IDP eller Sverak?

Redan på 60-talet så fanns det långhårsutfall på Britter. Men uppfödarna gjorde precis så som många andra korthårsuppfödare, dom "gömde" dessa katter genom att ge bort dom oregistrerade eller avliva dom.
Jfr Abessinier bl.a.

Och jaa, det är Fife som bestämt att vi måste ta Britter och para med. Men eftersom dom inte är rasgodkända av Fife kan dom inte hindra oss från att använda Scotte Straightar istället.

Tonkanes är både en färg och en ras....
Lite knepigt det där.
Tonkanes som ras är en korsning mellan Burma och Siames. Fast vi är många som inte tycker att det är en ras då utfallet statistiskt blir 25% Burma, 25% Siames och 50% Tonkanes.
Men godkänd som ras är den iallafall.
Medans Tonkanes som färg finns hos många olika raser.
T.ex. Rexarna.

P.s. förstod inte riktigt din sista mening: Har dom inte någtt att säga till om då?
Vilka dom?
d.s.

Jamen alltså har SVERAK nått att säga till om när dom inte godkänt rasen? Finns det nått dom kan göra om man inte parar ut med Britter?
Lite fjompigt att ha regler om en ras som antagligen inte kommer att bli godkänd på länge.

Beror på.
Sverak SKA ju följa det som bestäms på Fifes årsmöte.
Men igengjälld så är ju rasen inte godkänd.
Då behöver man ju i princip inte ansöka om experimentavelstillstånd, då detta enbart gäller godkända raser.
Lite moment 22 över det hela faktiskt.
Men det är ett beslut på gång i Sverak.
Dom ska bara bestämma sej för vilken instans som ska ta beslutet att besluta någoting.....

Visst vi kan väl alla Scotte-uppfödare gå över till IDP.
Då blir det slut på tramset, men så lätt ska Fife inte få det, heehee.

Om du skulle få en Scotte, en foldad vad tar du för den då? Vad använder du för avelsdjur i din avel, använder du också Britter eller bara Scottar?

Min Scottehona som har raka öron är Sveriges förstfödda i rasen.
Hennes mamma kom hit från Holland och då var hon dräktig med en holländsk hane.
Jag para henne förförra våren med en foldad Engelsk import och fick två rakörade pojkar.
Dom är fortfarande okastrerade och ska gå i avel.
Dessutom har dom gått riktigt bra på utställning.

Det har även min hona gjort, hon är Int. Champion.

Nu går jag bara och väntar på att hon ska löpa och då ska hon genast till en svart smoke Holländsk import som är foldad.

Tyvärr finns det just nu bara två foldade hanar i Sverige.

Som avelsmål har åtmindstånde jag att inte använda Britter förrän det är absolut nödvändigt.

Men om jag får flera foldade honor så skulle jag, som det ser ut nu, para henne med en långhårig Britt.

Endast för att bredda avelsbasen som är liten i Sverige.

Tycker det är jättebra att ha olika alternativ så man i största möjliga mån kan undvika inavel.

En korthårig fold har vi satt ett riktpris på 8 000:-
Är den långhårig så är riktpriset 10 000:-

Det förutsätter förståss att typen är av nöjaktigt karaktär.

Liknande trådar

Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Sol
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 662
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 595
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2