Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Lupin

Trådstartare
Jag misstänker ju att min dräktiga tik bara har en valp i magen och jag har hört och läst att det kan ställa till det vid förlossningen. Nu är det ca 2 v kvar (7 fulla veckor har gått (igår) efter sista parningen) och jag undrar om det finns något man kan göra för att förebygga ev problem när det blir dags?

Hon är utfodrad och ompysslad enligt konstens alla regler och har ökat 200 gr utan att lägga på sig extra hull än så länge (dvärgpudel, 5 kg normalvikt).

När hon står upp ser man ovanifrån att hon har blivit bred över ryggen, midjan är helt försvunnen. Men buklinjen är fortfarande oförändrad. Det är bara när hon ligger ner på sidan eller på ryggen och slappnar av som det syns på magen och den väller ut lite och buktar ut märkbart, så om där är fler än en valp blir jag förvånad. Hon rör sig helt obehindrat på alla sätt, men hon är betydligt lugnare och sover mer och busar inte ens hälften så mycket ute i trädgården heller. Självklart är det ingen som sparkar boll eller kastar grejer åt henne (bäst att nämna misstänker jag). Hon vill fortfarande gå morgonpromenaden, så det fortsätter jag med så länge hon själv vill.

Finns det som sagt något man alls kan göra för att förebygga ev problem och komplikationer vid förlossningen, om där bara är en valp i magen, eller är det bara till att vara lite mer vaken och uppmärksam?

Sv: Ifall tiken bara har EN valp i magen...

Jag tycker att du ska gå med tiken till Veterinär, där kan de konstatera hur många valpar det finns. Vilket ger dig och Veterinären möjlighet att ligga ett steg före ifall det skulle bli problem.
Nackdelen med enbart en valp i magen är att valpen kan bli stor och därför kan det tillstötta komplikationer.
Lycka till:)

Det gjordes ett UL den 22/9, där veterinären bara kunde hitta ett foster. Jag känner till nackdelarna med bara en valp, det var därför jag startade tråden. Men visst, det är säkert bättre att ringa veterinären istället. :)

Tiken kan också bli värksvag. Det är bra att ha förberett veterinär på ett ev. akutsnitt.

När min ena tik fick endast en valp tog det lång tid och var en komplicerad förlossning. Kullen före hade hon 10 valpar som man nästan fick ta emot med basebollhandske. Vi slapp snitta, men jag var tvungen att hjälpa till rejält då hon var mycket värksvag och valpen fastnade. Valpen var livlös när hon äntligen kom ut, men med slungande och gnuggande kom hon igång. Idag är hon en 15 mån gammal racerråtta :-)

Jo jag vet, det är så dumt när det bara är en valp. :(

Men då finns det alltså inget man kan göra för att förebygga eller underlätta? Inte mer än att jag är mentalt förberedd på att det går åt skogen och måste in akut, vill säga.

Det är snart dags för andra herpessprutan, får ta ett snack då.

Hur är det egentligen med röntgen? Vet ville ju gärna röntga för att se hur många foster det var, men nu har ganska många avrått mig från det med - eftersom det tydligen är en mycket stor, negativ påverkan på valparna.

Det är ju som det är. En röntgen ändrar inte hur förlossningen sedan går. Jag tycker att det är en onödig åtgärd att röntga en tik som man vet är dräktig. Förlossningen kan gå utmärkt, men risken för komplikationer är större. Min ensamvalp var normalstor för den tiken, men hon brukar få rätt rejäla valpar. Problemet var värksvagheten i kombination med rejäl valp och rumpan först. Skippa någon variabel så hade förlossningen gått smidigare.

Det gick ju trots allt bra, och det var den absolut mest lättskötta kullen jag haft...:-)

Senast ändrad:

Det finns tyvärr inget du kan göra för att underlätta. Som flera redan har sagt förbered dig själv och veterinären på att det kan bli problem.

Jag har aldrig hört att röntgen ska kunna skada valparna. Det går att röntga efter dygn 42.

Lycka till!!

Nej, röntgen ändrar ju ingenting. Det är väl mer i så fall för att få bekräftat att det bara är en valp, eller om det mot förmodan finns fler. Men det känns mest onödigt att stressa henne med det.

Klarade du av förlossningen själv där hemma, eller fick du åka in? Har hört att man kan få kalksprutor att ge vid akut behov hemma, av veterinären, men jag får prata mer om det när jag får tag på henne.

Det är ju min tiks första kull, så det känns lite mer nervöst även av den anledningen. Hon har ju ingen rutin eller så. Skulle hellre önska 2-3 valpar, för hennes och valparnas skull. Rasgenomsnittet är ju ungefär 3,0 st.

Jag vet att man inte ska ge extra kalk under dräktigheten, just för att det kan ge värksvaghet. Så hon har bara fått det hon ska ha.

Jo det är säkert väldigt lättskött med bara en valp, speciellt ifall de brukar få en hel hög. :D

Jag klarade av det hemma även om det var på håret. Min vet. var standby men slapp öppna praktiken. Det är guld värt med bra veterinärer.

Tycker inte att du ska oroa dig i onödan. Har själv haft två "kullar" med bara en valp i. Första tiken hade en stor men inte onormalt stor valp. Valpade på 58 el om det var 59:e dygnet. Andra tiken valpade då jag vände ryggen till på dygn 55! Så en valp innebär inte automatiskt att det blir problem. Båda dessa tikarna har i dagarna nedkommit med var sin ny kull på 2 resp 3 valpar. Så jag tycker att du kan vara beredd men inte överdivet nojig:laugh:

Oj vad tidigt dina tikar valpade. Ursäkta frågan, men är du hundra på att du räknat rätt? :o

Vilken ras har du?

Det är ju bättre att vara vaken för eventualiteter och hellre förekomma än förekommas. :)

Om du inte redan brukar göra det så kan jag tipsa om att ge tiken kalk under förlossningen. T ex Collo-cal som kan beställas från ex Häromi.

Norska Lundehundar:love: Jo 55 dygn var rätt räknat.

Vilken tur att allt gick bra när den kom så tidigt. :)

Förresten, ni som haft tikar som fått 1 eller högst 2 valpar, vilken dag kom de på?

Ok. En viss variation i tiden de går, oavsett antalet valpar. Trodde att det kanske fanns något mer utmärkande när det bara är en/få valpar. Å andra sidan vet man ju aldrig exakt på vilket dygn äggen befruktas och inplanteras.

I em/kväll ska jag i alla fall till veterinären, det är dags för andra herpessprutan. Får se om det blir någon mer undersökning, vet ville gärna ta reda på hur många valpar hon har.

64 föddes min ensamvalp på, vad som skulle blivit min första kull. Det gick inte bra, tiken var värksvag och valpen kom baklänges och var stor... sämsta utgångsläge. Jag var förberedd, för vi hade röntgat en vecka innan, så vi åkte in snabbt när det inte framskred som det borde, men tyvärr hade vi inte mycket för det. Veterinären förklarade snorkigt att "ja, snitta kan man ju göra om man tycker valpen är viktigare än tiken men det är absolut sista alternativet"... jaha... som ovan i det läget är man väl inte så kaxig tyvärr. Sen finns ju alltid den där tanken att man borde kunna lita på proffsen (den finns inte längre när det gäller valpningar!), och att man ju trots allt önskar att valpen ska komma normalt, snitt är aldrig roligt och att para om en tik som fått snitta ut sin första kull ser inte jag som något alternativ. Men i alla fall, istället blev vi sittande med diverse dropp i timmar innan vi slutligen fick draghjälp av en annan veterinär. Valpen levde när han kom ut, men han var för medtagen och kom aldrig igång. :(

Mitt råd är således ett självklart sådant... var mycket observant och åk in om valpningen inte verkar framskrida (och hoppas att ni träffar en bra veterinär om ni behöver hjälp). Mycket annat än att hålla tiken i god kondition för att ge henne bästa förutsättningar finns det nog tyvärr inte att göra förebyggande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka