Igångsättning efter halvårsvila...

C

CeciliaW

Hallå allihop!

Jag kommer ev ta en häst på foder (Girl) som har vilat i stort sett sen april 2006, dvs i ca 8 månader. Hon har hela tiden gått på lösdrift (vilket hon gör än), så hon har ju rört sig ändå under tiden även om hon inte har tränats. Det var senast jag som red henne, varför jag vill ta henne på foder trots att hon inte är i kondition.

Nu funderar jag: hur lägger jag närmast upp igångsättningen? Vi var ute idag och promenerade och såg på omgivningarna i ca 40 minuter, och gick även en stund i skogen så hon fick lyfta på hovarna lite (kliva över träd osv). Någon som har tips hur jag lägger upp de närmaste månaderna för att få henne i god kondition?

Tilläggas bör kanske att hon har haft lite problem med gallor till och från tidigare.

Sv: Igångsättning efter halvårsvila...

Hej Cecilia!

Öva upp er gemensamma kondition med att ta promenader tillsammans (du får gå bredvid ;) ) de första två veckorna, ca 30-40 min per dag. Sen sitter du upp och skrittar ca 15-20 min första veckan, öka sedan med 5 min per vecka. Variera skog, grusväg, safalt, hygge och lätt klättring men lägg gärna in lite kavaletti på banan ett par varv ibland. Jobba gärna i form!

Efter 3-4 veckor börjar du trava lätt, i ett friskt tempo så att hästen får trampa på ordentligt. Bara korta sträckor till att börja med, öka lite varje gång. Trava ett par veckor och sen kan du börja galoppera lite. Efter 3-4 månader bör ni vara igång ordentligt.
Kolla benen före och efter ridning. Är gallorna minder efteråt=BRA
Är de större bör du dra ner lite på ridningen men fortfarande rida lite. Blir hästen extra varm i benen kan du kyla efteråt. Den ska dock inte vara varm dagen efteråt.

Lycka till /Helena

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix