Bästa sätt att sätt igång hästen efter skada ?
Jag vill gärna få råd och tips hur man sätter igång hästen i ridning på bästa sätt för att undvika överansträning.
Jag har en D-ponny vallack, som är 17 år gammal..
En gammal tävling ponny, som tävlat mycket.
Som åkte på inflammastion i knäna och sen spred det sig ner i kotorna fram benen. Han stod från 25 aug, tills 16 sep ungefär.
Har skrittat han lite innan 16 sep, för det skulle jag göra i två veckor innan återbesök på kliniken osv.
Men då skritta jag bara 3 dagar i veckan typ 7-10 min.. uppsutten.
Sen lite promenad, han har tappa lite muskler under denna tid.
Då han har lätt för o göra de om han inte hålls igång. Men han har fått mage o så.. men nu undrar jag hur jag ska rida han, för att undvika inflammastion i hans benen. Han blev friskförklarad den 11 sep.
Och fick vila tills 16 sep, sen körde jag igång.
Har skritta han 15 min ungefär, två dagar i rad.. sen gått promenad 10 -15 min. Han små springer lite i hagen osv också.
Hur länge kan man skritta en häst, som stått.. ?
När är det dagas att börja trava ?.. är det bra att rida i skogen ?
Med tanke på om han trampar fel, så kanske det kommer tillbaka då han är känslig i benen nu. Känner mig väldigt orolig för att det ska komma tillbaka, som de kan göra.. men vetrinären sa lugn i gång sättning. Men han är en het ponny, som gärna lägger i högsta växeln ifrån början. Och vill helst springa, vill gärna få tips. Ni får gärna skriva upp vecko schema osv, så ni gjort.
Så kanske jag kan följa de också, jag går promenader med han för o få han o komma igång också.. för att han ska slippa bära på mig massor också.. vill ju sätta igång han på lättast och mildast sätt.
Han fick hoppförbud en månad, sen fick jag hoppa lite lätt.. men inte så mycket. Men har inte tänkt hoppa så mycket.
Men har tänkt börja träna över bommar osv, för o bygga upp ryggmuskler sen osv.. men först måste han ju komma igång lite. Han verkar inte tappa kondisen alls mycket.. snarare lite muskler. Men han har alltid varit sån, att de försvinner om han inte hålls igång o tränas.
Tacksam för tips och råd..