Sv: idag har jag tingat en raggis
Hur ser dessa ut, funderar mest på dybbelkam. det har jag nog aldrig sett någon.
Brukar man borsta tänderna på katter? Om de äter torrfoder, då brukar de väl hålla tänderna i bra skick? Meningen är att hennes basföda ska vara torrfoder. Perfekt för det är det enda hon får av uppfödaren med. Behöver man då ändå borsta dem?
Finns bra kardor med metallborst, passar bra till långhår/semilånghår. Semilånghår är lätt att sköta bara man filar regelbundet.
Kammen jag menar är som en kam med två sidor. Kammen har glesa tänder på ena sidan, och täta på den andra. Kardan med metallpiggar har som långa, tunna metallborst, du kan kolla i djuraffären. Gummikarda/vante är också bra, tar bort lösa hår dagligen.
Ja, tänderna ska man borsta om man vill ha en katt med friska tänder. Tandsten kommer förr eller senare och måste tas bort, kan leda till inflammation och ev tandlossning. Torrfoder eller inte, inget foder håller ju tänderna rena.
Man kan borsta ett par-tre gånger i veckan. Varje dag är väl det bästa.
Andra småsaker man kan köpa är t. ex öljästtabletter, gör många katter tokiga. Massa b-vitamin som gör pälsen fin.
"Apoteksmässigt" är det bra att ha paraffinolja hemma, bra att ha i många lägen. Egen termometer till katten, jodopax, kompresser, sånt som man även själv kan ha hemma.
Annat du kan tänka på är hur det ser ut i hemmet, kolla alltid upp vilka krukväxter som är giftiga för katter (många
), plocka alltid bort småsaker som trådar, nålar, plastbitar, hårsnoddar, med mera.
Ge inte katten en massa saker utöver maten och byt inte foder hastigt, det kan leda till problem med mage och tarmar.
Ja, det finns hur mycket som helst