Igångsättning efter kotledsinflammation?

Smurfmodesty

Trådstartare
Hur lång tid efter kotledsinflammation red ni tex på ridplan och böjt igen? Och hoppning?
Hur trappade ni upp träningen efter att dom friskförklarats?

Min häst blev friskförklarad i mitten av/slutet av april och har satts igång sakta med skritt först och för att utöka till trav och galopp ute i skogen på fast underlag. Även en hel del tömkörning.
Han har känts fräsch och fin.

Men när kan man börja rida på ridplan och böjt spår?
Hoppa?
Jag är ju livrädd att det ska komma tillbaka, jag vet tyvärr inte varför han fick det. Ev kan de ha kommit pga att sadeln låg illa på honom (han fick även ont i ryggen i samma veva)

Sv: Igångsättning efter kotledsinflammation?

Om du rider på stora spår kan du nog börja rida på ridbanan nu om han känns bra i sin balans. Hoppa små språng är heller inte farligt om han är återställd.
Vad man ska passa sig för är att rida små volter, volta längre stunder (dvs sitta o "nöta" ) hoppa på volt och sådant som belastar väldigt.
Men rider du t.ex. runt hela spåret, snett igenom och kanske något varv på en stor volt så är det inte farligt om man inte sitter varje dag. Sedan märker du ju hur hästen utvecklas.

Det viktigaste när du börjar, är som du själv var inne på att hästen är helfräsch och har passande utrustning. Vad jag menar är -det här kanske du gjort redan- att du bör kolla igenom hästen så att tex inte bäcken, bog etc är snett och gör att hästen belastar fel. T ex. hade min häst snett bäcken och belastade frambenen och fick kotledsinflammation fram. Efter hon blev bra har jag regelbunden Kiropraktorkoll på henne.
Även tänder som gör ont, kan orsaka spänningar i kroppen som i sin tur kan orsaka hälta.
Kolla alltså alla tänkbara orsaker innan du sätter igång för fullt.

Sen har jag fått lära mig att underlaget är viktigt, så se upp för de djupa, tunga ridbanorna och fortsätt med mycket ridning på hårt underlag.

Lycka till!

-Alanis

Tack för svaren!

Ang utrustning, så är sadel omstoppad och ligger numera bra igen. Så den ska vara grett.
Tänderna är kollade i vintras/våras och ska också vara ok. Ang kiropraktor tänkte jag faktiskt ta ut henne igen. Hon har varit och kollat honom i vintras när han blev konstaterad halt. Sen har även en massör varit ute och gått igenom han nu innan sommaren några gånger, och han har varit lite spänd i nacken och även ryggen (detta var medans ryggen inte var ok riktigt ännu)

Men då tror jag att jag ska ta och börja rida 1 gång i veckan på ridplanen framöver (när han är igångsatt efter betesvilan ;) ) och mest rida på stora spår och se hur det fungerar. Tyvärr har vi en lite tung ridplan men jag får försöka hålla mig där det är fastare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar