igångsättning!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 775
S

spindel_17

hej
jag har ett 23årigt fullblod som jag precis fått.hon har varit vanvårdad innan jag fick henne så hon är fortfarande lite tunn men ser så mycket bättre ut.
hon har stått ungefär 2-3månader vet inte exakt.
jag har nu skrittat henne i 2veckor(ca 30-45min).men hur ska jag fortsätta?!
jag leder ett par dagaqr i veckan för jag tror det är bra.
hon är stel i bakdelen hur skla jag få henne att mjukna upp?
hon står nån gång i veckan för jag vill få henne igång,bättre att rida än att hon står o nu skrittar jag ju bara ändå.
jag tar det lungt och sucessivt.är ju rädd om min gammla tant:rofl::)

sen tänkte jag på arnika-liniment vad tror ni om det!!!????
ökar väl blodcirkulationen ta på innan man rider och linda över.för det får man väl linda över det är väl bara kylliniment man inte får tävka över??!!

tcksam för svar!!!kramar;)

Sv: igångsättning!!!

Jag skrittade min 24åring i ca 1 månad innan jag började trava honom. Han hade stått ca 6-7 månader(inte stått helt, nån skrittur ibland).
Jag klättrar honom också. Nu har vi kommit så pass att han har kondis och ork för att galopperas och ridas lite längre turer, med mkt skritt förstås. Mitt mål är att i januari kunna börja rida honom lösgörande på bana.

Jag tror att det är skynda långsamt som gäller, speciellt om hon varit vanvårdad. Om du kan klättra henne är det jättebra, det har gjort skillnad på min.

Jag använder aldrig arnika under ridning. Kan massera in det efter ridning, men har aldrig använt det under ridning!

precis vad jag tänkte!!!
jag har tänkt skritta en månad och jag tänkte faktiskt ut o klättra idag när det inte regnar:rofl:
jag skrittar bara på lång tygel i rask takt änsålänge ska jag börja jobba henne i skritt lite elr ...??

tack för svar;)

Jag skulle nog fortsatt på lång tygel ett tag till, så gjorde iaf jag. Förutom när jag klättrar, då kortar jag upp honom och vill att han arbetar lite bättre. Men våra backar är ganska branta så jag skulle nog inte våga klättra där på långa tyglar heller. Men jag hade inga "krav" på hans form efter 2 veckor, då skrittade jag fortfarande på långa tyglar när jag inte klättrade!

okej då testar vjag det.
men när jag klättrar hur länge och ofta ska jag klättra.
med min ponny klättrade jag ca 10-15minuter 1-2dagar i veckan.

mvh emma:rofl:;)

Jag började klättra 1 gång i veckan, vet inte exakt i minuter hur länge jag klättrade, jag kände efter hur han kändes. Från början kanske jag klättrade upp-ner, upp-ner, och sen var han trött och flåsade. Då skrittade jag hem. Nu orkar han betydligt mera! Så jag tror du får lyssna på hästen!

okej ska jag göra!!!
tack för alla superbra tips!!
så får vi se det blir nog bra det här!!
tack så mycket än en gång.
mvh emma;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 424
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 096
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 285
Senast: Siluett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka