Igångsättningsschema, någon? :)

D

diskho

Det är såhär, jag har och min ponny har haft en träningspaus på ca 1år nu. Med det menar jag att jag inte har ridit mer än ca 1-3,4 ggr i veckan p.g.a att båda två behövde en break.

Men nu känner jag att jag har fått tillbaka min "ridkraft" och vill gärna börja rida igång honom igen och åka på träningar.

Så, är det någon här som har ett bra "igångsättningsschema"? Han har ju grundkondition, och kanske lite mer eftersom jag trots allt rider honom någon/några gånger i veckan och för att han går på lösdrift. Då motionerar han sig själv ju :P

Men bara så ni vet, jag har ingen paddock eller något ridhus hemma, det måste jag åka med honom till så det blir bara ibland. Dock har jag ett fält som ridbana. Sen har jag ju övriga naturen..

Han har ju som sagt sin grundkondition, och jag har ridit "hårda" pass med honom ibland. I somras t.ex red jag och min kusin på fältet och hoppade, och sammanlagt tog det kanske 1,5 tim... Efter det var han inte så jättetrött. Så lite kondition verkar det som han har trots allt.

Sv: Igångsättningsschema, någon? :)

Du behöver nog inte sätta igång på nåt särskilt sätt alls - hästen har ju arbetats hela tiden och ej ställts av eller varit skadad.

Utöka succesivt passen till 5-6 i veckan och rid som du gjort förut.
VAR du tränar/rider spelar mindre roll. Dressyr kan ridas överallt i princip.

Jag tycker att du ska tänka öht när du tränar, det du skriver om att bara rida ibland och sen plötsligt "hårda" pass med hoppning 1.5 timme är det som kan slita på hästen. :crazy: Det är sånt som kan ge överansträngning någonstans som senare visar sig som en skada...
Det handlar ju inte bara om den flåsar eller inte utan att kroppen öht inte är van vid belastningen med risk för övertänjningar mm som följd.

Jag tycker därför inte att du ska bara "köra vidare" utan lägga upp en genomtänkt plan för vad som ska tränas och hur och hur du ska variera passen. Det ska man fö alltid ha.
Den ska inte bara ha en bra kondition, den ska stärkas i muskler, skelett och senor för att klara mer krav, om du nu tänker ha det.
Muskler går fort att sätta, leder mm behöver mer tid för att anpassas till ökade krav. Konditionen kommer med arbetet men du kan även träna den särskilt, när hästen är igång som den ska.

Många tycker nog att det låter överdrivet noga men jag tycker att det är bättre än att ta några risker.

Jag tycker att du ska tänka öht när du tränar, det du skriver om att bara rida ibland och sen plötsligt "hårda" pass med hoppning 1.5 timme är det som kan slita på hästen. :crazy: Det är sånt som kan ge överansträngning någonstans som senare visar sig som en skada...
Det handlar ju inte bara om den flåsar eller inte utan att kroppen öht inte är van vid belastningen med risk för övertänjningar mm som följd.

Jag tycker därför inte att du ska bara "köra vidare" utan lägga upp en genomtänkt plan för vad som ska tränas och hur och hur du ska variera passen. Det ska man fö alltid ha.
Den ska inte bara ha en bra kondition, den ska stärkas i muskler, skelett och senor för att klara mer krav, om du nu tänker ha det.
Muskler går fort att sätta, leder mm behöver mer tid för att anpassas till ökade krav. Konditionen kommer med arbetet men du kan även träna den särskilt, när hästen är igång som den ska.

Många tycker nog att det låter överdrivet noga men jag tycker att det är bättre än att ta några risker.

Okej, men jag skrev lite fel där :) Själva ridpasset var på ca 1,5 timme, men då hade vi ridit i några dagar och vi hoppade inte hela tiden, för vi skrittade och dressyrade mesta delen, sen hoppade vi. Och hindren var högst 50 cm :) Så ni inte tror att jag är världens ponnyplågare xD

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 296
Senast: nickan1
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 584
Senast: Fideli
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka