Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Sv: Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Men fy vilken attityd den veterinären hade! :eek: Jag hade nog tveklöst bett om snitt. Hellre det än att riskera både tik och valp/ar. Jag ser väl egentligen inget problem att para om en tik som fått snittas av de anledningarna, även om det var hennes första kull. Det berodde ju inte på tiken, menar jag.

I min tiks fall var det på håret att hon var överlöpt, vilket jag också tror är anledningen till den minimala kullen. Min teori är att för hennes del blev valpningen så sen och utdragen just pga att det bara var en valp som avgav "förlossningshormonet".

Det var ju bra mycket bättre skjuts på värkarbetet när hon födde 10 valpar. Den morgonen var hon fullständigt normal, och första valpen kom efter bara 10 min svaga tecken. Det var på dygn 56 (också bara ett språng, men betydligt tidigare i löpet).

Men fy vilken attityd den veterinären hade! :eek: Jag hade nog tveklöst bett om snitt. Hellre det än att riskera både tik och valp/ar. Jag ser väl egentligen inget problem att para om en tik som fått snittas av de anledningarna, även om det var hennes första kull. Det berodde ju inte på tiken, menar jag.
En veterinär kan aldrig ta det beslutet åt en, däremot tycker jag att det är på sin plats att informera om riskerna.
Risken att man ska förlora modern under förlossning, trots att den är utdragen och valpar dör, är mindre än att man förlorar modern genom ett snitt.
Det är viktigt att man redan innan förlossningen bestämmer hur man vill göra i ett värsta scenario-situation, för om man väl hamnar där så är man långt ifrån kaxig....

Jag har haft en tik med ensamvalp, och när hon inte hade kommit igång alls på 67 dygnet (detta var en fredag, ville kolla upp innan helgen) röntgade vi henne. Veterinären gjorde bedömningen att valpen var så stor att chansen att en förlossning avlöpte naturligt var liten.
Vi tog beslutet att snitta (vi hade bestämt oss redan innan, då tiken varit sövd utan problem vid ett tidigare tillfälle, samt att hon var i mycket god kondition), och det gick alldeles utmärkt.

Jag tycker som sagt att veterinären bör och ska informera om riskerna i de olika valmöjligheterna man har och framföra det objektivt....det är trots allt upp till ägaren att väga riskerna mot varandra och ta beslutet.
Jag tycker absolut att veterinären ska undvika att utifrån sin egen åsikt påverka en redan upprörd hundägare....

Självklart ska veterinären informera, men det kan ju vara skillnad på hur man gör det. Snorkigt och drygt framförda åsikter är väl knappast vad en stressad och orolig ägare behöver just då. Lite vänlighet och medkänsla är nog bättre?

Vad är bäst i det här läget tror ni? Röntgen eller en ny ultraljudsundersökning? Jag tror mig ana att veterinären vill röntga henne ikväll, men man ser ju inte om valparn lever eller inte. Naturligtvis kommer jag att ta diskussionen med veterinären, men det är alltid spännande att höra vad andra tycker och tänker. :)

Jag skulle om jag var orolig hellre röntga i det läget än ul:a faktiskt.

Detta eftersom man då på ett tydligare vis ser valpen storlek i förhållande till tikens bäckenstorlek och om denna kan medföra komplikationer vid förlossningen.

Den anledningen tänkte jag inte på och den är ju väldigt viktig. :idea: Jag kände ju rörelser bara häromdagen, så risken att den/de inte ska leva om en dryg vecka är väl ganska liten?

Ja, det tycker jag att den är, men det är rätt enkelt att se om det rörs i magen sista veckan. Hjärtljud brukar också höras tydligt.

Jag hittade mitt gamla stetoskop i en låda i källaren i början av veckan (läste en termin på sjuksköterskeutbildningen våren 2001), men det har nog blivit gammalt? För jag kunde knappt höra sambons hjärta slå. Gissa om jag blev besviken, hade ju hoppats få lyssna på valphjärtan.

Men varför måste du kolla överhuvudtaget? Känns som om du målar fan på väggen redan innan.
Förbered din veterinär att det ev kan bli aktuellt med akutsnitt om du vill göra något. Skulle inte hålla på och stressa tiken med röntgen och sådant nu. Vänta och se, i de allra flesta fall går det ju fatiskt bra trots att det bara är en valp!

Lycka till!

Jag ska dit i vilket fall som helst och ge den andra herpessprutan, så jag är ändå på plats. Det är en liten och lugn privat klinik och min tik är inte lättstressad. Jag vill hellre förekomma än förekommas.

Man kan höra med blotta örat också ;)

Kan man? Är hjärtljuden verkligen så tydliga att de hörs över magljud mm? Men det gäller väl att man hittar valpen och lyckas lägga örat på rätt ställe. Min BM hade skitsvårt att hitta min bebis i magen och få tag på hjärtljudet vid inskrivningen för en vecka sedan.

Ja, jag har då tillräckligt bra hörsel för det, även om det givetvis är enklare med ett stetoskop :)

Bara att få tiken att ligga på rygg och sedan flytta örat över magen. Man får ju se till att ha god kontakt med mage och öra bara ;)

Mkt smart tänkt som ny inom hunduppfödning :)

Tack. :) Men det är sån jag är. Jag informerar mig alltid så mycket jag kan om saker och ting, kan inte tänka mig att förlita mig på slumpen eller nåt sånt. Vill varken riskera tik eller valp/ar om det går att undvika. Och eftersom veterinären bara hittade ett foster, som hon tyckte såg konstigt och intorkat ut, på ultraljudet den 22/9, så får jag erkänna att jag oroar mig lite mer än jag hade gjort annars.

Ja, jag har då tillräckligt bra hörsel för det, även om det givetvis är enklare med ett stetoskop :)

Bara att få tiken att ligga på rygg och sedan flytta örat över magen. Man får ju se till att ha god kontakt med mage och öra bara ;)

Ok, det är värt att testa. Fast jag har lite dålig hörsel efter att ha jobbat som tryckeribiträde på Allers vid en offsettryck, utan hörselskydd den första veckan.

Eftersom valpen sprattlar runt där inne, så skulle jag nog inte oroa mig allt för mycket över just den biten.

Rekommenderar att du håller bra koll på tempen, så att du ser när valpningen satt igång, för värksvaghet är ju inte helt ovanligt när det kommer till enfödda valpar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka