Identifiera och förstärka inredningsstil

Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Din mening om porslin gjorde att jag slapp vela och istället köpte alla tre färgerna jag ville ha :love:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vi var på husvisning i torsdags, på en liten villa som hade passat oss skitbra.
Dessvärre behöver hela insidan bytas på grund av SKITFULT (70-talet alltså. Borde raderas ur historien... Ni skulle se den orange-svart-gul-brun-melerade heltäckningsmattan i trappen. :kräksmiley: ) och vartenda rum behöver tapetseras/målas/golvas.

Suck!

Fast om det inte fanns större problem än så i husköparsvängen skulle jag vara överlycklig. Här är några av de senaste hus jag har kollat på i Stockholm:

Hus 1; Tomten är fin men huset måste rivas enligt mäklaren.
Hus 2; kattkissluktande pisshål som senare brann ner i Arga Snickaren.
Hus 3; gulligt men behöver helt ny fasad, tilläggsisoleras överallt, + att ett avlopp måste byggas och vatten dras in. Badrum saknas.
Hus 4; Fin tomt med sjöglimt. Mögel finns i källaren, hela golvet måste rivas upp, avfuktare installeras och allt grävas upp och dräneras runt grunden.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ja byta ytskikt kanske man vill göra iaf, snudd på "lyxproblem" :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det visade sig ha större fel än bara ful insida:
  • Taket behöver bytas (inte bara yttertaket, utan även takstolar och innertak)
  • Oljepanna - nej tack! Uppvärmnignskostnaderna har legat på 3 400 spänn i månaden (125 kvm)
  • Torpargrund med fuktvarning, helst bör det dräneras runt huset
  • Plåtfasad (!) som är över 30 år gammal och som kommer att behöva bytas
  • Fönstren - vissa är helt rötna och bara 2-glas, så de kommer också att behöva bytas
  • Utbygge i blåbetong = radon
  • Brunnarna i alla våtutrymmen är i gjutjärn och har rostat, måste bytas

En köpare budar väldigt offensivt, vi höjde deras första bud med blygsamma 25 000, och de köjde genast med 75 000 - de kommer att gå högt, och vi känner inte att det är värt det.

Synd.
Läget, området och planlösningen var oerhört bra.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vad härligt!
Våra vardagstallrikar är vita, lila, petrolblå och beige.
(Jag önskar att det fanns orange och ljusblå i samma serie, men icke.)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jätteblå, rosa med lite blad och gröna med lite blad. IKEA Ideell och godta :love:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Nu har vi hittat ett nytt intressant hus.
Kanske inte världens Pettson-och-Findus-potential, men ändå.

Men - varför är det så billigt?
Är det för att det är få kvadrat i förhållande till rummen?
Är det för att det uppvärmning med olja?
Är det för att det ligger galopp- och travbanor i skogen bakom huset? (I like! :D)
Är det för att fondväggen i sovrum 3 är så hiskeligt ful? :angel:

Det ligger inte alls långt från stan, 1,5 mil från stora torget i Karlstad och 1,2 mil från där vi bor nu. Vi har kollat på hus på samma avstånd (dock villor på runt 100 kvardrat) och det har haft ett utgångspris på det dubbla...

Här är länk till hemnet.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag har ingen aning om varför det är så billigt, om inte svaret är att priset motsvarar prisläget på orten. Men hela annonsen ger ju ett fantastiskt oinspirerat intryck. Mäklaren måste vara typ utbränd och orkar helt enkelt inte mer än så, känns det som.

Huset ser ju också helt otroligt opersonligt ut, det enda som egentligen har någon charm är den fulsöta 70-talstapeten i utrymmet bredvid bastun.

Ett så opersonligt hus kan man väl å andra sidan inreda lite hursomhelst. Vid en viss nivå av brist på egen karaktär bör själva huset så att säga "försvinna" bakom/under inredningen, bara man tar i tillräckligt mycket med den. Trots allt är det ju rätt få av oss som kan välja en bostad som uttrycker vår intressanta person ur alla dess enastående aspekter. :p

Nuvarande inredning ser ju ut att vilja framhäva husets mest slätstrukna sida, vilket man inte behöver låta sig inspireras av.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ja, det ser OERHÖRT tråkigt ut.
Möblerna, väggarna, platsmattorna = bläh.

Men att tapetsera och byta golv är ju inte en så himla stor operation och att inreda med våra, mycket snyggare, möbler hör ju liksom till flytten - om det blir någon.

Bilderna är sjukt oinsiprerande, och inte heller särskilt informativa. Trädgården liksom, hur ser den ut? (Mer än att man ser ridhuset på andra sidan vägen...)
Det är lite synd att trappen till källaren går mellan köket och vardagsrummet, för där hade jag gärna slagit ut en vägg och öppnat upp... Sovrum 2 är ett perfekt kontor för mitt företag. :D Jag är glad att det inte är kryp- eller torpargrund och maken jublade över garaget. Uppvärmningen skrämmer oss inte nämnvärt, eftersom min man jobbar som kyltekniker och dessutom installerar värmepumpar av olika slag mest hela dagarna.

Och jag gillar den tokiga kombinationen av färger på badrummet. Hur tänkte de där liksom? :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Tog en snabb titt på hemnet och jag tycker inte att huset utmärker sig prismässigt. De husen som ligger närmast avståndsmässigt har utgångspris på 545 000 respektive 875 000 och båda är ca 100 kvm. Jag får inte uppfattningen att huset är billigt för sitt område, men området kanske är billigt jämfört med andra områden?
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ja, det ser OERHÖRT tråkigt ut.
Möblerna, väggarna, platsmattorna = bläh.

Ja, det kanske inte gick fram, men jag ser nästan det opersonliga som positivt.

Jag håller så klart med Mino om att vissa hustyper lämpar sig bättre för vissa inredningsstilar än andra, och att det finns en gräns för hur mycket man kan motarbeta husets egen stil.

Men i praktiken är vi rätt många som inte står helt fria i valet av bostad. För att ha råd med ett visst läge måste vi acceptera ett mindre häftigt hus, eller för att få ett häftigt hus måste vi acceptera ett sämre läge. (Samma sak gäller för lägenheter, så klart.)

Och då tycker jag att rakt, fyrkantigt, enkelt är en rätt bra grund. Pettson&Findus goes 70-tal, eller 70-talet goes Pettson&Findus, liksom? Jag ser det för mig, det kan bli jättemysigt!

Att rummen i det där huset är så små, skapar också viss Pettson&Findus-potential, tycker jag. Öppen planlösning, tex, är ju ett uselt utgångsläge för deras heminredningsstil.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Att det inte ser så kul ut är nog för att det är elevhem idag! Och hus i den delen av kommunen brukar väl vara billiga?
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

teakdörrarna, hatthyllan och parketten (dock ej i sovrum 1) för att inte tala om garderobsdörrarna i sovrum 3 och 4 :love::love::love:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Men neeeej!
Jag tänkte genast "Riv ner hatthyllan, byt och ta bort dörrar och tapetsera garderobsdörrarna" :devil:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag har bott där:rofl::rofl::rofl::rofl:

Då gick huset under det charmiga namnet dödsboet
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Men neeeej!
Jag tänkte genast "Riv ner hatthyllan, byt och ta bort dörrar och tapetsera garderobsdörrarna" :devil:

Och jag tänkte att det är en del av skämtet att låta det vara kvar, tillsammans med Pettson&Findus! Jag tycker att det är lite roligt att låta lite olika tiders trender prata i samma bostad, och då särsklit just de trender som huset självt har genomgått.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

teakdörrarna, hatthyllan och parketten (dock ej i sovrum 1) för att inte tala om garderobsdörrarna i sovrum 3 och 4 :love::love::love:

Ja, håller helt med!!!:love: Det är ju de detaljerna som faktiskt ger någon slags karaktär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp