Idiotlärare!

angelwings

Trådstartare
Alltså, nu har även jag råkat ut för en sån. I mitt tycke i alla fall. Tjejen är hemma och har ont i halsen. Men imorse visste jag inte att hon var sjuk, jag ringde till fritids och sa att hon inte kom på morgonen för vi försov oss lite. Sen när jag fick liv i henne så är hon helt klart sjuk så jag ringde bara till skolan och talade in på telefonsvararen att hon var sjuk och inte kommer.

Nu ringer kärringen hem till mig och ifrågasätter om hon är sjuk. (hon är alltså 7 år och går i ettan, inte tonåring!) För 'det är inte okej att stanna hemma bara för man försover sig'. Men hade vi försovit oss på allvar hade jag väl inte ringt kl 7 och sagt det???? Och sen säger människan att hon är borta lite väl mycket och 'hon är ett av de barnen som verkligen behöver vara i skolan'. Som idag till exempel missar hon både inlärningen av minustecknet och sammansatta ord och typ hela hennes skolgång kommer vara förstörd nu. Och att vi måste komma och hämta läxor om hon ska vara borta.

Alltså, jag är SJÄLV lärare. Jag vet att man går i skolan NÄR MAN ÄR FRISK. Visst, hon har varit sjuk kanske 8 dagar sammanlagt sen 1 augusti när hon började fritids igen. Men jag tycker inte det är mycket.
Och jag tycker att hon ligger där hon ska ligga för att precis ha börjat andra terminen i ettan. Hon kan ljudläsa, hon kan räkna plus och hon kan en massa andra saker. Men jag tycker INTE det är okej att de från början haft 4 läxor i veckan. Är de sjuka måste de ta hem över helgen och göra ifatt osv.
För hon går i ettan! Ingen annan lärare jag vet som undervisar första klass håller igång så här.

Och dessutom kände jag mig väldigt kränkt när hon implicerade att jag håller henne hemma för att vi inte orkar gå upp. Fattar hon vad det krävs för mig att gå upp varje dag? Och ändå gör jag det. Fattar hon vad mitt barn lever med varje dag? Och ändå går hon till skolan och är pigg och glad varje dag när hon inte är sjuk. Sen rasar hon ihop hemma för det är så jobbigt för henne att hålla skenet uppe hela dagen.
Och så har hon mage att säga att vi är hemma för att vi inte ORKAR göra det som alla andra gör varje dag??
Och dessutom känns det ju som om hon menar att min tjej är dum i huvudet eller något eftersom det är ca 5 barn som är borta veckovis varje termin för att de åker hem till sina hemländer....Behöver inte de vara i skolan då? Men min dotter som har svenska som modersmål är tydligen så kass att hon behöver vara i skolan? Ett barn som började skolan och tyckte det var jättekul. Ett barn som efter en termin inte tycker det är lika kul när hon kommer hem på kvällen helt slut måste fortsätta med att göra läxor VARJE dag. Det känns inte bra alls.

Jag känner mig faktiskt väldigt kränkt och tyvärr så kan jag inte sluta gråta vilket ger min lilltjej en massa ångest just nu. Skit oxå, det här skulle ju bli en bra dag. :cry:

Sv: Idiotlärare!

Låt inte sånt där komma åt dig -
Jag förstår att du blir frustrerad och ledsen.

Usch - varför skall folk vara onödigt taskiga ?

Gråt färdigt, ge din tös en kram och tänk på hur långt du har kommit. Tillåt inte att en bitch som hennes lärare ska få ha så stort inflytande på ditt liv.

Sedan tycker jag att du ska diskutera läxorna med rektorn på dotterns skola, är det verkligen vad de vill ha, skoltrötta elever redan i ettan?

Tröstkramar

Jag har tagit upp med fröken att jag tycker att det är för mycket läxor. Vilket ledde till....fler läxor för min lilla tjej. Som inte alls är efter! Men hon är eftertänksam och de andra sitter och fyller i som idioter. Jag var med en timme en gång när vi ändå skulle iväg till bup (som jag inte längre får på på under skoltid för fröken för då missar man så mycket på den timmen...) och jag höll på att få stresskador.

Jag har försökt med att hon och de andra barnen är små fortfarande och hon har väldigt långa dagar. Iom att jag jobbar så långt bort är hon på fritids 6.45 till strax efter 17...sen ska man hem och göra LÄXOR. Och sen så vill man ju gärna hinna träffas lite. Och koppla bort skolan.
Och det värsta är att det är samma fröken ända tills de går ut trean. Har funderat på skolbyte redan innan och nu börjar jag känna mig säker. Men lilltjejen vill inte bli uppryckt igen. Men det här lägger liksom grunden för hennes framtida skolgång och liv och det är väldigt trist om det blir fel redan från början. :(
Och jag tjuter fortfarande.
Lilltjejen sa att Mamma gråt inte mer! Bli glad snälla mamma. Men jag kan inte sluta gråta.
Och så sa hon att Ja, men då får jag väl gå i skolan när jag är sjuk då.

Men NEJ! Aldrig i livet!

Ja, men det är så konstigt egentligen. För när vi vuxna, som jag till exempel, mår dåligt blir vi sjukskrivna. Jag är ju deltidssjukskriven fortfarande för jag mår PISS. Min dotter har varit igenom samma trauma och mår också dåligt, men för dem ska inte det märkas. De ska fortsätta som vanligt och får inte ens vara borta när de är sjuka.

Det är helt sjukt att man kan resonera så!

Men då ska du ta upp alla dessa problem med rektorn. Fråga om rektorn tycker att man ska ha så mycket läxor och förklara precis hur mycket det är. Får du inte medhåll och hjälp därifrån så tycker jag att du ska byta iaf, för det skadar för mycket att ha det så ända till trean. Tror du inte att hon kommer tycka det är bättre när hon väl bytt om det är bättre och lugnare där?

Jo, jag har tänkt på det. Men jag är en sån fegis för det första. Och för det andra, vad har jag EN förälder att sätta mot en av gamlingarna i gamet? Hon har ju arbetat sen innan jag ens föddes. Vem lyssnar på mig? Det är i alla fall intrycket jag fått.
Men det känns inte bra faktiskt. Jag vet att jag förmodligen kan få in henne på skolan jag jobbar ( jobbar ju privat) men där får barnen bara gå på fritids till de går ut 2an...Jag slutar ju vid 16 och det är i en storstad. Hon får ju inte ens gå ut på gården här ensam så det känns inte som ett val egentligen. Och då får hon ju inte heller kompisar härhemma i stan.

Jag kan vara överkänslig just nu, men det här med tempot och belastningen har jag tagit upp tidigare med personalen och det går liksom inte fram. Och tyvärr är skolan bara enparallellig så man kan inte byta klass bara. Ibland ångrar jag att jag medvetet valde en liten skola och inte en av de stora...

Alltså, nu har även jag råkat ut för en sån. I mitt tycke i alla fall. Tjejen är hemma och har ont i halsen. Men imorse visste jag inte att hon var sjuk, jag ringde till fritids och sa att hon inte kom på morgonen för vi försov oss lite. Sen när jag fick liv i henne så är hon helt klart sjuk så jag ringde bara till skolan och talade in på telefonsvararen att hon var sjuk och inte kommer.

Nu ringer kärringen hem till mig och ifrågasätter om hon är sjuk. (hon är alltså 7 år och går i ettan, inte tonåring!) För 'det är inte okej att stanna hemma bara för man försover sig'. Men hade vi försovit oss på allvar hade jag väl inte ringt kl 7 och sagt det???? Och sen säger människan att hon är borta lite väl mycket och 'hon är ett av de barnen som verkligen behöver vara i skolan'. Som idag till exempel missar hon både inlärningen av minustecknet och sammansatta ord och typ hela hennes skolgång kommer vara förstörd nu. Och att vi måste komma och hämta läxor om hon ska vara borta.

Alltså, jag är SJÄLV lärare. Jag vet att man går i skolan NÄR MAN ÄR FRISK. Visst, hon har varit sjuk kanske 8 dagar sammanlagt sen 1 augusti när hon började fritids igen. Men jag tycker inte det är mycket.
Och jag tycker att hon ligger där hon ska ligga för att precis ha börjat andra terminen i ettan. Hon kan ljudläsa, hon kan räkna plus och hon kan en massa andra saker. Men jag tycker INTE det är okej att de från början haft 4 läxor i veckan. Är de sjuka måste de ta hem över helgen och göra ifatt osv.
För hon går i ettan! Ingen annan lärare jag vet som undervisar första klass håller igång så här.

Och dessutom kände jag mig väldigt kränkt när hon implicerade att jag håller henne hemma för att vi inte orkar gå upp. Fattar hon vad det krävs för mig att gå upp varje dag? Och ändå gör jag det. Fattar hon vad mitt barn lever med varje dag? Och ändå går hon till skolan och är pigg och glad varje dag när hon inte är sjuk. Sen rasar hon ihop hemma för det är så jobbigt för henne att hålla skenet uppe hela dagen.
Och så har hon mage att säga att vi är hemma för att vi inte ORKAR göra det som alla andra gör varje dag??
Och dessutom känns det ju som om hon menar att min tjej är dum i huvudet eller något eftersom det är ca 5 barn som är borta veckovis varje termin för att de åker hem till sina hemländer....Behöver inte de vara i skolan då? Men min dotter som har svenska som modersmål är tydligen så kass att hon behöver vara i skolan? Ett barn som började skolan och tyckte det var jättekul. Ett barn som efter en termin inte tycker det är lika kul när hon kommer hem på kvällen helt slut måste fortsätta med att göra läxor VARJE dag. Det känns inte bra alls.

Jag känner mig faktiskt väldigt kränkt och tyvärr så kan jag inte sluta gråta vilket ger min lilltjej en massa ångest just nu. Skit oxå, det här skulle ju bli en bra dag. :cry:

ursäkta men det låter som om "kärringen" är från medeltiden. Det kanske dax för henne att gå en kurs i hur man hanterar föräldrakontakter. Jag är också lärar, dock på gymnasiet och vet att det hon säger till dej är inte ok. Hon är väl även insatt i eran situation, får man anta, och borde väl bara pga av det kunna vara lite mer finkänslig i hur man uttrycker sig.

Jag tycker du ska gråta färdigt. Skriva ner några stolpar om hur du tycker att det är och sedan ringa till rektor.

Det där med läxor verkar hon tyvärr inte vara ensam om, har bekanta med en dotter på lågstadiet och de har också 4-5 läxor i veckan. Jag tycker att det låter helt sjukt att de små barnen ska ha så mkt läxor. Tycker att 1-2 läxor i veckan låter mer rimmlig, tex at man ska läsa ett stycke, räkna några tal eller några glosor, men kanske inte alla de sakerna hela tiden, varje vecka!!

Stå på dig du!!

Här kommer en liten peppdans
:banana::bump::banana::bump:

Tack. Jag ska försöka lugna ner mig lite. Jag vet att jag är lite överkänslig just nu (första dag på mensen) men jag tycker ändå inte det är okej.

Och ja, hon vet vad som hänt, men det är inte så viktigt liksom. Likaså att dottern mådde jättedåligt när de haft brandövning i skolan. Jag vill ju veta om sånt INNAN. Visst det kan börja brinna och då ska de ut, men är det något planerat så tycker jag att ett barn i hennes situation kan få förberedas på det. Men sånt ska de ju klara av, för så är ju livet. (???!!!)

JAG kräver att få veta sånt på mitt jobb, för jag kommer inte kunna agera normalt vid en brandövning med mitt PTS och alla mina flashbacks. Och dottern har det lite likadant.
Ska till BUP idag och jag ska klaga så mycket jag kan och se om det känns bättre. ( Dottern går iväg och har sin lekterapi och jag har med en annan terapeut)

Morr på dem!
Har en lillebror i tvåan och när han gick i Ettan hade de 1 läxa i veckan. Som de fick på måndag och skulle lämna in på fredag. Det är lika nu bara det att de är lite mer i tvåan än ettan.
Stå på dej!

Jag tycker det är mycket mer lagom. De på mitt jobb som undervisar ettorna säger samma sak. De har kanske en läxa i veckan för att de ska få känna på hur det är.

Och när jag tog upp det på utvecklingssamtal säger fröken: Jo, men nuförtiden är det ju så mycket med vänskapsövningar och utedagar och annat så att man får lägga mycket av undervisningen på föräldrarna! :eek:= jag.
Dels tycker jag det är principiellt fel resonemang för då kan jag lika bra hemskola henne. Och dels, de stackarna som inte har svenska föräldrar, som knappt förstår svenska då? Eller de som har föräldrar som struntar i skolgången? Vad gör de barnen? Blir utslagna i ettan?

Jag tror nog att fröken tycker att jag är en jobbig förälder för jag vill att mitt barn ska få vara barn.

Nu är du ju själv lärare - så jag vill inte skriva ngt du redan vet, men min erfarenhet av småskolan är ... konstig.

Mina bägge döttrar tillhörde minoriteten av barn som inte kunde läsa eller skriva alls när de började skolan, vi kämpade som indioter med sol, ris, ko och allt vad det var. Sen kunde de få en matteläxa med LÄSTAL ! Hurfan skall det gå till när ungen inte ens kan läsa ? Tanken var att föräldrarna skulle öva med barnen. Jag gillar INTE att lägga över undervisningen på föräldrarna. Att utedagar och vänskapsövningar skall ta tid från undervisning tycker jag är fullkomligt förkastligt.

Mina barn kämpade som tusan i lågstadiet och mellanstadiet och går numera på gymnasiet med toppbetyg i alla ämnen, trots att de låg efter ifrån start.

Jo, alltså, det är ju mer det normala för försteklassare. Men jag upplever att min tjej är duktig! Både hennes pappa och jag är ju pedagoger och har tränat lite lätt med henne sen hon var liten. Hon kunde skriva sitt krångliga namn när hon var 3, hon kände igen de flesta bokstäverna innan förskoleklassen osv...
Hon kan läsa med ljudning med lite hjälp, hon kan räkna plus...Jag tycker hon är jätteduktig! Men det känns som om det inte uppmuntras utan det ska hela tiden bli bättre. Stressas fram. De ska ju hinna så mycket!
Men då kanske man kan skippa exempelvis att gå och åka skridskor imorgon hela förmiddagen...gå till kulturskolan och ha teater hela onsdagsförmiddagen...osv osv. Visst det är jättekul att de får göra en massa saker men inte på bekostnad av att de ska sitta hela kvällarna och bli undervisade HEMMA. Jag undervisar på dagtid för att föräldrarna ska slippa det...

Det låter som en konstig lärare... Men det finns ju såna, tyvärr..:mad:

Finns det inte nån annan passande skola i närheten av din skola? Med fritids hon får gå på lite längre?

Hoppas det löser sig för er!!:bow:

Du har ju kontakt med BUP, be dom kalla till ett möte där både rektor och läraren är med där ni kan prata om skolsituationen och hur läraren bemöter er. Då har ju du stöd med och behöver inte känna dig utlämnad.

Jag förstår din frustation. Jag har själv erfarenhet av lärare med många år i yrket som är så "fyrkantiga" så det är bedrövligt. De kan definitivt inte jobba efter senaste läroplanen. Min ena dotter är en bohemisk konstnärssjäl och det har varit ett helsicke med vissa lärare och hos en lärare så ledde det till att hon blev mobbad av klasskamraterna också. Så byt skola! Även om du går på läraren så kan hon inte jobba på annat sätt. Hon har gjort så i 35 år, typ och det sitter i både ryggrad och väggarna. De anser att de är alldeles ypperliga lärare. Jag är också lärare så jag gick emot först, men det blev bara värre för barnet.
Lycka till!

Det har jag fått höra och om skolplikt men jag har helt enkelt talat om att ett barn som mår dåligt har dålig inlärningsförmåga och där med så blir det bara minus att skicka dit dom.
Då skall vi även tala om att detta gällde en 1:a klassare som kunde räkna lättare plus och minus, läsa och räkna innan hon ens började 1:an.
Frågan togs aldrig upp igen trots fler gånger då hon var hemma.
Tänk om fler hade haft sina barn hemma som kommer med hosta som gör att man tror att lugnorna skall trilla ur dom för då slapp jag bli så sjuk bara för att dottern tog hem det :mad:

Det går att kombinera vänskapsövningar med lärogång. Allt som krävs är en smula fantasi.

Jag har tagit upp med fröken att jag tycker att det är för mycket läxor. Vilket ledde till....fler läxor för min lilla tjej. Som inte alls är efter! Men hon är eftertänksam och de andra sitter och fyller i som idioter.

:crazy:
Var det bara din dotter som fick mer läxor?
I mina öron låter det som ren mobbning!
Ta upp det med rekton eller skolstyrelsen.
Vad säger de andra barnens föräldrar?
Prata ihop er och ta ett snack med styrelsen.
Det får inte gå till sådär.

Självklart ska din tjej få vara hemma om hon är sjuk.
Som sagt, låter som att lärare faktsikt mobbar din dotter.
Har varit med om det själv i fjärde klass.
Slutade med skolbyte.

Håller med resten här inne! Stå på dig och ta ett ordentligt snack med rektor och skolledningen! Hjälper inte det så byt skola! Jag vet att det blir jobbigt, men din tös behöver det mer än att gå kvar och bli skoltrött redan vid unga ålder. Det är klart som sjutton att tösen ska vara hemma om hon har feber och är ordentligt sjuk! Fattas bara annat! *morr på din tös skolfröken*
Innan jag blev mammaledig och när jag fortfarande läste så var jag på VFU hos en femma och de hade 4-6 läxor per vecka. Hade de prov så fick de god chans på timmar osv att träna efter att de gjort sina vanliga uppgifter. Om de hade tex hade prov så kanske de hade 3-4 läxor utöver det. Flesta läxorna var tex glosförhör eller liknande som inföll mot slutet av veckan och då fick de läxan i början av veckan.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar