Igångsättningsråd – 12 veckor Program från Strömsholms hästsjukhus
Skritt i 4 veckor
Normalt tempo vid hand eller uppsuttet. Hästen gärna i form = hästens nos strävar framåt/nedåt och är placerad i höjd med bogspetsen.
V. 1 ca 30 min
V.2 ca 40 min
V.3 ca 50 min
V.4 ca 60 min
Från vecka 5
Blanda skritten med flera kortare travinslag (=ca 1 min) på raka spår och i takt o balans. Utöka travtiden successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.
Från vecka 9
Blanda skritt och travarbete med kortare galoppinslag (=ca 1 minut) på raka spår och i rytm och balans med ryttaren i lätt sits. Utöka galoppinslagen successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.
Efter detta kan hästen börja arbetas mer på böjda spår, stora till att börja med.
Vid behov ges hästen eventuellt vilodagar under programmet.
Om hästen har lättare med galopparbete än med travarbete kan galopparbete påbörjas tidigare under konvalescensen.
Skritta gärna i terrängen eller över bommar med syftet att hästen ska lyfta mer på benen. Även trav kan inledas i lämplig terräng och över bommar.
Det är viktigt att hela tiden läsa av hästens status och anpassa arbetet efter det – detta kan leda till vissa förändringar i igångssättningsschemat.
Ursäkta långt inlägg.. Men hoppas det kan vara till hjälp!