Igångsättning efter fång, tips!

maoulina

Trådstartare
Till våren ska jag sätta igång min medryttarhäst (19 år) som under ett års tid haft svår fång och har tidvis stått stillastående i boxen men har nu under en längre tid gått som vanligt i sin hage.
Veterinären säger att vi kan sätta igång henne om några månader igen, försiktigt men jag undrar hur, och hur försiktigt?
Vi har tänkt att vi ska börja med att leda henne 10 minuter varannandag under några veckor och sen öka tiden allt eftersom hon inte visar några tecken på ömhet i hovarna.
Vad har ni för tips och erfarenheter? Jag behöver allt jag kan få!
Och, tycker ni hästen är för gammal för att sättas igång? Hon behöver ju bygga upp muskler hon tappat, framförallt i ryggen om jag ska kunna rida henne igen.

Sv: Igångsättning efter fång, tips!

Jag tycker inte hon rä för gammal för att sättas igång igen. Alla friska hästar mår bara bra av att få röra på sig men det gäller att ta det lugnt i början.

När jag skulle sätta igång min häst efter fånganfall fick jag följande schema:
Börja med 10minuter skritt i en vecka. Varje dag. Håll koll så inte puls eller värme kommer tillbaka.
Fungerar detta så öka med 10 minuter skritt varje vecka (7dagar i veckan), tills vi är uppe i 60 minuters skritt.
När vi var uppe i 60minuters skritt fick vi lägga på 3 minuter trav till varje pass som ökades med 3 minuter varje vecka.
När vi hade kommit upp i 15-20 minuters trav utan problem fick vi börja introducera galopp.

För min häst har detta fungerat bra iaf, fast hästen tyckte det gick lite för långsamt framåt. :p Min veterinär tyckte det var bättre att skynda långsamt än att riskera överbelastning, och för min del fick det ta den tid det tog bara hästen blev bra igen. :)

Hoppas det går bra med eran också!

mitt tips är bara att låta det ta tid. Det svaret ovan tycker jag var bra.
När jag satte igång min häst efter ett lättare fånganfall gick det visserligen ganska fort. Men vi hade hela tiden kontakt med veterinär.
Ponnyn fick fång i december, var symptomfri efter 1 vecka tror jag. Det vi gjorde var att vi först lät hoven växa ner mer än 3/4delar. Sen var det skritt i en månad och sen började vi med mycket korta sträckor i trav. en månad till och sen lite lite galopp.
Han har inte haft ett återfall och är nog finare i fötterna än innan fången. Nu har han varit fri från fången i snart 2 år. Han var 21 när han fick fången så han började ridas igen när han var 22 och han är pigg och fräsch. peppar peppar**

Ett annat tips är att verkligen se till att ha en riktigt bra hovslagare, det räddade min ponny.

LYCKA TILL!

jag började från marken. Fick godkänt av vet att börja gå på promenader redan i februari tror jag, SUPERkort. typ 1 varv runt gårdsplanen. Sen gick han samtidigt ute i liten liten sjukhage.
Anledningen till att vi fick börja gå på promenader var att han blev galen att hantera annars. Han stod på bakbenen i stallet, slet sig gärna på väg till hagen trots ledträns. Och det ansåg både vi och vet att var farligare än att gå en liten liten kort promenad.

Jag gjorde som följer:
Promenerade med hästen 10 min om dagen i 7 dagar, sedan ökade jag med 10 minuter varje vecka. När jag hade kommit så långt att jag hade promenerat med honom 60 min varje dag i en vecka så skrittade jag honom 30 min varannan dag i ca 2 veckor, sedan 40 min vatannan dag i två veckor osv.
Sedan började jag skritta 30 min 2 dagar, vila den tredje osv. När jag kunde skritta 1 timme varje dag så ökade jag på träningen lite fortare därefter.

Så långsamt höll vi på, tog väl ca 7 månader innan jag red relativt fritt på honom.

Han hade ett lindrigt anfall men hade början till rotation och det var i juni -09 som han blev sjuk. Sen stänger jag in hono
I liten jordhage med tillgång till stor ligghall när gräset börjar växa och där bor han tills början/mitten av juli då han i 2 v tid får beta 30 min om dagen, sen ökar jag till 1 timme om dagen vecka 3 och sen allt längre tid men får stå o jordhagen och ligghallen på natten.

Sen är jag noga med att han får motion regelbundet, helst 6-7 dag/vecka för att hålla vikten stången.

Det är väldigt mycket jobb med att ha fånghäst och oron lämnar en aldrig att ett nytt fånganfall är på väg.

KL
Började ni uppsuttet eller från marken?

Enligt min veterinär gjorde det ingen skillnad. Men jag tyckte det kändes bättre att börja med att promenera med hästen. När vi kom upp i 30 minuter så började jag sitta upp och skritta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama