Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

oki. min fråga då. har en 16 årig finnhästdam som har vilat med eller mindre hela juli, pluss minimalt med ridning maj-juni pga att jag flyttade 100 km bort och inte hittade någon som ville rida åt mig, utom syrran, men hon hade inte heller riktigt tid.

så hur skall jag sätta igång henne nu då? flyttade henne i lördags så hon "vilade" lördag söndag för att komma in sig lite, idag longerade jag kanske 15 min med lite skritt o trav, hon blev inte svettig eller annfådd, verkade ganska pigg o nöjd då vi slutade, dvs jag skulle ha kunnat jobba mer med henne

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

att longera hästen är rätt mkt arbete för den, dessutom sliter det en hel del på senor och leder. det gäller även för en häst i kondition.

jag skulle mkt hellre skritta ut på den och öka på passen successivt.

Läs hela tråden. Ju sämre kondition hästen hade då den sattes i vila, ju längre igångsättning och uppbyggnads tid att få igång den.

om den vilat minst 3 månader och inte var i bra kondis innan dess, plus att hästen är rätt gammal, får du räkna med minst 3 månader av konsekvent och avvägd uppbyggnad innan den är igång fullt ut. men det beror ju på din ridning och vad du menar med fullt ut.

hej hopp!
jag har en tös på 8 år som för ca 2 månader sedan fick kotledsinflammation i båda fram benen. Hon blev frisk förklarad förra tisdagen =)
Veterinären sa att jag kunde sätta igång henne nu och börja med traven innan månadens slut. (hon har skrittats under dessa 2 månader)
Hur långtid bör hennes igångsättning ta? någon som har nå tips och erfarenheter att dela med sig?
Kram

vid ledinflammation och igångsättning är nycklarna a och b:

a) inga böjda spår - på länge.

b) hästen ska bära sig själv. den får framför allt inte gå på bogarna och bli framtung. det kan innebära att man måste lägga om ridstil helt.

har du fått orsaken till inflammationerna - dvs beror det troligtvis på ridningen eller har hästen grejer i benen som kan ha framkallat det hela? Eller är det en annan skada som bidragit till överbelastning på lederna då hästen försökt kompensera? Det är viktigt att ha en teori om orsaken för att kunna bygga upp och komma igen rätt.

gör som veterinären säger om hon är skrittad i 2 månader och nu fått klartecken att öka på. rid ute på bara raka spår. kuperat är bra, men ingen extrem klättring, särskilt inte nedför. ska du nedför branta backar så sitt av och led hästen nedför.
lägg in korta travintervaller första veckorna. nyckeln återigen är att hästen ska vara i balans och bära sig själv. det kan innebära så drastiska :angel: saker som att den hellre får gå i helt fri form över tygeln om den tenderar att bli framtung och hänga i tygeln. dvs inget hopknycklande från ryttarens sida och ingen handridning.

bygg på travintervallerna långsamt och successivt.

sen antar jag att du har ett återbesök om ngn månad när du travat igång, som förhoppningsvis ger dig klartecken att börja med lite galopp. samma visa där, bygg på successivt med korta intervaller.

vid uppbyggnad efter en ledinflammation är det viktigt när du rider att hästen får skritta längre perioder emellan intervallerna, för att mjölksyra och belastning skall vara avvägd och inte kulminera. dvs att lederna får återhämta sig emellan att man ökar på prestationen och arbetet.

ring din veterinär och fråga om du är osäker och känner att du behöver mer direktiv!

inga böjda spår på flera månader än förrän du som sagt är fullt igång ute på raka spår i samtliga gångarter och normalt upplägg på ridpasset och tiden på passet.

underlaget under igångsättningen är a och o. Inte för djupa och tunga underlag.
För nogsam dagbok om hur och var du ridit, varje dag, och variera noga även om du bara rider rakt fram ute. vissa dar plocka upp med lite mer intervaller, varva med dagar med rena skrittpass. samt ngn vilodag.

Senast ändrad:

tack för dina tips!
Jag har ingen tid för återbesök inbokat men kommer be honom eller någon annan vet. komma ut och kolla sedan när vi har kommit lite längre.

Är det bra att jobba ihop henne lite eller ska hon bara gå på långatyglar?

Vet inte helt säkert orsaken men hon har slängit och hårt ner tramp med fram benen så nu har hon ringskor som skulle hjälpa henne med att sluta "slarva" med skritten.

Hur många månader tror/tycker du att vi ska trava? nå riktmärke tänkte jag :)

tack för dina tips!
Jag har ingen tid för återbesök inbokat men kommer be honom eller någon annan vet. komma ut och kolla sedan när vi har kommit lite längre.

Är det bra att jobba ihop henne lite eller ska hon bara gå på långatyglar?

Vet inte helt säkert orsaken men hon har slängit och hårt ner tramp med fram benen så nu har hon ringskor som skulle hjälpa henne med att sluta "slarva" med skritten.

Hur många månader tror/tycker du att vi ska trava? nå riktmärke tänkte jag :)

det är ett mycket klokt beslut, räkna med att kolla av den var 2-3:e månad ungefär tills du är igång fullt ut, inklusive böjda spår. du tjänar på att den är kollad så att ni kan se om problem börjar forma sig igen tidigt, innan det blir för långt gånget om det skulle komma tillbaks.

Låter som det är ridningen som definitivt är kopplad till hur hon rör sig. jätteviktigt när det är framdelen hon haft problem med, att hon inte blir framtung eller hänger på tygeln fram. Hon ska inte gå på långa tyglar utan erbjudas ett mjukt stöd, men balansen måste komma bakifrån du får inte bära upp henne i tygeln framifrån eller låta henne hänga i tygeln som stöd. så hellre att hon går lite över tygeln om hon har lätt för att hänga sig fram, så att hon tvingas bära sig själv. frambenen får inte belastas mer än de bör, av att ryttaren gör det värre.

det handlar alltså lite om att "bygga om" hästen, om den haft problem av detta slaget, dvs förändra sin ridning och hur hästen arbetar, inte bara få igång den till sitt forna jag, för då är det risk att problemet återuppstår. så tänk inte bara igångsättning av hästen, utan systematisk "om modellering" av hur hästen rör sig och bär sig! så blir det bra! :)

Jag blir lite osäker på det du skriver om att hon slarvar med skritten och har ringskor därför.
ringskor bromsar upp hästen rejält i rörelsen, och kan orsaka stort slitage på leder och senor just därför. det finns en annan tråd om detta under hästvård där du kan läsa lite mer.
Jag tycker du ska fråga veterinären om detta, ringsko i samband med ledinflammation kanske inte är det bästa just nu, eller kan ha bidragit?

har du bild på hästen så man kan se lite hur hon ser ut? :idea:

det är svårt att säga hur många månader ni ska trava för det beror på vart du rider, hur vägarna och ridförhållandena ser ut, och hur många dagar du rider, hur länge osv. samt hur gott hästen svarar på "om modellereandet". Men jag skulle räkna med minst 1,5 månad med successivt ökade travintervaller, från kanske 5-10-15 minuter första veckan per pass, med långa skrittintervaller emellan, innan det är dax för galopp. jag skulle gärna om jag var du, kolla av den hos vet. innan jag introducerade galopp, så att du säkert vet att den har klarat trav arbetet. galoppen innebär större belastning så det blir ytterilgare ett snäpp upp arbetsmässigt och belastningsmässigt, som led i igångsättningen och uppbyggnaden.

ring som sagt gärna din veterinär och fråga om detaljerade råd! de svarar på sånt här! :)

Senast ändrad:

de här med ringskon var de veterinären som "ordinerade" hon hade vanliga skor innan men han sa att de skulle hjälpa henne med stegen.

Jag kanske ska berätta lite mer.
Jag upptäckte att hon var halt när jag red, dagen innan hade hon fått en lättare spark på höger lår men visade ingen tendens till att ha ont men den hjälpte till att visa hennes infalmmation.
Först när vet. kom ut sa att "det är bara att lasta henne och komma till kliniken och spruta henne" så vi fick tid 1 vecka senare. Hon fick vila fram tills dess.
När vi kom till kliniken så kollade han igenom hela hästen, fäste nå på skorna för att utesluta en annan sorts hälta och konstaterade att hon inte behövde sprutas utan att de räckte med Metacam (har för mej att de heter så) sedan ringskor.
Jag skulle skritta henne minst 3 veckor innan han kom ut men de blev ca 7 veckor för han tog semester men de tyckte vet bara var bra för hon visade inge alls den här gången på böjprovet, på hårt underlag eller på böjt spår.

så de var vår historia i lite kortare drag;)

jag har lagt in 2 bilder på min sida vet inte riktigt hur den här sidan fungerar de är första gången jag använder den :o

Har du någon häst?

Tusen tack för alla dina svar!

verkar inte som om mina bilder har kommit upp än de kanske tar tid eller så gör jag fel:o

Nej jag kan tyvärr inte se några bilder :(

ang. att hästen inte visat ngt så är det sällan det syns om inflammationen är dubbelsidig. då kan det yttra sig mer som att hästen blir mer snubblig/springig, eller går med handbromsen i. väldigt diffusa symptom kan det vara. bra att ni fick grepp på det innan det gick längre! då är prognosen mkt bättre!

*kl*

Jag skulle faktiskt behöva lite hjälp med igångsättningen av min ponny. Grundfakta:
Ponnykorsning på 8 år, fräsch i övrigt och fri från skador. Blev också kollad av både massör och kiropraktor för ett tag sedan så hon ska vara fin i kroppen. Hade henne i full kondition tills för kanske två, tre månader sedan.

Jag drog av henne skorna i början av sommaren och skrittade ut med henne i genomsnitt 6 dagar, ca. 40 min per gång, i veckan under juni och en bit in på juli, sedan dess har hon stått.
Hon har tyvärr lagt på sig bra många kilon och jag tycker det är jättesynd men det blev lite svårt att hålla igång henne då hon var ömm på vägarna runt betet. Jag märkte också att om hon fick gå lite i hagen så blev hon mindre ömm och nu känner jag att hon kan börja ridas/promeneras lite smått igen. Så hur länge tycker ni att jag ska promenera henne innan jag kan börja köra igång igen?
Och hur långt ska jag promenera per gång nu i början?

Jag har ju beställt boots men de jäkla saker kommer ju aldrig så :mad: NÄR de kommer ska jag börja på allvar igen, då kan vi också ta lite längre turer, nu är vi lite begränsade p.g.a. underlaget.

varför skodde du av, och varför skor du helt enkelt inte på igen, om det är det som är problemet, dvs ömma fötter?

1. för att jag vill att hon ska gå barfota, det är möjligt eftersom min ridning inte är på hög nivå samt att jag beställt boots som ska användas när jag rider. Det är bättre för hästen att gå barfota samt att min plånbok mår bättre också..

2. Hon ömmar (ömmade?) just under invänjningsperioden. Men hon har faktiskt blivit väldigt mycket bättre men ömmar fortfarande på grusvägarna häromkring, vilket är ganska självklart. Jag slutade att skritta henne eftersom jag kände att hon ömmade för mycket just vid det tillfället och märkte att ju mer hon fick vistas i hagen ju mindre ömmade hon när hon var ute sedan (konstigt va?).

Så därför har hon stått och därför är hon barfota. :)

utifrån de fakta du gett så är ju din frågeställning omöjlig att svara på.

a) det har inneburit konkreta problem för dig i och med att hon nu är ömfotad.

b) hur länge hon kommer ha besvär, eller vad för konsekvenser besvären kommer innebära på lång sikt är ju omöjligt att svara på.

men svar: det kommer ta dig så länge som det tar för hästen att sluta ömma, att sätta igång och kunna rida normalt. den tiden är helt invidividuell. vissa tar upp till ett år, vissa kortare, vissa funkar aldrig.

Hej.
Min häst har varit skadat och har inte ridits ordentligt sen mars, lite arbete med tömkörning dock och promenader.
Sen fick han kotledsinflammtion och har blivit behandlad för det.
Nu är han friskförklarad och ska sättas igång. Då fick jag det här programmet från min vet. på Strömsholm:

Igångsättningsråd – 12 veckor Program från Strömsholms hästsjukhus

Skritt i 4 veckor
Normalt tempo vid hand eller uppsuttet. Hästen gärna i form = hästens nos strävar framåt/nedåt och är placerad i höjd med bogspetsen.
V. 1 ca 30 min
V.2 ca 40 min
V.3 ca 50 min
V.4 ca 60 min

Från vecka 5
Blanda skritten med flera kortare travinslag (=ca 1 min) på raka spår och i takt o balans. Utöka travtiden successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Från vecka 9
Blanda skritt och travarbete med kortare galoppinslag (=ca 1 minut) på raka spår och i rytm och balans med ryttaren i lätt sits. Utöka galoppinslagen successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Efter detta kan hästen börja arbetas mer på böjda spår, stora till att börja med.

Vid behov ges hästen eventuellt vilodagar under programmet.

Om hästen har lättare med galopparbete än med travarbete kan galopparbete påbörjas tidigare under konvalescensen.

Skritta gärna i terrängen eller över bommar med syftet att hästen ska lyfta mer på benen. Även trav kan inledas i lämplig terräng och över bommar.

Det är viktigt att hela tiden läsa av hästens status och anpassa arbetet efter det – detta kan leda till vissa förändringar i igångssättningsschemat.

Ursäkta långt inlägg.. Men hoppas det kan vara till hjälp! :)

a) det har inneburit konkreta problem för dig i och med att hon nu är ömfotad.

Hon är inte ömfotad i den omfattning hon var tidigare, nu blir hon bara känslig vid grusvägarna och p.g.a. betesflytt så har vi möjlighet att röra oss på ett annat sätt än tidigare. Jag känner ju att det är möjligt att rida henne nu, men eftersom hon stått så undrar jag vilken takt det borde tas i.

men svar: det kommer ta dig så länge som det tar för hästen att sluta ömma, att sätta igång och kunna rida normalt. den tiden är helt invidividuell. vissa tar upp till ett år, vissa kortare, vissa funkar aldrig.

Jo då, jag vet att det finns en möjlighet att jag måste slå på henne skorna men med tanke på utvecklingen (att hon slutat ömma förutom just på väldigt grusiga vägar, vilket ska vara vanligt såhär i början) så tror jag att hon passar för barfota. Jag är ingen barfotataliban om du tror det ;) utan jag provar detta för både min och hästens skull, för hovarnas skull och för att slippa dessa tappskor som sliter upp halva hoven var enda gång :crazy:
Om det går att undvika så tycker jag att skor är onödiga på denna häst- de kostar bara pengar och skapar problem när hon tappar de.

Jag har ju mer tillgång nu till att kunna rida på mer skogsvägar, tidigare så var jag tvungen att gå på grusvägarna FÖRST för att komma till skogen så därför kände jag att det var snällast för hästen att slippa gå där och själv vänja in fötterna, vilket har funkat väldigt bra faktiskt. Nu känner jag att det är dags att börja skritta och snart (förhoppningsvis denna eller nästa vecka) så får jag ju bootsen hem och det är mest vid den tiden jag syftar till. Alltså efter att jag fått hem bootsen om, säg, en vecka, hur ska jag gå vidare för att få henne i form igen? Om jag skrittar henne fram tills dess ca. 20-30 min nu i början, hur lång tid kan det ta att få henne i form?

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska sätta igång mitt sto. Hon är en islänning, 17 år och för tillfället rätt så rund. Hon har stått i 6 veckor, före det reds hon 1-3 ggr/vecka. Förra veckan skrittade jag ut på henne ca 50 min, hon var pigg och glad och blev inte det minsta trött. Sen har jag promenerat med henne några gånger och igår red min kompis dressyr ca 30 min. Hon blev inte ens svettig av det, och tyckte det var kul.

Jag känner att jag borde ha nån slags plan för ridandet, t ex att under augusti rida en dag (mest skritta i skogen, kanske nåt dressyrpass), promenera en dag och vila en dag. Och sen öka på i september, kanske rida två dar, promenera en dag, vila en dag.

Låter det bra?

Jag skulle även ha möjlighet att rida lektion nu i helgen, hos en kompis som bor 3 km bort. Jag tänkte att jag skulle promenera dit och tillbaka, och rida 30-40 min lektion. Mest för att få hjälp med gångarterna (grisepassen) och hur jag ska jobba vidare med henne. Är det för stor påfrestning med tanke på att hon har stått så länge? Jag känner mej tveksam till det fast hon verkar ju orka, och det skulle verkligen vara en kick för mej att rida lektion!

Tacksam för svar!

Ok, jag är med.
Om vi förutsätter att hästen inte ömmar eller är besvärad, utan bootsen funkar osv. Om hon var i full kondition innan så har hon ändå stått väldigt länge nu, nästan 3 månader om jag läst dig rätt? skulle räkna med att du behöver 3 månader att få igång henne fullt ut, särskilt med hov tillvänjningen med i bilden, även om du rider med boots osv.

lägg upp ridningen systematiskt, skulle skritta ett par veckor till, sen lägga in trav successivt, och sist galopp, även det successivt. se till att ha vilodagar inlagda mellan passen - inte för många, för då kommer du aldrig igång, men heller inte för få. rida 2 dar, vila en, eller max rida 3 dagar, och sen vila, är ett bra koncept under en ingångsättning. mer vila ska inte läggas in förutsatt att hästen är pigg och fräsh.

islänning, 17 år och för tillfället rätt så rund. Hon har stått i 6 veckor, före det reds hon 1-3 ggr/vecka. Förra veckan skrittade jag ut på henne ca 50 min, hon var pigg och glad och blev inte det minsta trött. Sen har jag promenerat med henne några gånger och igår red min kompis dressyr ca 30 min. Hon blev inte ens svettig av det, och tyckte det var kul.

Jag känner att jag borde ha nån slags plan för ridandet, t ex att under augusti rida en dag (mest skritta i skogen, kanske nåt dressyrpass), promenera en dag och vila en dag. Och sen öka på i september, kanske rida två dar, promenera en dag, vila en dag.

Låter det bra?

Jag skulle även ha möjlighet att rida lektion nu i helgen, hos en kompis som bor 3 km bort. Jag tänkte att jag skulle promenera dit och tillbaka, och rida 30-40 min lektion. Mest för att få hjälp med gångarterna (grisepassen) och hur jag ska jobba vidare med henne. Är det för stor påfrestning med tanke på att hon har stått så länge? Jag känner mej tveksam till det fast hon verkar ju orka, och det skulle verkligen vara en kick för mej att rida lektion!

Tacksam för svar!

Du rider aldeles för sporadiskt för att kunna lägga in träningar och dressyrpass i dagsläget. om du red 1-3 dagar i veckan innan vilan, och den nu stått i 6 veckor, och dessutom är gammal, 17 år, så kan du INTE anse att hästen var i bra kondition ens innan vilan, och med 6 veckors vila har den i princip tappat allt i fråga om muskler och den lilla kondis den kanske hade innan. Du måste rida mycket mer systematiskt och planerat om du ska aspirera på att träna och rida lektion. det duger inte med att rida 1-3 dagar i veckan då, SÄRSKILT inte när hästen inte är i kondition ens innan vilan.

att hon verkar ORKA är inte problemet. det har jag skrivit om tidigare i tråden om du går tillbaka och läser. det är slitage på leder och ligament och muskler, som inte är anpassade till regelbundet arbete, som är faran. det är därmed slitage på lång och ofta dold sikt, som är faran.

Det låter helt vettigt tycker jag! Det är bara jag som är ivrig att sätta igång henne ordentligt när jag äntligen känner mej inspirerad igen, efter ca ett års svacka... :banana:

Vad tycker du skulle vara ett lämpligt upplägg då? Mitt mål är att kunna rida ut, rida lite dressyr ibland och nån lektion eller kurs nu och då.

Jodå jag förstår absolut att du är ivrig, det är där man måste vara försiktig och inte låta sin iver gå ut över hästen och belasta den mer än vad som är skäligt.

jag tycker du ska skritta regelbundet - dvs ca 5 dagar i veckan nu första veckorna. efter kanske 2 veckor kan du börja lägga in lite travintervaller. Jag pratar nu utomhus ridning i skog och mark. ju mer kuperat den får skritta, uppför, nedför, små stigar osv, desto mer stärkande och mer grundläggande lägger du uppbyggnaden. det främjar både grunden för konditionen och muskler och leder, som då får stärka upp sig successivt.

när du lagt in lite travintervaller ngn vecka - )var noga med långa skrittpauser emellan och öka sen på intervallerna, från 5-10 minuter per pass till lite tätare och längre) så kan du börja introducera lite paddock arbete på töm tex. Tömkörningen är utmärkt - är du van vid det? det blir nämligen lite gymnastik och ytterligare ett steg på vägen till rent dressyr arbete i paddock och underlaget i paddock - fast utan ryttaren som belastar ovanpå utan hästen får bära sig och stärka upp sig själv på tömmen.

noga med vilodagar emellan de pass du kanske ökat på lite extra. 2-3 dagar max, sen en dags vila, sen samma sak igen. man får även känna på hästen och använda lite sunt förnuft utifrån hur man lagt upp det, när man lägger in en vilodag. en skritt tur ute kan ekvivalera en vilodag, sen när du kommit upp till nivån att du arbetar lite mera och längre pass. galoppen lägger du in precis som traven - små korta intervaller först, och öka sen på successivt. rid i alla gångarterna utomhus först, innan du börjar rida i paddocken/dressyr. när du börjar rida markarbete/dressyr så rider du stora mjuka spår i första hand, och undviker att sitta och nöta för länge, inte för små och krävande volter osv till att börja med, utan öka på successivt även där. varva dressyr passen med lugnare ritter utomhus.

Hoppas jag förklarat lite hur jag ser det för mig utifrån vad jag tycker är ett vettigt upplägg. var noga med att kolla av hästen och du kommer märka skillnader i hull/muskletonus osv. Rent generellt så är det viktigt med en äldre häst att den hålls i rörelse och arbete på en regelbunden nivå, och inte ställs av/vilar för mycket, man behöver hålla leder och muskler mjuka och igång. hellre som sagt rid ett skrittpass ute så hästen får röra sig, än att den står flera dagar på raken rakt av. anpassa efter det. lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama