Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Sv: Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Jag har en tik som gått tom 2 gånger och fått en liten kull 1 gång.
Har beslutat att hon inte ska användas i avel mer och flera har nämnt detta med antibiotika mm.
Men då tycker jag man är ute på "farlig" mark när det gäller avel.
En tik ska kunna bli dräktig utan konstigheter, annars tycker inte jag hon duger i avel.
Jag tror att håller man på med sånt så förlorar man själv på det i längden. Kanske får problem med fertiliteten mm.

Nä men man kan sätta dem så de pekar bakåt då hör man noll, pekar de framåt hör man bra, så gör nämligen jag ibland... :p

Det troliga man får på en baktodling från vagina är att man får svaret sparsam/måttlig växt av blandflora. Dvs lite bakterier av flera olika sorter, och då kan man säga att med största sannolikhet är det här det normala för den här tiken... Men har man då ingen tidigare odling att jämföra med (vilket man såklart inte har) så kan det ju också vara så att det har hänt något med floran och att tiken är påverkad av det. Har man då en sådan odling och en tik utan symptom så kan säkert odlingen tyckas onödig.

Gör man däremot en odling och hittar kraftig växt eller växt av renkultur, dvs det är väldigt mycket av en enda bakteriesort då kan man vara relativt säker på att det är en infektion och det kan vara idé med antibiotika, men då har i de allra flesta fall tiken symptom.

Jag tycker du gör helt rätt i att inte ge en frisk hund antibiotika. Speciellt inte när de kan bli immuna mot det.,

Jag har en tik som gått tom 2 gånger och fått en liten kull 1 gång.
Har beslutat att hon inte ska användas i avel mer och flera har nämnt detta med antibiotika mm.
Men då tycker jag man är ute på "farlig" mark när det gäller avel.
En tik ska kunna bli dräktig utan konstigheter, annars tycker inte jag hon duger i avel.
Jag tror att håller man på med sånt så förlorar man själv på det i längden. Kanske får problem med fertiliteten mm.

Kan bara hålla med. Men ibland är det inte konstigare än att man parat på fel dag. Somliga tikar följer inte standardmönstret, men det har du säkert kollat upp vg din tik.

Min parades på dag 6, 8 o 10 - troligtvis alldeles för tidigt (i alla fall enligt veteirnären som tyckte det var tokigt tidigt), men det var hanhundens reaktion på henne som bestämde + att de sa hon var redo. Dag 12 visade hon jättetydliga (övertydliga) tecken, men jag tyckte det kändes pinsamt att boka tid för en fjärde parning. Hade redan fått en hel del skit för att jag parade henne så tidigt och TRE gånger. Får väl försöka se det som en väldigt dyr lektion och erfarenhet. Jag vill inte ens ta reda på hur mycket över 10 000 kr jag lagt ut... Så jag hoppas ju verkligen att det går bättre när hon löper nästa gång.

Jag tycker du gör helt rätt i att inte ge en frisk hund antibiotika. Speciellt inte när de kan bli immuna mot det.,

Så länge hon inte visar några tecken eller symptom på att vara sjuk så finns det ju ingen anledning tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka