Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Sv: Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Jo det var en tråkig historia, för jag hade under veckan mellan röntgen och födsel kommit fram till att om det blev strul så ville jag att tiken skulle snittas direkt, för det syntes redan på röntgen att valpen var stor och det var inte svårt att känna när man palperade magen heller :crazy: Men det var det svaret jag fick när jag bad om snitt. Det var minsann inte deras policy att snitta innan man provat med dropp ett par timmar meddelade den trevliga veterinären. Med den erfarenhet jag har idag så skulle jag förmodligen driva igenom det beslut jag känner är rätt men som sagt, det är inte lätt när man är ovan...

Nej, om valpningsproblemen beror på att det är ensamvalp så är det klart att tiken kan få normalstora kullar senare och då valpa normalt. Problemet om det är en förstagångstik är ju att man inte vet om hon helt enkelt är en sådan som får små kullar och således hur stor risken är att samma sak uppstår igen (den tiken fick aldrig fler än 2).

*kl*

Tiken är röntgad och konstaterad tom. Så var det med den saken.

Har du röntgat henne igen eller var det innan du menade?

*kl*

Tiken är röntgad och konstaterad tom. Så var det med den saken.
Ja, man kan bli riktigt lurad av de så damerna....
Nu slpper du i allafall oroa dej för förlossningen, och vill du ha valpar så på det igen nästa gång.

Har du röntgat henne igen eller var det innan du menade?

Hon är ultraljudad tidigare och jag var iväg och röntgade ikväll. Tyvärr har lilla damen bara gaser. :cry: Veterinären hade helt enkelt rätt när hon såg det ensamma fostret som såg konstigt ut - det är ju helt klart resorberat.

Nu väntar jag på nästa löp (februari?) och tar min gratis omparning med samma hane. Jag vill ju själv ha en tikvalp efter kombinationen! :)

Oh vad tråkigt att hon var tom =(. Ja jag förstår varför du vill behålla en tikvalp av den kombinationen ;) Hoppas det blir bättre lycka nästa gång.

Tråkigt, men det är bara att prova igen på nästa löp och innan dess kolla upp så hon är ok på alla sätt och vis.

Oh vad tråkigt att hon var tom =(. Ja jag förstår varför du vill behålla en tikvalp av den kombinationen ;) Hoppas det blir bättre lycka nästa gång.

Du får gärna hålla tummarna om några månader! Det finns t.o.m. en annan uppfödare som ligger på och vill ha en tikvalp från den här kombin. :)

Baktodling då du ser att löpet börjat.

Ja, det kan man ju iofs göra och det skadar ju inte. Fast det hjälper ju inte mot för tidig parning. :p Både jag och veterinären är övertygade att det var för tidigt i löpet (hon parades på dag 6, 8 o 10) och att vi skulle väntat lite. Men oerfaren som man är går man ju gärna på vad någon mer erfaren anser. :o

Nu har inte jag läst allt men jag tycker du ska vara uppmärksam.

Jag har en tik som fick en valp och jag blev lite orolig då hon inte visade värkar på 65:e dygnet. Då ringde jag Strömsholm och fick komma samma dag för ett ultraljud. Vetten såg att valpen inte mådde bra och hade bara 120 slag i minuten och en valp ska ha 200. Det blev akut snitt och vetten sa också att moderkakan satt fast. Valpen hamnade en stund i kuvös. Efter fem timmar kom vi hem med en liten tigrerad hane på 750 gr och idag är han 5.5 månad.

Om du hade läst lite mer så hade du sett att jag lät röntga tiken igår kväll och att hon är tom. :)

Tur att det gick bra för både din tik och den lille valpen.

Ja jag håller tummarna:laugh:

Pratade med M idag och h*n tyckte dels att jag skulle ge en kur antibiotika inför nästa parning och även strunta i ultraljud och röntgen, för att inte stressa ihjäl valparna. Funkar det så varför inte, jag har fått kontakt med en erfaren uppfödare inte långt härifrån som gärna hjälper mig kolla nästa gång.

Förresten så fick jag mitt gamla stetoskop att funka igen...ska inte berätta vad det var, för då skrattar alla ihjäl sig. :o :D

Ok har jag aldrig hört men h'n vet nog det efter de kullarna de fått. Men tycker det är konstigt att man ger antibiotika i förebyggande syfte speciellt med tanke på de nya upptäckterna de gjort sista tiden. många djursjukhus har slutat skriva ut antibiotika för många djur har blivit resistenta mot detta och det hjälper inet längre ifall hunden skulle bli akut sjuk. Därför ges det bara vid akuta fall.

Ja jag vet, jag är själv restriktiv med antibiotika rent allmänt. Blev lite förvånad, trodde inte man gjorde så längre med tikarna, men jag har ju som sagt ingen erfarenhet. Någon av de mer erfarna uppfödarna här inne kanske kan svara på det? :)

Vi har som policy att inte göra det på ultuna. Har tiken underliga flytningar eller något tecken på infektion så självklart ab, men att behandla bara för att, har bara negativa effekter. Förutom risken för resistensutveckling hos bakterierna så är det heller inte bra för den enskilda tiken och ökar snare än minskar risken för infektioner.

En frisk tik har en normalflora av lite bakterier i vagina, att ab behandla kan göra att denna bra sunda flora slås ut. Oftast återetableras den senare, men det finns en viss risk att man hjälper sjukdomsframkallande bakterier att få fäste istället när man "slagit ihäl de snälla" så att säga.

Ang stetoskopet så gissar jag på att du vände öronplupparna åt fel håll, alt att du hade öppnat upp "lufthålet vid klockan", men troligast plupparna åt fel håll :P

Lycka till med nästa löp! Progesteronprov är jättebra om man vill vara säker på att para på rätt dag!

Tack för svaret! :laugh: Det känns knepigt att behöva ge antibiotika till en frisk tik utan symptom på något konstigt, så det är skönt att få stöd i att det är onödigt. Sen finns det säkert fler åsikter i frågan, som vanligt. Men hur är det med bakteriodling? Stämmer det som jag fick berättat för mig att det är lönslöst att göra odling före ab-kur eftersom man ändå bara får falskt utslag?

Ang stetoskopet? Kan man vända öronplupparna åt fel håll? Inte finns det väl höger/vänster på ett sånt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka