Igångsättning

josefinefreed

Trådstartare
Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer.

Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta, och kotleden var 1 grad halt, från 2 grader.

Vi återbehandlade och troligtvis blir han friskförklarad efter återbesöket den 28 juli.

När jag frågade honom om igångsättning så lät det som om jag kunde börja på engång då han blivit frisk, och sen meddela hur det går osv. Om han känns ofräsch elr så. Så det lät inte som om det skulle ta spec. lång tid innan han var igång..

Men jag tkr det känns lite riskabelt att sätta igång honom så fort, jag vill ge honom det som behövs för att han ska kunna bli bra igen, vila och långsam igångsättning.

Jag har läst runt lite här i olika trådar, och då rekomenderas promenader i skog och mark, över stock och sten, och även tömkörning över bommar osv.

Har lite frågor här nedan som jag är hemskt tacksam om jag kan få svar på:

1. Jag kan inte tömköra, har bara prov-tömkört en gång på ridskolan. Min fråga är, kan man tömköra och prova sig fram trots att man inte har gjort det förut, eller är det nånting som kan skada mer än det gör nytta då?

2. Sen hittade jag att någon skrivit att man kunde gå bredvid hästen vid bogen, som tömkörning utan gjord. Vad kan den personen ha menat med det?

3. Innan jag börjar sitta upp och skritta, hur korta stunder om dagen bör jag promenera vid hand? 15 min? Och sedan öka med 5 min varje vecka elr så?

4. Är det bra om jag promenerar nångång till paddocken med honom och leder honom över bommar? Eller kan man ha träns och tyglar på honom och sedan gå vid bogen ungefär, och styra så?

5. Han har inte ridits i form så spec. mkt, mest på böjda spår, och det är inte alltid bakdelen varit med då heller. Så min fråga är, hur bör jag rida honom ute i skogen, vid igångsättningen? Jag kan som sagt inte rida honom i form riktigt. Så, ska jag ha långa/korta tyglar? Varierat? Ska jag göra nånting sidvärtes?

6. Fick tips om att rida ut i skogen mycket, och mycket skritt, men inte PÅ stigarna, utan UTANFÖR stigarna. Är det bra med slalom och sådär mellan träden? Med tanke på inflammationerna tänkte jag.

7. Hur länge bör jag promenera/tömköra innan jag börjar skritta? Hur länge bör jag skritta innan jag börjar med något annat?
Jag läste om en tjej som blev ordinerad skritt ungefär 7-8 veckor, och hon ökade passen med 5 min varje vecka, och tillslut skulle hon lägga in galopp 5-10min INNAN hon började trava.
Vad säger ni om det? Kan det vara något?

8. När kan han börja ridas på böjda spår? Självklart att jag börjar med lite, och ökar eftersom.

9. När kan vi börja hoppa igen?

10. Bör han vara lindad? Både vid skritt för hand och ridning? Det är rätt mkt asfalt. Och vid backar, bör jag kliva av och leda han då?

11. Kan tillägga att när han varit på sista återbesöket, den 28 juli, så har han stått lite mindre än 2 månader. Har även hört att man ska sätta igång dem på samma tid som dem stått, stämmer det?


Tacksam för alla svar nu. Vill verkligen ha en frisk och hållbar häst, och vill inte riskera att sätta igång honom för fort.

MVH Josefine
 
Sv: Igångsättning

Det var så många frågor... Jag tycker att vila på bete är helt överlägset. Har du möjlighet att låta hästen gå på stora, kuperade marker under ett par månader så får du mycket gratis när han ska sättas igång.
 
Sv: Igångsättning

Jo, det var många frågor.. Men man behöver ju inte svara på alla, räcker ju med nån! :)

Det bete jag har möjlighet till nu är där mina 2 kompisar står nu, och det är "tyvärr" bara en stor äng, och det är ju skog också, men det är inte mycket skog. Däremot sluttar det, det är inte plant, så det blir kanske lite jobb för han där med?

Du tänkte på att om jag lät han gå på bete i kuperade hagar 2 mån så hade han redan musklat sig aningen inför uppsittningen eller?

Har ingenting emot att gå och promenera och tömköra han iallafall. =) Det är bara roligt.
 
Sv: Igångsättning

Betet vi var på innan, var stort, stort och mycket skog och knöliga stigar och mycket såntdär som gör att de får lyfta på benen osv. Men det var tyvärr så magert med gräs så han började tappa hull.
 
Sv: Igångsättning

När jag satte igång min häst gick jag först på lång promenad dag 1, 3-4 km. Dag 2 red jag ett pass på 20-30 minuter och var noga med att hästen gick rätt, sen fick hon vila dag 3 och 4.
Så höll jag på kanske en månad och sen drog jag ner vilodagen till en och sedan utökade jag ridpasset.
 
Sv: Igångsättning

Jaha, det var en annorlunda variant. (menar inte nånting dåligt) Var det din egen "idé" eller var det veterinärens?

Hur länge hade hästen din stått när du började med dehär?
 
Sv: Igångsättning

Dag 5,6 och 7 då? vad gjorde du då? Eller började du om från början med långpromenaden på dag 5?
 
Sv: Igångsättning

Hästen hade stått i ett år med undantag av skrittpromenader. Det var min egen idé ihop med veterinären och annat hästkunnigt folk.

Jag delade in veckan först i 4-dagarspass, d v s promenad måndag, rida tisdag, vila onsdag och torsdag, och sen började jag om med promenad på fredagen. Därefter blev det 3-dagarspass.
 
Sv: Igångsättning

Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer.

Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta, och kotleden var 1 grad halt, från 2 grader.

Vi återbehandlade och troligtvis blir han friskförklarad efter återbesöket den 28 juli.

När jag frågade honom om igångsättning så lät det som om jag kunde börja på engång då han blivit frisk, och sen meddela hur det går osv. Om han känns ofräsch elr så. Så det lät inte som om det skulle ta spec. lång tid innan han var igång..

Men jag tkr det känns lite riskabelt att sätta igång honom så fort, jag vill ge honom det som behövs för att han ska kunna bli bra igen, vila och långsam igångsättning.

Jag har läst runt lite här i olika trådar, och då rekomenderas promenader i skog och mark, över stock och sten, och även tömkörning över bommar osv.

Har lite frågor här nedan som jag är hemskt tacksam om jag kan få svar på:

1. Jag kan inte tömköra, har bara prov-tömkört en gång på ridskolan. Min fråga är, kan man tömköra och prova sig fram trots att man inte har gjort det förut, eller är det nånting som kan skada mer än det gör nytta då?

2. Sen hittade jag att någon skrivit att man kunde gå bredvid hästen vid bogen, som tömkörning utan gjord. Vad kan den personen ha menat med det?

3. Innan jag börjar sitta upp och skritta, hur korta stunder om dagen bör jag promenera vid hand? 15 min? Och sedan öka med 5 min varje vecka elr så?

4. Är det bra om jag promenerar nångång till paddocken med honom och leder honom över bommar? Eller kan man ha träns och tyglar på honom och sedan gå vid bogen ungefär, och styra så?

5. Han har inte ridits i form så spec. mkt, mest på böjda spår, och det är inte alltid bakdelen varit med då heller. Så min fråga är, hur bör jag rida honom ute i skogen, vid igångsättningen? Jag kan som sagt inte rida honom i form riktigt. Så, ska jag ha långa/korta tyglar? Varierat? Ska jag göra nånting sidvärtes?

6. Fick tips om att rida ut i skogen mycket, och mycket skritt, men inte PÅ stigarna, utan UTANFÖR stigarna. Är det bra med slalom och sådär mellan träden? Med tanke på inflammationerna tänkte jag.

7. Hur länge bör jag promenera/tömköra innan jag börjar skritta? Hur länge bör jag skritta innan jag börjar med något annat?
Jag läste om en tjej som blev ordinerad skritt ungefär 7-8 veckor, och hon ökade passen med 5 min varje vecka, och tillslut skulle hon lägga in galopp 5-10min INNAN hon började trava.
Vad säger ni om det? Kan det vara något?

8. När kan han börja ridas på böjda spår? Självklart att jag börjar med lite, och ökar eftersom.

9. När kan vi börja hoppa igen?

10. Bör han vara lindad? Både vid skritt för hand och ridning? Det är rätt mkt asfalt. Och vid backar, bör jag kliva av och leda han då?

11. Kan tillägga att när han varit på sista återbesöket, den 28 juli, så har han stått lite mindre än 2 månader. Har även hört att man ska sätta igång dem på samma tid som dem stått, stämmer det?


Tacksam för alla svar nu. Vill verkligen ha en frisk och hållbar häst, och vill inte riskera att sätta igång honom för fort.

MVH Josefine

Har typ haft samma problem som du min häst fick kot och knäledsinflamtion, blev friskförklard i mars. Vet tyckte vi kunde sätta igång han snabbare än vad vi gjorde, han tyckte vi kunde börja trava efter typ 2 veckor :grin: Tyckte vi kändes lite tidigt så vi skrittade de första fyra veckorna bara i skogen började med 15 min och gick 15 min, ökade sedan med 5 min var 3 dag både promenaden och skritturen. På 4 veckor kom vi då upp i 60 min och då gick vi ungefär 30 min med han oxå. Under de två första veckorna fick han bara gå på långa tyglar, sen böjade vi ha lite krav att jobbaa mot form och flytta lite för skänklar mm. SEn är det ju olika hur vana de är vid motion min häst hade stått i stor hagen med kuperad teräng under sista behandlingsperioden, så han hade inte bara stått i en liten ruta. Efter 4 veckor började vi trava typ 100 m 2 gg varje ridtur i en vecka ökade sedan traven lite hela tiden började även rida på banan då ca 5-10 min, bara raka vägar. red 2 gg i veckan på banan ch ökade med 5 min varje vecka,började rida på volter och trava på banan efter att ha ridit på banan ca 3 veckor.
Efter 8 veckor började vi lägga in galoppfattningar och hade då ökat traven ganska mkt så vi travade ca 10 -15 min (ute i skogen).
Längre än så kom vi inte innan han fick ett sår så han behövde stå i 4 veckor :mad:. Så nu skrittar och travar vi lite igen bara...

Ett tips är att ta ut en ET eller liknande som kan kolla igenom hästen när han ä friksförklarad, så du inte börjar rida med spänningar eller liknande och så får du tillbaks samma proböem igen.

Orkar inte svara mera just nu men du får jätte gärna PM:a mej om du undrar något mer eller så :D har mkt ideer som jag tror hjälpt min häst, men kmr nog bara bli massa disskusioner om jag skriver det här... och orkar inte det just nu :grin:

Lycka till :)
 
Sv: Igångsättning

Okej. Det låter jättebra det! Har varit iväg och köpt en tömkörningsgjord idag. Så jag har tänkt såhär:

Vila 2v. när han får komma på betet, sedan 2-4 (?) veckors skrittpromenader för hand och tömkörning.
Sen att man kanske varvar skritt uppsuttet, med tömkörning/promenad? Kanske varannan dag eller så. I 2 veckor kanske.
Och sedan går över till att skritta ännu mer, och plocka bort promenaderna med tiden.

Gud vad svårt det är egentligen.. Hur som helst så kommer jag att vara försiktig.

Jag vill bara höra om ni tycker att jag går för fort fram nu, för det är det sista jag vill göra med honom.
 
Sv: Igångsättning

Hur länge hade din häst vilat innan friskförklaring? Och hur många veckor av den totala vilningsperioden gick den i kuperad hage?


Tråkigt att han fick ett sår och behövde stå ännu mer. Snacka om otur. :/
 
Sv: Igångsättning

Klart att hon hade lite muskler men det var ju därför hon reds så försiktigt för att bygga upp rätt muskler.
 
Sv: Igångsättning

tkr det låter bra, får den gå i kuperad hage på betet hjälper det säket upp konditionen lite av sej själv. Men akta så den inte blir för fet på betet, då blir det mer belastning på kotorna. Min häst stod av och till från slutet av november - december för han var lite små halt då och då och gick snett med korset så vi tog då ut en ET som fick bort spänningarna som han antagligen hade fått från sina inflamationer. Fick första behandlingen i början av januari för tog ett tag innan vi fick den vet vi ville ha. Tror han stod de 3 sista veckorna i stor hage med sina kompisar. vi hade väl beräknat att han skulle vara helt igång till augusti typ, men så blev det ju inte. Så att det tar ju tid om de vilat länge, min häst hade oxå fallit ut mkt på vintern antagligen pga proteinbrist så han hade ju inga muskler alls nästan när man red igång han. Det här är väl lite olika vad olika veterinäerer säger, men jag tror det är bra att undvika voltspår i början tills de kommit igång lite i kroppen.
 
Sv: Igångsättning

Oki. Igår satt jag och gjorde ett ännu noggrannare schema, det är rätt långt, men om nån vill kommentera detta så gör det gärna! Är rädd att jag går för snabbt fram, eller för sakta fram. Fast hellre för sakta såklart. :)

Vecka 1:
Dag 1: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 3: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 4: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 5: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 7: Vila.

Vecka 2:
Dag 1: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 3: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 4: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 5: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 7: Vila

Vecka 3:
Dag 1: Tömkörning/promenader 25 min.
Dag 2: Ridning, skritt 15 min.
Dag 3: Tömkörning/promenader 25 min.
Dag 4: Ridning, skritt 15 min.
Dag 5: Tömkörning/promenader 25 min.
Dag 6: Ridning, skritt 15 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 4:
Dag 1: Ridning, skritt 20 min.
Dag 2: Ridning, skritt 20 min.
Dag 3: Ridning, skritt 20 min.
Dag 4: Ridning, skritt 25 min.
Dag 5: Ridning, skritt 25 min.
Dag 6: Ridning, skritt 25 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 5:
Dag 1: Ridning, skritt 30 min.
Dag 2: Ridning, skritt 30 min.
Dag 3: Ridning, skritt 30 min.
Dag 4: Ridning, skritt 35 min.
Dag 5: Ridning, skritt 35 min.
Dag 6: Ridning, skritt 35 min.
Dag 7: Vila.


Vecka 6:
Dag 1: Ridning, skritt 40 min.
Dag 2: Ridning, skritt 40 min.
Dag 3: Ridning, skritt 40 min.
Dag 4: Ridning, skritt 45 min.
Dag 5: Ridning, skritt 45 min.
Dag 6: Ridning, skritt 45 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 7:
Dag 1: Ridning, skritt 50 min. Kanske börja flytta lite sidvärtes.
Dag 2: Ridning, skritt 50 min.
Dag 3: Ridning, skritt 50 min.
Dag 4: Ridning, skritt 55 min.
Dag 5: Ridning, skritt 55 min.
Dag 6: Ridning, skritt 55 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 8:
Dag 1: Ridning, skritt 60 min.
Dag 2: Ridning, skritt 60 min.
Dag 3: Ridning, skritt 60 min.
Dag 4: Ridning, skritt 40-60 min och lite inlägg av trav, 10m x 2.
Dag 5: Ridning, skritt 40-60 min och lite inlägg av trav, 10m x 2.
Dag 6: Ridning, skritt 40-60 min och lite inlägg av trav, 10m x 2.
Dag 7: Vila.

Vecka 9:
Dag 1: Ridning ca 1 tim, skritt och inlägg av trav, 15m x 2.
Dag 2: Ridning, skritt och inlägg av trav, 15m x 2.
Dag 3: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 4: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 5: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 6: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 7: Vila.

Vecka 10:
Dag 1: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 2: Ridning, skritt och lite längre inlägg av trav, 20m x 2.
Dag 3: Skritt och trav som vanligt.
Dag 4: Skritt och trav som vanligt.
Dag 5: Skritt och trav som vanligt.
Dag 6: Skritt och trav som vanligt.
Dag 7: Skritt och trav som vanligt.

Vecka 11:
Dag 1: Skritt och trav som vanligt.
Dag 2: Skritt och trav som vanligt.
Dag 3: Skritt och trav.
Dag 4: Skritt och trav.
Dag 5: Skritt och trav.
Dag 6: Skritt och trav.
Dag 7: Vila.

Vecka 12:
Dag 1: Skritt och trav, lägga in 4-5 galoppsprång.
Dag 2: Skritt och trav, lägga in 4-5 galoppsprång.
Dag 3: Skritt och trav, lägga in 4-5 galoppsprång.
Dag 4: Skritt och trav, lite galopp.
Dag 5: Skritt och trav, lite galopp.
Dag 6: Skritt och trav, lite galopp.
Dag 7: Vila.

Efter detta, tar vi det som det kommer. Beroende på hur han känns osv.
Vilodagarna kan ju variera, och ibland kanske jag gör något annat (te.x tömkör) ist för o rider.
Under ridpassen kommer jag även träna halter, öka/samla. osv.

När kan jag börja klättra? När kan jag börja vara på bana? (för instruktör)



Jättetacksam för svar! :)
 
Sv: Igångsättning

Har ett till förslag här, och personligen tycker jag att detta låter bättre. Istället för att mesa på i skritt 20 min, så är det nog bättre att öka lite till då skritt är ju väldigt stärkande och bara bra för hästen.

Igångsättning

Vecka 1:
Dag 1: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 3: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 4: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 5: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 7: Vila.

Vecka 2:
Dag 1: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 3: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 4: Tömkörning/promenader 30 min om dagen.
Dag 5: Tömkörning/promenader 30 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 30 min om dagen.
Dag 7: Vila

Vecka 3:
Dag 1: Ridning, skritt 15 min.
Dag 2: Tömkörning/promenad 30 min. Börja på lite skogsstigar/knöligare vägar.
Dag 3: Ridning, skritt 15 min.
Dag 4: Tömkörning/promenad 30 min.
Dag 5: Ridning, skritt 15 min.
Dag 6: Tömkörning/promenad 30min.
Dag 7: Vila.

Vecka 4:
Dag 1: Ridning, skritt 20 min.
Dag 2: Ridning, skritt 20 min.
Dag 3: Ridning, skritt 25 min.
Dag 4: Ridning, skritt 25 min.
Dag 5: Ridning, skritt 30 min.
Dag 6: Ridning, skritt 30 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 5:
Dag 1: Ridning, skritt 35 min.
Dag 2: Ridning, skritt 35 min.
Dag 3: Ridning, skritt 40 min.
Dag 4: Ridning, skritt 40 min.
Dag 5: Ridning, skritt 45 min. Kanske börja flytta lite smått sidvärtes.
Dag 6: Ridning, skritt 45 min.
Dag 7: Vila.


Vecka 6:
Dag 1: Ridning, skritt 50 min.
Dag 2: Ridning, skritt 50 min.
Dag 3: Ridning, skritt 55 min.
Dag 4: Ridning, skritt 55 min.
Dag 5: Ridning, skritt 60 min.
Dag 6: Ridning, skritt 60 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 7:
Dag 1: Ridning, skritt 60 min. Börja klättra lite smått?
Dag 2: Ridning, skritt 60 min.
Dag 3: Ridning, skritt 60 min.
Dag 4: Ridning, skritt 60 min.
Dag 5: Ridning, skritt 60 min.
Dag 6: Ridning, skritt 60 min.
Dag 7: Vila.

Vecka 8:
Dag 1: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav
Dag 2: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav
Dag 3: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav
Dag 4: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.
Dag 5: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.
Dag 6: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.
Dag 7: Vila.

Vecka 9:
Dag 1: Skritt & trav.
Dag 2: Skritt & trav.
Dag 3: Skritt & trav.
Dag 4: Skritt & trav.
Dag 5: Skritt & trav.
Dag 6: Skritt & trav.
Dag 7: Vila.

Vecka 10:
Dag 1: Skritt & trav. Börja jobba med lite övergångar/tempoväxlingar.
Dag 2: Skritt & trav.
Dag 3: Skritt & trav.
Dag 4: Skritt & trav.
Dag 5: Skritt & trav.
Dag 6: Skritt & trav.
Dag 7: Skritt & trav.

Vecka 11:
Dag 1: Skritt & trav, + lägga in 4-5 galoppsprång.
Dag 2: Skritt & trav, + lägga in nåra galoppsprång.
Dag 3: Skritt & trav, + lägga in lite galopp, försiktigt.
Dag 4: Skritt & trav, + lägga in lite galopp, försiktigt.
Dag 5: Skritt & trav, + lägga in lite galopp, försiktigt.
Dag 6: Skritt & trav, + lägga in lite galopp, försiktigt.
Dag 7: Vila.

Vecka 12:
Dag 1: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 2: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 3: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 4: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 5: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 6: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 7: Vila.

Efter detta, tar vi det som det kommer. Beroende på hur han känns osv.
Vilodagarna kan ju variera, och ibland kanske jag gör något annat (te.x tömkör) ist för o rider.
Under ridpassen kommer jag även träna halter, övergångar, tempoväxlingar, sidvärtes. osv.

Kom gärna med era åsikter! :)
 
Sv: Igångsättning

Jag tycker att du ska lägga in mer vila. Varannan eller åtminstone var tredje dag vecka ett. Det kan straffa sig i längden om du går för fort fram.
 
Sv: Igångsättning

Ja, jag har skrivit flera ggr att jag absolut inte vill gå för fort fram. Så tack för tipset. Tyckte du att det lät bra annars?

Men är det bara vecka 1 jag borde ge han mer vila?
 
Sv: Igångsättning

Har lagt om det nu så att han får 2 vilodagar/veckan under hela igångsättningsperioden.

Igångsättning

Vecka 1:
Dag 1: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 3: Vila.
Dag 4: Tömkörning/promenader 15 min om dagen.
Dag 5: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 7: Vila.

Vecka 2:
Dag 1: Tömkörning/promenader 20 min om dagen.
Dag 2: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 3: Tömkörning/promenader 25 min om dagen
Dag 4: Vila.
Dag 5: Tömkörning/promenader 25 min om dagen.
Dag 6: Tömkörning/promenader 30 min om dagen.
Dag 7: Tömkörning/promenader 30 min om dagen.

Vecka 3:
Dag 1: Vila.
Dag 2: Ridning, skritt 15 min.
Dag 3: Tömkörning/promenad 30 min. Börja på lite skogsstigar/knöligare vägar
Dag 4: Ridning, skritt 15 min.
Dag 5: Vila.
Dag 6: Tömkörning/promenad 35 min.
Dag 7: Ridning, skritt 15 min.

Vecka 4:
Dag 1: Ridning, skritt 20 min.
Dag 2: Vila.
Dag 3: Ridning, skritt 20 min.
Dag 4: Ridning, skritt 25 min.
Dag 5: Ridning, skritt 25 min.
Dag 6: Vila.
Dag 7: Ridning, skritt 30 min.

Vecka 5:
Dag 1: Ridning, skritt 30 min.
Dag 2: Ridning, skritt 35 min.
Dag 3: Vila.
Dag 4: Ridning, skritt 35 min.
Dag 5: Ridning, skritt 40 min. Kanske börja flytta lite smått sidvärtes.
Dag 6: Ridning, skritt 40 min.
Dag 7: Vila.


Vecka 6:
Dag 1: Ridning, skritt 45 min.
Dag 2: Ridning, skritt 45 min.
Dag 3: Ridning, skritt 50 min.
Dag 4: Vila.
Dag 5: Ridning, skritt 50 min.
Dag 6: Ridning, skritt 55 min.
Dag 7: Ridning, skritt 55 min.

Vecka 7:
Dag 1: Vila.
Dag 2: Ridning, skritt 60 min.
Dag 3: Ridning, skritt 60 min.
Dag 4: Ridning, skritt 60 min.
Dag 5: Vila.
Dag 6: Ridning, skritt 60 min.
Dag 7: Ridning, skritt 60 min.

Vecka 8:
Dag 1: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav
Dag 2: Vila.
Dag 3: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav
Dag 4: Ridning, skritt ca 40-60 min. Lägga in lite trav.
Dag 5: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.
Dag 6: Vila.
Dag 7: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.

Vecka 9:
Dag 1: Ridning, skritt och lägga in lite till trav.
Dag 2: Skritt & trav.
Dag 3: Vila.
Dag 4: Skritt & trav.
Dag 5: Skritt & trav.
Dag 6: Skritt & trav.
Dag 7: Vila.

Vecka 10:
Dag 1: Skritt & trav.
Dag 2: Skritt & trav.
Dag 3: Skritt & trav.
Dag 4: Vila.
Dag 5: Skritt & trav.
Dag 6: Skritt & trav.
Dag 7: Skritt & trav.

Vecka 11:
Dag 1: Vila.
Dag 2: Skritt & trav.
Dag 3: Skritt & trav, + lägga in några galoppsprång.
Dag 4: Skritt & trav, + lägga in några galoppsprång.
Dag 5: Vila.
Dag 6: Skritt & trav, + lägga in några galoppsprång.
Dag 7: Skritt & trav, + lägga in några galoppsprång.

Vecka 12:
Dag 1: Skritt & trav, + lite till galopp.
Dag 2: Vila.
Dag 3: Skritt & trav, + lite till galopp.
Dag 4: Skritt & trav, + lite till galopp.
Dag 5: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.
Dag 6: Vila.
Dag 7: Rida som ett "vanligt" pass, men lite försiktigare.

Sen beror det ju på, jag kanske inte alls känner för galopp nån dag.. Kanske bara känner för ett skrittpass. Så det behöver ju inte alls gå exakt som jag skrivit här.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp