Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie
tack för dina tips!
Jag har ingen tid för återbesök inbokat men kommer be honom eller någon annan vet. komma ut och kolla sedan när vi har kommit lite längre.
Är det bra att jobba ihop henne lite eller ska hon bara gå på långatyglar?
Vet inte helt säkert orsaken men hon har slängit och hårt ner tramp med fram benen så nu har hon ringskor som skulle hjälpa henne med att sluta "slarva" med skritten.
Hur många månader tror/tycker du att vi ska trava? nå riktmärke tänkte jag
det är ett mycket klokt beslut, räkna med att kolla av den var 2-3:e månad ungefär tills du är igång fullt ut, inklusive böjda spår. du tjänar på att den är kollad så att ni kan se om problem börjar forma sig igen tidigt, innan det blir för långt gånget om det skulle komma tillbaks.
Låter som det är ridningen som definitivt är kopplad till hur hon rör sig. jätteviktigt när det är framdelen hon haft problem med, att hon inte blir framtung eller hänger på tygeln fram. Hon ska inte gå på långa tyglar utan erbjudas ett mjukt stöd, men balansen måste komma bakifrån du får inte bära upp henne i tygeln framifrån eller låta henne hänga i tygeln som stöd. så hellre att hon går lite över tygeln om hon har lätt för att hänga sig fram, så att hon tvingas bära sig själv. frambenen får inte belastas mer än de bör, av att ryttaren gör det värre.
det handlar alltså lite om att "bygga om" hästen, om den haft problem av detta slaget, dvs förändra sin ridning och hur hästen arbetar, inte bara få igång den till sitt forna jag, för då är det risk att problemet återuppstår. så tänk inte bara igångsättning av hästen, utan systematisk "om modellering" av hur hästen rör sig och bär sig! så blir det bra!
Jag blir lite osäker på det du skriver om att hon slarvar med skritten och har ringskor därför.
ringskor bromsar upp hästen rejält i rörelsen, och kan orsaka stort slitage på leder och senor just därför. det finns en annan tråd om detta under hästvård där du kan läsa lite mer.
Jag tycker du ska fråga veterinären om detta, ringsko i samband med ledinflammation kanske inte är det bästa just nu, eller kan ha bidragit?
har du bild på hästen så man kan se lite hur hon ser ut?
det är svårt att säga hur många månader ni ska trava för det beror på vart du rider, hur vägarna och ridförhållandena ser ut, och hur många dagar du rider, hur länge osv. samt hur gott hästen svarar på "om modellereandet". Men jag skulle räkna med minst 1,5 månad med successivt ökade travintervaller, från kanske 5-10-15 minuter första veckan per pass, med långa skrittintervaller emellan, innan det är dax för galopp. jag skulle gärna om jag var du, kolla av den hos vet. innan jag introducerade galopp, så att du säkert vet att den har klarat trav arbetet. galoppen innebär större belastning så det blir ytterilgare ett snäpp upp arbetsmässigt och belastningsmässigt, som led i igångsättningen och uppbyggnaden.
ring som sagt gärna din veterinär och fråga om detaljerade råd! de svarar på sånt här!