Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

är senior men hoppar in och skriver ändå.

Jag har problem med eksem, får det över hela kroppen. Kan få små blåsor, som kliar, hudrodnader etc. Kliade ögon, eksem även på ögonlock. kan i dom perioderna då lite jobbigt att andas. Blir lätt andfådd då. Haft detta i 3-4 år oavbrutet, mer eller mindre. Är därmed ganska trött av mig ofta. Var väldigt aktiv förr, orkar sällan ngt nu för tiden. Rör mig visserligen mycket både i jobb och med hästarna, men är ofta trött utöver det. Visserligen tar ju eksemen och den tunga andningen ut sin rätt. Har varit hos läkare, hudläkare, akuten etc men dom skriver bara ut salvor, kortison etc. Hjälper inte.

ni som är allergiska och har problem med eksem och dylikt. Hur ser dom ut, vart sitter det etc?
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Åh så underbart!

Jag pratade faktiskt igår med en bekant som av någon anledning började prata om att hon haft kontakt med en person (minns inte på vilket sätt) som hade varit trött och haft problem med eksem, dålig hy osv. Läkarna hade inte hittat något fel och så hade hon gått till någon annan person som kunnat konstatera att hon var glutenallergiker. Även hon upplevde det som om hon fick ett helt nytt liv efter det.

Själv har jag lite samma upplevelse just nu. Jag har alltid haft mer eller mindre usla matvanor (ätit mycket godis, slarvat med att äta bra, lagad mat osv) och nu har jag bestämt mig för att äta ordentligt igen. Har slutat med godiset och för första gången någonsin dragit ner rejält på hur mycket bröd jag äter (har nästan levt på mackor ett bra tag). Och jag är så pigg! Dessutom sover jag bättre än på länge. Har på bara en vecka gått från att kämpa mig upp ur sängen på morgonen och kanske orka med en vettig konversation efter någon timme, till att kliva upp utan problem och känna för en joggingtur en timme senare :o Dessutom har jag fått extremt mycket bättre hy.


Det är rätt fascinerande hur mycket maten gör med ens välmående egentligen, oavsett om man är allergisk mot något eller inte.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Usch!!! Mjölk är en så stor del i mitt liv då jag knappt kan äta mat utan att ha jättemycket grädde, creme fraishe och sånt gott i.. :crazy: Jag vill inte ens tänka mig ett liv utan mjölkprodukter. Men det är väl bara inse att jag får välja? Varför måste det vara just proteinet.. Kunde jag inte vart laktosintolerant istället så det fanns låglaktosprodukter iafl. :(

Jag stämmer ju in rätt mycket på listan. (understruket)

Hud: eksem, hudrodnad, klåda, nässelutslag och svullnad.
Mage-tarm: diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring.
Luftvägarna: astma, hosta och snuva. Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte.
Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.

Hmm.. Känns ju inte jättelovande. Har så svårt att ens tänka bort mjöken ur mitt liv. Men från att ha gått från hyperaktiv som jobbade järnet och ville vara med på allt som ung till att från 17 års ålder inte orka göra ett skit, inte intresserad av nåt och lyfter inte ett finger för nåt som inte MÅSTE så känns valet egentligen rätt givet att prova. För gör det skillnad så är det helt klart värt det. Jag har hela tiden skyllt symtomen ovan på hundallergi. Men gör antihistaminer nån skillnad på mjölkproteinallergi?
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag har eksem, haft ända sedan jag var spädbarn. Som liten hade jag böjveckseksem, sedan vid 15-17 års ålder hade jag nästan inget alls. Nu har jag eksem i fläckar. I ansiktet, hals, nacke, skuldror, handleder, armbågar. Läkarna säger atopisk eksem. Detta blir värre när jag utsätts för saker jag är allergisk mot.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

ni som är allergiska och har problem med eksem och dylikt. Hur ser dom ut, vart sitter det etc?
För mig har mina utslag suttit mest vid käklinjen, längst bak vid "hörnen" och ner på halsen (sidorna). Men jag har även haft mycket utslag på axlarna, bak mot skuldrorna. Dom ser ut som finnar och det är mer än en gång min sambo tyckt att han ska vara snäll och hjälpa mig klämma finnen jag har, som jag fått berätta är ett utslag. Klådan sitter överallt på kroppen och flyttar sig gärna, speciellt om jag kliar mig, då har den en tendens att "hoppa" till nästa ställe.

Själv har jag lite samma upplevelse just nu. Jag har alltid haft mer eller mindre usla matvanor (ätit mycket godis, slarvat med att äta bra, lagad mat osv) och nu har jag bestämt mig för att äta ordentligt igen. Har slutat med godiset och för första gången någonsin dragit ner rejält på hur mycket bröd jag äter (har nästan levt på mackor ett bra tag). Och jag är så pigg! Dessutom sover jag bättre än på länge. Har på bara en vecka gått från att kämpa mig upp ur sängen på morgonen och kanske orka med en vettig konversation efter någon timme, till att kliva upp utan problem och känna för en joggingtur en timme senare :o Dessutom har jag fått extremt mycket bättre hy.
Vad härligt! Grattis till dina nya vanor och ditt nya liv!

Usch!!! Mjölk är en så stor del i mitt liv då jag knappt kan äta mat utan att ha jättemycket grädde, creme fraishe och sånt gott i.. :crazy: Jag vill inte ens tänka mig ett liv utan mjölkprodukter. Men det är väl bara inse att jag får välja? Varför måste det vara just proteinet.. Kunde jag inte vart laktosintolerant istället så det fanns låglaktosprodukter iafl. :(
Hmm.. Känns ju inte jättelovande. Har så svårt att ens tänka bort mjöken ur mitt liv. Men från att ha gått från hyperaktiv som jobbade järnet och ville vara med på allt som ung till att från 17 års ålder inte orka göra ett skit, inte intresserad av nåt och lyfter inte ett finger för nåt som inte MÅSTE så känns valet egentligen rätt givet att prova. För gör det skillnad så är det helt klart värt det. Jag har hela tiden skyllt symtomen ovan på hundallergi. Men gör antihistaminer nån skillnad på mjölkproteinallergi?
Mjölk är (var) en stor del av mitt liv också och har alltid för mig varit den självklara måltidsdrycken. En kompis till mig tittade storögt på mig när jag beställde in ett glas mjölk som måltidsdryck när vi var ute och åt på restaurang, det hade hon aldrig varit med om att någon gjort. :o
Men det måste vara värt att hoppa över det för att kunna må bra. Dessutom tror jag inte maten blir något stort problem, det verkar finnas massor med bra ersättningsprodukter. :)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Jag har redan blivit piggare, jag har känt en stor förändring under veckan som gått och det känns helt fantastiskt! Dessutom har jag fått deltidsjobb, så jag kan äntligen få ut lite pengar och göra saker utan att fundera på hur många månader det går innan jag får tillbaka dom.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

I förrgår åt jag mjölkfria våfflor för första gången, dom var inte lika mättande som dom med mjölk i (Men vad gör det? Mer goda våfflor får man i sig!), men annars smakade dom precis som vanliga. Jag känner att det ändå finns lite hopp för mina kanelbullar också, som jag dessutom kommer orka baka!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Härligt att höra!:)

Nu vet jag inte hur mycket du har hunnit upptäcka i den (ko)mjölkfria världen, men kan tipsa dig om att veganrecept har mycket gott att erbjuda! När det kommer till fikabröd tycker jag personligen att det nästan blir godare med sojamjölk eftersom den är lite sötare. Mjölkbaserade såser till mat är dock lite svårare att få till på soja och havre, tyvärr... Men det kanske även är en vanesak? Matbröd är helt suveränt att göra smör och mjölkfritt, blir luftigt och gott bröd.

vegania.net är en sida jag själv brukar använda på jobbet när jag får restauranggäster som är ägg och/eller mjölkallergiker. Hoppas du också kan få använding av den! :)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Sknöt att du äntligen fått svar.

Kanelbullar kam du äta ändå, ta vatten istället för mjölk och ta mjölkfritt mamargarin istället för smör. En lite annan smak, men ganska nära i alla fall och det kan det vara värt kanske.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

En vän till mig är kraftigt allergisk mot mjölkprotein (han sväller upp som en ballong och får akut andnöd), och han lagade vår trerätters nyårsmiddag detta (förra) året. Det var det godaste jag ätit på länge :love:

Härligt att du fått hjälp!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

J

Jag vet inte om jag tycker att havre/ris/sojamjölk blir riktigt samma sak, men bullarna kommer jag inte sluta med! Men det känns ändå som en liten uppoffring om något så enkelt som att skippa den där mjölken gör att man slipper gå runt som en zombie.

Fast man vänjer sig och nu längtar jag efter ett glas kall choklad havredryck eller ett glas kall alpro fresh sojamjölk istället ;)

Havre grädden är också helt ok :) CF har jag däremot inte hittat något vettigt substitut för ännu.
Det enda jag faktiskt kan sakna är den goda gammaldags mjölken, och glassen jag gjorde på den...
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Det låter lovande att man vänjer sig.

*KL*
Igår var jag på café och åt mjölkfri kanelbulle, den var underbart god! Så nu känner jag att jag kommer nog överleva det här... ;)
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

*KL*

Vet inte riktigt var jag ska börja, men rubriken på den här tråden känns som att den passar så otroligt bra! Jag har verkligen fått tillbaka mitt liv nu. Sedan jag skrev senast har jag hunnit börja skolan, där jag läser en svetsutbildning på komvux. Jag kommer läsa upp mina gymnasiebetyg, sedan hoppas jag att jag kan söka in på sadelmakarskolan i Tärnsjö.
521871_10201074705537851_1670284402_n.jpg

Mina första svetsfogar. Just nu bygger jag på en svängel.

I helgen var jag och hämtade hem min egna ponny, som jag äntligen, äntligen kan ha! Han ska bli min körponny.
421982_10201191454536503_1533819033_n.jpg

575395_10201176159274131_971852934_n.jpg

Världens finaste Memento!

Jag och min pojkvän har kunnat lappa ihop vår relation, som blev väldigt sliten av hur trött jag var. Visserligen har vi flyttat isär, men vi ser också framåt och planerar lite för att så småningom flytta ihop igen.

Med andra ord stämmer verkligen rubriken, jag har fått tillbaka mitt liv och jag kan inte säga annat än att jag älskar det och är tacksam varje dag för hur bra det är. Speciellt eftersom jag var borta i helgen och fick förmodligen i mig mjölk när jag åt och därför var riktigt risig i magen och trött och det började klia på mig. Då kände jag vad skönt att veta att det försvinner!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Ja, så nu ska väl cirkusen dra igång igen. Alla mina symptom är tillbaka + att jag nu också kräkts av något jag ätit, efter en vecka med magont. Jag fick inte ens behålla vatten under ett halvt dygn där, tog några dagar innan jag kunde äta annat än bara ris och havregrynsgröt. Kan fortfarande inte äta något i större mängder (dvs. en normalstor portion) för då rasar magen ihop och allt bara rinner igenom. Jag har läkartid på onsdag, men kan väl inte säga att jag ser fram emot det.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

*kl*

Grattis!! Att utesluta mjölk ur kosten är lätt så fort du ställt om tänket lite!

Efter att jag slutade med mjölk har jag bara mått bättre! Astmamedicinen drogs ner ca 75% och behöver ingen snabbverkande alls! Så skönt!
Har inte hört någon som slutat med mjölk som ångrat sig s a s.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Tyvärr ingår det i de flesta kroniska magsjukdomar att man får skov :(. Hoppas det löser sig!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Usch!!! Mjölk är en så stor del i mitt liv då jag knappt kan äta mat utan att ha jättemycket grädde, creme fraishe och sånt gott i.. :crazy: Jag vill inte ens tänka mig ett liv utan mjölkprodukter. Men det är väl bara inse att jag får välja? Varför måste det vara just proteinet.. Kunde jag inte vart laktosintolerant istället så det fanns låglaktosprodukter iafl. :(

Men det finns ju sojagrädde, havregrädde, sojayoghurt osv. Du kan göra din mat gräddig ändå!
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Nej, vad jobbigt :( Hoppas du kan få bra hjälp och komma fram till vad som är fel.
 
Sv: Igår fick jag tillbaka mitt liv.

Du kanske skulle ha läst hela tråden.
Inlägget du svarade var skrivit i februari, bara några timmar före ditt inlägg skrev TS att hon nyss blivit akut dålig igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 209
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 075
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 095
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp