Identifiera och förstärka inredningsstil

Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag hade kunnat döda (nåja :D) för de grejerna. Jag försöker föra in sådant i mitt hus från 69. :love:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Åh vad bra - inside information! :D
Är det det huset som skolan äger?
(Det förklarar ju standarden på stilen i så fall :devil:)
Är det något som inte fungerar eller är helt tokigt?
Finns det hallon i trädgården? :angel:
Är grannarna crazy?
Kommer det ligga fulla studenter i trädgården?
Var det längesen du bodde där?

Ni andra:
Jag lovar att säga till när hatthyllan åker ner, så får ni slåss om den.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Just nu;
Sitter på jobbet och funderar på om inte köket skulle passa asbra i schackrutigt golv. Det tror jag bestämt att det skulle.
Och om sovrum 2 inte vill vara kontor, så vill det nog vara en walk in closet. :D
Och tänk om det går att ha ett badkar i källaren, vid bastun...
Och varför är den fina spisen i tvättstugan? Vad gör den där?
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Och för att fortsätta spamma tråden kan jag dela med mig av lite inspo till bohemcirkusstilen:

2687572_5029fa4de087c32b050003e7.jpg


2656380_5029fa47ddf2b329ee0001e5.jpg


2690188_5029fa54e087c33cd600000e.jpg


2623359_5029fa43e087c30fbb000090.jpg


2687609_5029fa509606ee5aad00037a.jpg


vemb-matta-kort-lugg__0123686_pe279849_s4_5029fbe7e087c3442a000008.jpg


2691847_5029fa55e087c32bc80003e6.jpg


1000001834078_5029fa419606ee391a0003f3.jpg


1000001632308_5029fa57ddf2b341cc000457.jpg


Allt är från Lauritz utom knopparna som är från Indiska och mattan som är från IKEA.
Bordet med turkosa ben är jag bara SÅ SJUKT SNYGGT :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Bordet med turkosa ben! :love: Det finns en helt galen inredningsbutik som heter Wohnzimmer (svensk), googla den om du inte redan hittat dit.

Jag har förälskat mig i de här hyllorna...
12244449-origpic-75fea9.jpg
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Åh, vad fina! :love:

Måste genast nörda vidare.
Min arbetsmoral är lite... svajig idag ;)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Åh vad bra - inside information!
Är det det huset som skolan äger?
(Det förklarar ju standarden på stilen i så fall )
Är det något som inte fungerar eller är helt tokigt?
Finns det hallon i trädgården?
Är grannarna crazy?
Kommer det ligga fulla studenter i trädgården?
Var det längesen du bodde där?

Ja, skolan äger huset. Innan ägde en gammal tant det och tror det enda skolan har gjort med huset är att smäcka upp ett till rum i vardagsrummet.

Jag bodde där VT 08 så det kan ha ändrats, men ingenting var tokigt mer än att tvättmaskinen var några år. Källaren borde gå och inreda. I köket går inte luckorna hela vägen upp till taket vilket vilket jag tycker är opraktiskt. Var dessutom gammalt. Altanen skulle nog behöva fixas med.

Inga hallon (vad jag kommer ihåg) i trädgården, finns nog en del runt omkring. Inget speciellt med trädgården alls förutom någon elak sorts myror. Lite vildvuxet fin tyckte jag. Inga bärbuskar alls.

Tja, du kommer bo granne med en gymnasieskola....

Nej, lillerud har strikta alkoholregler så det skulle förvåna mig.

VT 08 som sagt, huset var just inköpt av skolan då. Skulle ha velat bo där längre men skaffade hund och det var ej tillåtet där. Bodde sedan granne ett år

Sedan skulle jag tror att det inte skulle gå och få ha hästen på skolan trots det står i annonsen, sedan så förstår jag inte heller hur man skulle vilja ha det om man inte går där (väldigt strikta regler).

Ang. travbanan så ligger det en liten några hundra meter ifrån huset och en större några km in i skogen. De används väldigt aktivt under veckodagarna så du kan inte ha lös hundarna hur som helst.

Men VÄLDIGT fina gångvägar och fin skog att leta bär och svamp i kommer du ha 10m utanför huset:)
Varför det är billigt skulle jag tro är för att skolan vill bli av med det, skolan sänker också priset + att det är inte direkt gjort något med det inredningsmässigt.

Och jag baserar mitt påstående om att det inte är gjort något med tanke på att så länge husen gick att leva i så renoverades ingenting.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Utrotning låter fint.

Idag är det visning.
Jag har lite små och fladdrande förväntansfjärilar i magen...
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Hur gick det? Körde förbi och såg att de i alla fall hade slängt ut de gräsliga plastfönstren på altanen. Sen om du överväger att ställa häst där så kan jag tipsa om ställen som antagligen är bättre på pm;)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Om man nu skall välja hus efter inredningsstil så skulle jag gissa att ett hus från mitten av 1800 fram till ca 1920 talet skulle passa bäst ihop med den inredning som du visar här.

Det kan vara svårt att få 70-tals arkitektur och detaljer att gifta sig med den lite mer romantiska stilen som du visar upp, jag tolkar det lite som Carl Larsson möter fransk barock. 70-talet flirtar lite mer med funkis, modernism och nymodernism med sina lite mer raka kanter och tydliga tryck. http://www.arkitekturmuseet.se/ung/utstallning/modernismen/30.html

Jag tycker precis som andra i tråden att det du verkar ogilla med huset är husets finaste detaljer. Så det blir lite som att köpa ett hus från början av 1900talet och kasta ut kakelugnen och de spröjsade fönstren.

Själv kör jag på någon typ av eklektisk inredningsstil alla galen kattkvinna shoppar på loppis, ikea och får en massa arvegods och hantverksprylar.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vi vill ju bo där!
Jag älskade källaren, med alla dörrar och utrymmen :D Annars har vi redan på planer på villen vägg vi ska ta bort och vilket rum som ska bli sovrum och om inte de här tapeterna skulle passa utmärkt med min önskedröm om schackrutiga köksgolv:

313050-milj.jpg


Pip Flowers in the mix (yellow):
Non-wowen tapet. Gul botten med mönster av blommor och påfåglar. En del av mönstet har pärlemorskimmer.


Vi har lagt ett bud och får se vad som händer. Vi kanske dör lite om vi inte får det.
Det här är det klart bästa huset för oss hittills, och vi är väldigt förälskade i det :love:

Och ja, i så fall kommer ni teakfreaks att få första tjing på dörrar, hatthylla och den kornisch jag hittade i ena rummet. ;)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag förstår hur du menar, men jag tänker verkligen inte välja hus efter innerdörrna - och inte heller utgå från dem i min inredning. Dörrar är väl ändå en av de absolut enklaste grejerna att byta ut.

Bohemcirkus är bara ett av orden för att beskriva stilen, "more is more" och "mix is more" ligger också nära till hands. Din stil passar ganska bra som en del av min. Senast idag fyndade jag en så himla härlig, engelsk finservis från 40-talet på loppis. Och en strösockerströare :D
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag tycker precis som andra i tråden att det du verkar ogilla med huset är husets finaste detaljer. Så det blir lite som att köpa ett hus från början av 1900talet och kasta ut kakelugnen och de spröjsade fönstren.

Men man har väl inga skyldigheter gentemot några dörrar och en hatthylla? Eller mot en kakelugn?

Jag drömmer ibland om en lägenhet med stuckatur, och så ska jag knacka bort stuckaturen för jag gillar det inte alls. Då får jag ju takhöjden, men slipper stuckaturpyntet. Men sådana lägenheter är så dyra att jag inte har kostat på mig det nöjet än. :p
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Fast man får bli lite ledsen i ögat när sånt som man själv älskar riskerar att åka till soptippen ;)

Jag vill mest att grejerna får en chans att komma till nån som uppskattar dem. Dessutom kan säkerligen blueberry få en del extraslantar att inreda som hon vill genom att sälja dem i stället. Jag hade mer än gärna köpt teakgarderobsdörrarna men de är tyvärr en bra bit bort. :(
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag vill mest att grejerna får en chans att komma till nån som uppskattar dem.

Det verkar TS ju vara inne på att de ska få göra. :laugh:

Själv hade jag sett de där sakerna som "husets bidrag" till inredningen, och jag hade inte haft några problem att kombinera vare sig teakjoxet eller resten av huset med de saker TS visat här. (Och en hatthylla är ju bara onödigt jobbig att ta ner för att sätta upp en annan.) Det gäller även för den nämnda kornischen, jag hade en i min förra lägenhet och jag uppfattade det som något slags humor. :p

Men jag hade aldrig gissat att teakgrejerna skulle vara så attraktiva. För mig är det standardsaker från allmännyttans lägenheter när jag var barn, och jag får liksom inte ens syn på dem. De känns ungefär lika upphetsande som att innertaken är vitmålade, eller något annat väldigt standardiserat.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vore det inte lättare att välja en lägenhet med högtakhöjd utan stuckatur, det finns ju.

Jag vet inte om det är en skyldighet direkt men det handlar ju lite om kulturarv. Ett hus är ju ett hantverk, någon har ritat det och tänkt ut hur olika detaljer skall smälta samman och skapa en helhet. När man börjar mecka med det så tappar huset en del av sitt värde (både ekonomisk och kulturhistoriskt). Arkitektur är ju ett konsthantverk, sen får man väll acceptera att allt inte kan bevaras. Åh andra sidan kommer senare generationer tycka att vi var galna som rev ut de fina detaljerna (speciellt som de hantverksmässigt håller mycket högre kvalitet än det vi nu stoppar in pga av att produktioner förändrats över åren). Så jag ändrar mig lite, jag tycker att vi har en skyldighet att bevara arkitektur och kulturhistoria till senare generationer, sen är det svårt att förhålla sig till miljöer som brukas exempelvis miljonprogramsområden som har en väldigt tidstypisk arkitektur men där man lyckats bygga in det opersonliga som på något sätt hjälper till att skapa ett utanförskap och "icke gemenskap".
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vad trevligt:)

Mina källor berättade igår att huset bredvid som också är ett elevhem ska antagligen säljas med, då blir det lugn och ro;)
Om ni skulle köpa det så skulle i alla fall jag vara väldigt intresserad utav hur det blir:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp