Idealselar ??

Sv: Idealselar ??

för att man inte har skaklar när man kör två. Då har man en stång i mitten som sitter fast i en ring mitt framme på bröstan. Hästen styr med parstången och drar med fyra draglinor fastsatta i två svänglar på vagnen.

Jamen... PUCKO! (Jag själv alltså, inte du!!) :rofl:
Det visste jag ju redan!:rofl::D:p

Får man skylla på trötthet när man skriver korkade inlägg??? :smirk:

det är sielttdäckel på enbetsselarna, men amn kan spänna fast skakelhållaren så den funkar till lösa skaklar med. jag kör med allt och min sele.

Har också en Ideal de Luxe, inköpt -04. Det är en rejäl sele i bra läder som blir smidigare ju mer man använder den. Tycker inte att det är små storlekar som några haft problem med. Min kraftiga D-ponny har full strl eftersom bröstan i cob var ganska kort, i varje fall för några år sedan när jag köpte sele.

Snigelfarmor - jag ser att du använder olika typer av vagnar till din sele. Själv har jag ändrat skaklarna på min rockard för att kunna ha den till silettdäckeln med högt skakelfäste. Undrar hur du spänner fast skakelhållarna så att de funkar till låg anspänning, t ex "vanlig hemmabyggd rockard" passande till skakelremmar och loksele. Har du någon bild på sådan anspänning? Mvh

Använder aldrig såna rockarder. De brukar vara värdelösa för mina njurar och självbevarelsedrift, och så ser man inte ett skit bakom den stora rumpan. :D
Hemmagjorda rockarder brukar ha fler fel än rätt, och jag som kan svetsa bygger om dem innan jag sätter fast dem bakom en häst.
Som du gjort!

Men, däremot har jag kört med rockarder med bakvikt och då sätter jag bara ett extra spännband mellan bukgjorden och skakeln så den inte kan tippa upp. Detta gör jag bara om det fattas några få kilos vikt. Jag vill inte ha att hästen ska lyftas med upp :) då blir det som bilden på den stackars åsnan vi alla har sett...

Tack för svaret! Jag förstår hur du menar vad det gäller rockarder med bakvikt. Men om jag förstår dig rätt så kör du med andra vagnar i din de Luxe-sele, t ex fyrhjuliga vagnar som inte har speciella maratonskaklar. Det går alltså bra att spänna för en fyrhjulsvagn med sk lösa skaklar som går att justera i höjdled? Jag tänker på gammeldags åkvagnar och flakvagnar som ofta har gammalt underrede med svängkrans och metallhållare med krokar för draglinor och fästen där man sätter in träskaklarna (kommer inte på något bra namn på detta järnfästet). Så jag kan alltså köra med t ex åkvagn (rejäl sådan) och maratonsele? :confused:

Funderar på att förr i tiden hade man giggsele med högt skakelfäste just till gigg men på kollerselen var anspänningen låg - samma som på arbetsselen. Men det är klart att det borde funka med maratonsele och åkvagn om bredden mellan skaklarna och fästet passar till snabbkopplingen, eller? :)

Hej! Idealselar hittar du bl a på Börjes och selar.se! :)

jag kör remmalagsvagn med idealen. Funkar så bra så. Då ligger skaklarna i hållarna och draglinor o baksele håller allt på plats.

Jag förstår inte helt vad du menar.. justera fyrhjulsskaklar i höjdled. det kan ju alla skaklar? Eller?

bild?

Finns det bara bakselering på skakeln, eller om du fäster bakselen på annat sätt så går allt med idealen. Släde med!

/jenny

Håller med om att tankegången blev svårbegriplig - hade inte tänkt hela vägen och lyckades inte redigera inlägget när jag väl skickat.... Vad jag menade var att på rockarder är skaklarna fasta och man justerar höjden på skakelfästningen genom att luta hela vagnen fram eller bak. Inte så bra alla gånger, eftersom tyngdpunkten ändras.

Tidigare har jag inte funderat så mycket på att man kan dra de flesta fyrhjuliga vagnar med maratonsele. Har nog kört fast i tankegången att man behöver ha maratonvagn eller rockard med skaklar anpassade för hög fästning.

Häftigt med idealen + släde, synd bara att vi inte har snö i Skåne! Tack för tips och ny inspiration! :bow:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 280
Senast: LiviaFilippa
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv