idisslarnas matsmältning

Glimfeather

Trådstartare
Håller på med en uppsats om idisslare. Känner mig lite förvirrad just nu. maten kommer ju fort ner i våmmen som också sitter ihop med nätmagen. sedan stöter djuret upp de tigen och tuggar för att sedan svälja ner det i löpmagen. men när kommer maten ner i bladmagen? kanske någon som kan tipsa mig om bra böcker eller bra webbsidor?

Sv: idisslarnas matsmältning

Först våmmen/nätmagen, sen bladmagen där mycket av vattnet sugs upp, sen löpmagen där det är surt och mysigt... =)

sök på google, jag kommer inte ihåg de där längre, va 2 år sen jag läste om de och orkar inte masa mig 5 meter till alla gamla anteckningar :P

Jag har sökt på google. annars skulle jag inte frågat här... läste detta för tre år sen :p men inga anteckningar kvar.

Iccic: är det efter våmmen/nätmagen som maten ko,mmer upp i munnen igen? och sedan från munnen till bladmagen?

Maten idisslas från våmmen(/nätmagen), och när den är färdigidisslad (hur många gånger den är tuggad och så beror ju på vad det är...) rinner den från våm/nätmage över i bladmagen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 271
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm