utan försöka uppskatta dem för de goda produkter de faktiskt är. Jag älskar t.ex. havremjölk i kaffet, tycker det slår mjölk med längder!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

åhhh va härligt! Så man kan alltså bli trött om man äter mjölk och har laktosintolerans? Jag har det själv men äter rätt ofta produkter som innehåller laktos. Borde testa att sluta helt :O

Dessutom är jag allergisk mot varenda pälsdjur och växt som finns ungefär. Jag är ständigt jätte trött, det enda som "räddar" mitt liv är väl min adhd som ändå håller mig vaken mot kvällarna.

Hoppas allt kommer bli så mycket bättre för dig nu iaf!:banana:
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Tycker också det var en intressant symptom och helt klart ett skäl att minska på laktosintaget
/Ännu en trött-i-perioder... ;)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Kanelbullen kan du ta ändå, använd laktosfri mjölk och annat mjöl.
Jag är också laktoskänslig (inte intolerant) och använder laktosfri mjölk i matlagning. Det fungerar jättebra.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Otroligt glad för din skull. Jag sitter i samma sits, fast på ett helt annat sätt med extrem magsmärta och höga smärtlindringsdoser som fungerar föga.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Härligt! Grattis!
Förstår känslan då jag just fått diagnos ADHD och medicin för detta. För första gången på mååånga år känner jag lite hopp.

Har en nära vän som är jättesjuk och inte får hjälp. Hon har dessutom barn att sköta utöver skola/jobb. Hemskt!

Så att höra att någon fått hjälp är upplyftade! Lycka till!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Kan man alltså bli trött av att äta/dricka mjölk om man är mjölkproteinallergiker??? Jag har slagits med min trötthet i många många år men utan att få hjälp. Fick andningsbesvär på jobbet och gjorde då allergitester - låg på den värre graden (4 på 6-gradiga skalan) på mjölkproteinallergi. Aldrig något jag reflekterat över att jag skulle vara allergiskt mot ens då jag inte ''mår dåligt'' när jag äter eller dricker mjölkprodukter! Så jag har ignorerat detta.

Söker hjälp hos läkare pga min trötthet (igen) och får en superbra läkare som verkligen försöker hjälpa mig. Sätter in Levaxin i brist på annat. Det finns verkligen INGET fel på mina värden. Känns bättre med Levaxinet men inte helt hundra. Men INGEN läkare har ens nämnt nåt om mjölkproteinet när det gäller min trötthet. Själv har jag som mest ''aja så länge jag inte får ont i magen eller bölder på kroppen lär det väl gå bra..'' typ. Men kan man alltså bli trött av det?

Hmm kan ju vara en helt ny värld som öppnas för mig då med ju..
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

*kl*

Jag har varit kroniskt trött från att jag var 14/15 till 18 ungefär. Problemet med mig var inte som läkarna sa "hormoner" eller lathet.. Jag har morbus crohn, en kronisk magsjukdom. Det tog många år att komma fram till men när jag väl fått medicinera mina skov så har dom kommit allt mer sällan och jag har förvandlats till en normal människa från att ha varit extremt trött och sovit galet mycket.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Som någon annan skrivit så är det skillnad mellan att vara laktosintolerant och mjölk(protein)allergiker. Den sistnämnda typen av allergi innebär att du inte kan äta/dricka mjölkprodukter överhuvutaget.

Till TS vill jag vara säga grattis till att du äntligen fick reda på vad som är fel! Men hemskt att det ska ta sån tid att hitta något så enkelt som en allergi...
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Ta det nu bara lite lugnt och försiktigt så att du inte tar ut dig alldeles i din nyfunna lycka. Du har hela livet på dig att uppfylla dina drömmar så bygg nu upp kroppen på din kropps villkor, lyssna på den och tänk på att den behöver tid på sig för att läka och komma i form.
Försök att inte gräma dig för mycket över att det skulle behöva ta sådan tid innan du fick ditt svar utan tillåt dig att vara lycklig nu.
Tack så mycket! Lungt och försiktigt kommer jag ta det, är det något jag lärt mig under den här resan så är det att lyssna på min kropp. Av någon anledning är jag (just nu) inte alls besviken eller ledsen över tiden det tagit att komma fram till vad som är fel, bara så otroligt glad att det finns något att göra åt min trötthet.

TS> Gud så skönt! Jag vet delvis hur du känner dig (även om de inte hittat felet på mig än, men har äntligen fått en läkare och sjukgymnast som -tror- på mig och har fått börja testa saker för att bli bättre!). Och det är en sån lättnad så det finns inte! Frustrationen över att känna själv att nåt är fel men inte bli betrodd är hemsk verkligen...
Och även om du inte kommer kunna dricka mjölk, så kan man äta och dricka gott ändå! Man får försöka låta bli att tänka på att de nya produkterna ska ersätta mjölk, för det går ju inte riktigt eftersom de inte smakar riktigt samma, utan försöka uppskatta dem för de goda produkter de faktiskt är. Jag älskar t.ex. havremjölk i kaffet, tycker det slår mjölk med längder!
Jag hoppas att dom kommer hitta svaret på vad som är fel på dig också. Det är skönt med någon som lyssnar på en! :)
Igår testade jag för första gången att göra pastasås på havremjölk och det fungerade riktigt bra faktiskt. Däremot fick jag halsbränna, så jag hoppas att det inte var kopplat till havremjölken (jag har aldrig fått det förr), men är det det så får jag testa något annat. :)
Det känns lite som ett äventyr faktiskt, att hitta god mat som är mjölkfri, inte som ett besvär. Det är som en vegankompis till mig, när hon kommer över är hon mitt matexprement, det är perfekta tillfällen att kliva ur sina spår och få inspiration till nya saker!

åhhh va härligt! Så man kan alltså bli trött om man äter mjölk och har laktosintolerans? Jag har det själv men äter rätt ofta produkter som innehåller laktos. Borde testa att sluta helt :O

Dessutom är jag allergisk mot varenda pälsdjur och växt som finns ungefär. Jag är ständigt jätte trött, det enda som "räddar" mitt liv är väl min adhd som ändå håller mig vaken mot kvällarna.

Hoppas allt kommer bli så mycket bättre för dig nu iaf!:banana:
Jag vet inte om man kan bli trött av äta laktos när man är laktosallergiker, jag tror att min trötthet beror på min mjölkproteinallergi och inte laktosallergin eftersom jag har haft ett par perioder då jag ätit laktosfritt och ändå varit trött.

Kanelbullen kan du ta ändå, använd laktosfri mjölk och annat mjöl.
Jag är också laktoskänslig (inte intolerant) och använder laktosfri mjölk i matlagning. Det fungerar jättebra.
Kanelbullen ska jag ta ändå, men den får bli gjord på havremjölk eller liknande. Eftersom jag reagerar på både mjölkprotein och mjölksocker. Det är det där kalla glaset mjölk till som jag tyvärr får hoppa över.

Kan man alltså bli trött av att äta/dricka mjölk om man är mjölkproteinallergiker??? Jag har slagits med min trötthet i många många år men utan att få hjälp. Fick andningsbesvär på jobbet och gjorde då allergitester - låg på den värre graden (4 på 6-gradiga skalan) på mjölkproteinallergi. Aldrig något jag reflekterat över att jag skulle vara allergiskt mot ens då jag inte ''mår dåligt'' när jag äter eller dricker mjölkprodukter! Så jag har ignorerat detta.

Söker hjälp hos läkare pga min trötthet (igen) och får en superbra läkare som verkligen försöker hjälpa mig. Sätter in Levaxin i brist på annat. Det finns verkligen INGET fel på mina värden. Känns bättre med Levaxinet men inte helt hundra. Men INGEN läkare har ens nämnt nåt om mjölkproteinet när det gäller min trötthet. Själv har jag som mest ''aja så länge jag inte får ont i magen eller bölder på kroppen lär det väl gå bra..'' typ. Men kan man alltså bli trött av det?

Hmm kan ju vara en helt ny värld som öppnas för mig då med ju..

Jag hoppas verkligen att det är det som ställer till det för dig, så att du också får ett svar. Jag hittade den här symptomlistan när jag sökte lite på google när jag fått mitt svar. Det jag kursiverat är dom symptom som jag haft. Du kanske känner igen dig i några av dom?

Hud: eksem, hudrodnad, klåda, nässelutslag och svullnad.
Mage-tarm: diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring.
Luftvägarna: astma, hosta och snuva. Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte.
Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.

Till alla:
Tack så mycket! Jag är fortfarande jätteglad idag. Som min sjuksköterska på provtagningen sa "Man hoppas inte att någon är sjuk, men vi håller tummarna för att något ger utslag" och det var precis så det var. Eftersom jag ändå är sjuk så är det skönt att veta på vilket sätt och hur jag ska kunna må bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 209
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 075
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 094
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp