Igångsättning efter inflamation

maria_b

Trådstartare
Vill höra lite vad ni som har hästar som haft knäledsinflamationer fått för igångsättningsscheman av era veterinärer ungefär?

Jag har en häst som stått i 4,5 månad med ett antal behandlingar i bakknä och som nu verkar ganska bra. Det är dags att sätta igång lite smått och jag är nyfiken på uppläggen ni fått i liknande situation. Berätta gärna hur länge era vilat och hur många gånger de blivit behandlade.

Mvh Maria

Sv: Igångsättning efter inflamation

Hej!
Jag har precis börjat sätta igång min ponny efter ledinflamation i patella (Han har även haft ledinflamation i has och glidleder på samma ben) och han har stått i ca 6 månader.
Just för knät har min veterinär rekomenderat mycket cavaletti, så hästen får lyfta på benen och bygga muskler runt knäleden. och givetvis skritta, skritta skritta, för att bygga upp övriga kroppen, gärna ute i skogen. senare i igångsättningen ska han även klättras.
Eftersom han haft inflamation på så många ställen och det har blivit så utdraget (behandlade bara patella och has de första 4 månaderna innan vi gick vidare med glidlederna), och det även finns viss risk för spatt i mitt fall, så får inte min häst jobbas på tungt underlag eller för mycket på volt. jag får absolut inte longera tex. så... med en tung ridbana i stallet jag är uppstallad så blir det mycket ridning i skogen, gärna så "trassligt" som möjligt för att kompensera cavalettiövningarna.
Jag har gått extremt långsamt fram och nästan bara skrittat än så länge. har även gått mycket bredvid.

Min erfarenhet är att olika hästar får olika igångsättningsregler, beroende på sjukdomsperiod, kondition innan, nuvarande kondition mm. Lyssna på de angivningar som ges och var inte rädd för att "ta ett steg tillbaka" i igångsättningen om det behövs.

Målet med min häst är iallafall att den ska fungera endast som hobbyhäst nu mera, så igångsättningen får ta den tid det tar för våran del :)

så, så ser min situation ut :)

min behandlades 2 ggr sedan lång vila ca 6 mån.
6 mån försiktig igångsättning, skritt, promenader, hoppade av i upp och nerförsbackar.
ingen mer padockridning.
bytt sadel, skor med kortare tår ,käkar glukosamin, stretchar.
enligt vetrinär så skulle jag ha honom i full fart 2 mån efter behandling vilket jag inte följde.
för mig var det viktigare att få behålla min mulle.

Tack för svar!

Självklart kommer jag följa veterinärens anvisningar:) Men jag tycker det är intressant att höra vad andra fått för igångsättnings/rehabliteringsupplägg. Det varierar ju självklart från häst till häst då de har olika "sjukdomsbild" och olika förutsättningar, men jag tycker även att det kan skilja mycket olika kliniker mellan hur man ska göra.

Jag har inte helt pratat igenom med min veterinär ännu hur jag ska lägga upp det men det ska jag göra inom ett par veckor då hon ska sättas igång lite smått då. Jag har också hört från flera håll ang cavaletti så det är säkert väldigt bra.

/Maria

min behandlades 2 ggr sedan lång vila ca 6 mån.
6 mån försiktig igångsättning, skritt, promenader, hoppade av i upp och nerförsbackar.
ingen mer padockridning.
bytt sadel, skor med kortare tår ,käkar glukosamin, stretchar.
enligt vetrinär så skulle jag ha honom i full fart 2 mån efter behandling vilket jag inte följde.
för mig var det viktigare att få behålla min mulle.

Är detta något din veterinär rekomenderat eller är det lösningar du själv kommit fram till? Vad hade din häst för diagnos?

Du skriver "ingen mer paddockridning", är det nu i igångsättning du menar det eller kommer du inte rida så alls sen?

Målet med min häst är ju att hon ska hålla som tävlingshäst i lite högre klasser, det är det hon är inköpt för. Sedan så tänker jag inte skynda på för det, hon behövder byggas upp långsamt. Men i slutändan så ska hon helst kunna tränas och tävlas ordentligt.

/Maria

Hej!

När min förra häst behandlats för knäledsinflammation var det rakt fram i skogen som gällde. Först korta skrittpromenader som ökades på mer och mer. Klättring skulle undvikas eftersom det belastar knäna. Hon skulle gå i en "bra form" och jobbas "på tygeln".

Detta var några år sen och dom har kanske ändrat ordinationen nu. Min tjej blev iaf helt återställd trots pålagringar i ena knät.

/ Lavinia

Igångsättnings schemat var ett standard med snabb igångsättning enligt min mening.
Jag började efter det först men han blev halt direkt.
Enligt vetrinär så har de flesta inte tid eller pengar att låta hästen stå för länge.
Jag kunde ha fått honom utdömd istället för en andra spruta om jag velat.
Han var faktiskt förvånad att jag tänkte låta honom vila tills han var frisk även om det skulle ta lång tid.
jag kommer inte att rida i paddock mer än i skritt, vill inte riskera hälta igen.
volter är inte heller aktuellt.
Så det är som lavinia säger rida i form och rakt fram.
Varken hästen eller jag har några tävlingsambitioner så det är helt ok för oss.

Oj, kunde han blivt utdömd efter första behandlingen alltså? Min häst är sprutad fem gånger nu, det är ju rätt mycket men hon har troligtvis haft det väldigt länge så det har tagit lite tid. Men nu är vi redo att skritta igång. Hon blir ju inte "friskförklarad" förrän den dagen vi ser att hon håller för den ridning det är tänkt. Men jag hoppas verkligen att det ska gå vägen! Jag lägger gärna tid på igångsättningen, men i framtiden så måste hon hålla för mer än skogsridning och lättare arbete. Hon har trots allt mått väldigt bra hela tiden och går igenomböjprov utan problem, men var halt i galopp på volt.

Mvh Maria

Min veterinär har också pratat om att hon helst ska skrittas i form, men ganska kravlöst utan samling. Min häst har inga pålagringar i knät, men det har tagit väldigt lång tid att få henne svara på behandlingen.

Min då 16-åriga häst hade en 1-gradig hälta i bakknät, behandlades med cortison i knäleden samt ländryggen, vilade i hage 3 veckor (fick gå i vanlig hage så länge han höll sig lugn, vilket han gjorde till kl 14 på eftermiddagarna, då fick han komma in). På ÅB, friskförklarad och fick ordinerat skritta i 3 veckor, så mycket och så länge du vill, så jag skrittade 30 minuter i början och ökade upp till 1 timme under de tre veckorna.

Därefter satte jag igång med korta travpass och minskade på tiden av ritterna. Jag tror det tog ca 3 månader innan hästen var helt igång från friskförklaringen. Då reds han enbart på rakt spår i 2½ månad.

Min erfarenhet av veterinärens rekommendation av igångsättning är att den många gånger är allt för snabb och flikar man in att man inte har bråttom och gärna ger det tid så kommer det fram ett annat upplägg. Detta med stor sannolikhet pga att hästägare generellt inte vill ge det den tid det faktiskt kan ta och då "kompromissar" veterinären. (Men att de kompromissar redan innan de vet hästägarens inställning, vilket är otroligt synd)

Fick erfara det själv så sent som i tisdags med min egen. Vet skulle ha semester, sa att jag kunde komma tillbaks för åb på "normal" tid till annan vet och jag skulle då ha börjat trava lite. Jag hintade att hästen får all tid i världen och fick då svaret att vänta tills vet är tillbaks och komma ungefär lika långt i ridningen, men nu då på 6 veckor. Samma sak för ett par år sen, vet var beredd att dömma ut hästen efter 6 mån utredning, behandlande och igångsättning, vi hade dock ingen diagnos. Jag sa nej och att hon får tiden vilket öppnade för en helt annan diskussion om rehabilitering och tidsplan. Det blev ett föl, massor av skritt med mycket vila och en uppbyggnad mer seriöst dryga året efter utdömningen och 8-9 mån senare var hon tillbaks helt och fungerar som jag önskar med hoppträning och tävling.

En liten tumregel jag brukar tänka på är att det ska ta MINST lika lång tid att sätta igång hästen som hästen har varit konvalescent, helst det dubbla.

Så, lite allmänt babbel om vad jag erfarit. :)

Är just nu i samma fas som du Maria. Och har funderat kring lämpligt upplägg för igångsättning. Har själv inte fått mycket vägledning via veterinär. Dom verkar tyvärr inte vara så intresserade av rehabiliteringen efter en skada. :confused: Så jag försöker med mitt sunda förnuft så gott jag kan. Min häst har inte ridits på ca 3 månader efter en inflammation i hasleden.

Tycker det är jätteintressant att höra övrigas erfarenheter här och håller med om detta med lång tids igångsättning framförallt. Sen får man tampas med sina egna (för höga) ambitioner :crazy: och hålla sig på mattan.

Så tack så mycket för alla kloka råd ni givit maria det har även hjälpt mig mycket :bow::bow::bow:

min ena häst behandlades flera gånger båda framknäna och därefter lång vila. Skrittade igång rakt fram på skogsvägar under väldigt lång tid. Hästen gick sönder så fort träningen trappades upp till travsträckor. Han hade inga pålagringar. Slutade med att han fick vandra vidare.

Om din är behandlad 5 gånger, har du satt igång mellan behandlingarna eller är den bara sprutad 5 gånger på raken? Låter väldigt mycket, har hästen även andra ledproblem som gjort att den inte svarat bra?

du skrev att din häst troligtvis gått med sin inf länge.
Vad var det som fick dig att misstänka knäledsinflammation?
Hur diagnosticerades den? Böjprov eller bedövning? Hur länge tros hästen gått med inf utan att det misstänktes?

Knäledsinflammation ska ju vara den vanligaste hältan enl försbolag och kliniker, men jag har väldigt begränsad egen erfarenhet och har dessutom fått för mig att det ofta missas. Så jag vill veta mer! ;)

Ja jag känner också att det är inressant att höra andras erfarenheter av olika veterinärers "igångsättningsupplägg", även om man får hoppas att sin egen veterinär som sett hästen ska gå att lita på. Men av olika anledningar så vänder jag mig gärna till flera och då vet jag att det finns många här på forumet med erfarenhet.

Mvh Maria

Om din är behandlad 5 gånger, har du satt igång mellan behandlingarna eller är den bara sprutad 5 gånger på raken? Låter väldigt mycket, har hästen även andra ledproblem som gjort att den inte svarat bra?

Tråkigt med din häst, jag hoppas att det komemr gå bättre för min men är självklart orolig.

Hon är inte igångsatt emellan, veterinären tyckte jag skulle sätta igång redan efter tredje behandlingen först men det satte jag mig emot då behandlingarna inte hade hjälpt alls då:confused:
Tycker också att det är väldigt många gånger men det är först nu hon svarat på behandlingen. De tre första hjälpte inte alls, vi började prata om titthålsoperation mm men gjorde en fjärde när vi då ändå var där. På återbesöket var hon för första gången lite bättre så då gav vi det en chans till och behandlade en femte gång. Och nu efter femte behandlingen så ser det bra ut. Veterinären sa att ibland tar det lång tid med inflamtioner som suttit länge. Själv har jag ingen egen erfarenhet av denna typ av inflamation men ajg har inte hört talas om så många som fått behandla fem ggr innan det hjälpt. Nu ska det ju hålla för ridning också, det återstår att se.

Hon har inga andra ledproblem vad jag vet, var framhalt en av gångerna pga felbelastning men har ananrs varit felfri.

Hej!

När min förra häst behandlats för knäledsinflammation var det rakt fram i skogen som gällde. Först korta skrittpromenader som ökades på mer och mer. Klättring skulle undvikas eftersom det belastar knäna. Hon skulle gå i en "bra form" och jobbas "på tygeln".

Det här håller jag med om, skulle defenitivt inte klättra en häst som är behandlad i bakknäna. Cavaletti skulle jag också ha väntat i 3 månader med.
Rakt fram på platt mark tror jag på i 3-4 månader åtminstone.

du skrev att din häst troligtvis gått med sin inf länge.
Vad var det som fick dig att misstänka knäledsinflammation?
Hur diagnosticerades den? Böjprov eller bedövning? Hur länge tros hästen gått med inf utan att det misstänktes?

Knäledsinflammation ska ju vara den vanligaste hältan enl försbolag och kliniker, men jag har väldigt begränsad egen erfarenhet och har dessutom fått för mig att det ofta missas. Så jag vill veta mer! ;)

Jag har ägt hästen i lite emr än ett år. Hon gick igenom böjprov utan problem när jag köpte henne och harit sjysst och ambitiös att rida hela tiden. Hoppat allt, skött sig i dressyren utan protester. Men, hon har hela tiden suttit fast mer i höger varv och henens högergalopp har varit mycket stötigare hela tiden. Eftersom hon gick igenom besiktiningen misstänkte vi inget fel och mina tränare (a-tränare och B-tränare) har bara trott att hon varit svagare i den sidan.

Kollade med tandläkare, sadelutprrovare och kiropraktor men hon har hela tiden varit sämre i högervarv. Sen kollade jag henne på lina utan att spänna in henne på liten volt i galopp och märkte att hon hoppade jämfota bak eller slog över till korsgalopp, i högervarv.

Åkte till klinik och ingen böjprovsreaktion alls. Men veterinären såg också hältan i galopp och bedövade bakknäet och då galopperade hon helt normalt! Så hon är alltså ok på böjprov men hältan i galopp går att bedöva bort.
Veterinären misstänker att hon haft detta i flera år och att hon helt enkelt är jäkligt sjysst att rida.

Nu, efter femte behandlingen, så galopperar hon äntligen norrmalt i högervarv i galopp under longering. Hon är en stor häst, 177cm, men väldigt frisk och sund för övrigt. Har inte fallit ur nått under konvalecensen och ser lika pigg och glad ut som alltid.

Mvh Maria

min häst hade knäledsinflammation på ena fram för två år sedan. Tog också tid att behandla, krävde 3 sprutningar.
Jag fick ett väldigt långt igångsättningsschema, som bestod av först promenader vid hand dagligen, långa såna, på varierat underlag. sen samma uppstuttet i skritt. sen återbesök, sen öka på med trav. sen återbesök igen, öka på med galopp. allt detta rakt fram ute i skog och mark, och ingen klättring. Efter att han sen var igång "fullt ut" ute i skogen, och återbesök igen visade OK, så började jag lägga in korta pass på ridbanan. red ut först, och avslutade sen med att rida typ 10-15 minuter i paddocken. försiktig med volter i början. Tömkörde också och ökade på detta i paddocken till rena dressyrpass på töm.

det tog nästan 7 månader innan jag var fullt igång igen efter första "OK att skritta igång ute". Har inte haft ngra problem sen dess, hästen är i tävlingskondition och form och det är som sagt 2 år sen nu.

Här får du upplägget som vi hade när jag satte igång en av mina vänners
hästar som var behandlad för en infl i ett bakknä.
Första två veckorna; ledas i först 20 min som efter två veckor var uppe i 30 min. Sjukhage ca 15 x 15 m.
Vecka 3 t o m vecka 6; skrittas uppsutten rakt fram i skogen, först i 30 min,
efter 4 veckor uppe i en timma per dag. Samma sjukhage.
Vecka 7 t o m vecka 10; samma som ovan men travarbete lades in, först ca
1 min som sedan blev till ca 15 min totalt. 45- 60 min totalt arbete inkl skritt
per dag m a o. Samma sjukhage.
Vecka 10 t o m vecka 13; Samma som ovan + att galopparbete fick påbörjas,
trappades upp efter hand men nu så lades dagar med endast skritt in igen.
Han kanske gick i 2-3 dgr, sedan endast skritt, o s v....... Efter 2-3 veckor
så släpptes han ut i vanlig hage också.
Hästen har nu varit igång i drygt 5 månader efter detta och är än så länge hel.
Backar undvek vi helt. MVH Kryddan

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 115
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka