idag har jag tingat en raggis

orion_x

Trådstartare
En liten blå tjej på 7 v. Så nu blir det lååånga fem veckor att vänta innan jag får hämta henne. Ringde egentligen på en äldre kull, men där var alla tingade, men så hade hon denna kullen som bara var 7v som hon inte satt ut på annons innan, så idag åkte vi upp och kollade. Verkade vara en jättetrevlig människa som fött upp dem, så vi föll pladask för denna.
Vad behöver jag egentligen skaffa mer än matskålar, kattsand, låda och mat? Vad gillar de för leksaker? transportbur har jag en.

Sv: idag har jag tingat en raggis

Grattis!
Klätterträd eller klösbräda behövs, försäkring också. Leksaker är individuellt vad dem gillar - både pälsmöss eller ihopkölade pappersbitar brukar funka. Laserpekare är annars en stor favorit hos dem flesta som är lätt att aktivera dem med om man är lat. :p

Ah, jo laserpekare hade en av mina studiekamratertill sin katt. Hon for runt som tokig efter den röda pricken.
Får se vad jag kan hitta då

Vad roligt!
Jag har också tingat raggistjej, men för en vecka sedan!
Hon är dock bara 6 veckor, så jag får vänta lite längre än dig...
En sele kanske du vill köpa?
Jag har inte köpt några leksaker än men tror jag ska köpa någon söt vippa, plus ett par bollar, möss och sådant :)

Ja, jag ska ge mig ut i veckan och se vad jag kan hitta. var på citygross idag men de hade bara svarta och röda selar.. hur kul är det till en vit katt:angel:;) Vill ha nått roligare, så slutar jag tidigt nån dag denna veckan ska jag besöka alla djuraffärer i stan eller nått:angel: kan ju leta och jämföra eftersom jag har tid.. Men det är redan jobbigt att vänta;)

Hadu, det finns ju alldeles för mycket att köpa om man vill..;)

Du behöver grejer till pälsvården, en bra borste, en karda och en dubbelkam med fintand/glestand klarar du dig på.
Klotång
Tandborste! Lär katten att acceptera tandborstning redan som barn. Finns coola fingerborstar hos vet och smaksatta tandkrämer.
Elementsäng går alltid hem. Det är som en liten hängmatta man sätter på elementet.
Om du får en liten ligist kan ett klösträd vara bra. Nu är väl inte ragdoll världens hurtigaste katt, men även de är ju små först..:angel:
Finns massor av leksaker att köpa, men undvik alla där det kan lossna saker. Blir dyrt hos vet.
Kattmynta är bra att ha hemma om man vill fjäska in sig på diverse sätt, exempelvis gällande klösbrädan.
Två lådor uppskattar många katter, för "en av varje"

Du behöver grejer till pälsvården, en bra borste, en karda och en dubbelkam med fintand/glestand klarar du dig på.

Tandborste! Lär katten att acceptera tandborstning redan som barn. Finns coola fingerborstar hos vet och smaksatta tandkrämer.

Hur ser dessa ut, funderar mest på dybbelkam. det har jag nog aldrig sett någon.

Brukar man borsta tänderna på katter? Om de äter torrfoder, då brukar de väl hålla tänderna i bra skick? Meningen är att hennes basföda ska vara torrfoder. Perfekt för det är det enda hon får av uppfödaren med. Behöver man då ändå borsta dem?

Åh, vad roligt! Grattis till ett bra rasval :D Får man fråga var för nånstans du köper din misse? Bor nämligen själv i Växjö och köpte två raggisar i somras. :love:

Hur ser dessa ut, funderar mest på dybbelkam. det har jag nog aldrig sett någon.

Brukar man borsta tänderna på katter? Om de äter torrfoder, då brukar de väl hålla tänderna i bra skick? Meningen är att hennes basföda ska vara torrfoder. Perfekt för det är det enda hon får av uppfödaren med. Behöver man då ändå borsta dem?

Finns bra kardor med metallborst, passar bra till långhår/semilånghår. Semilånghår är lätt att sköta bara man filar regelbundet.
Kammen jag menar är som en kam med två sidor. Kammen har glesa tänder på ena sidan, och täta på den andra. Kardan med metallpiggar har som långa, tunna metallborst, du kan kolla i djuraffären. Gummikarda/vante är också bra, tar bort lösa hår dagligen.

Ja, tänderna ska man borsta om man vill ha en katt med friska tänder. Tandsten kommer förr eller senare och måste tas bort, kan leda till inflammation och ev tandlossning. Torrfoder eller inte, inget foder håller ju tänderna rena.
Man kan borsta ett par-tre gånger i veckan. Varje dag är väl det bästa.

Andra småsaker man kan köpa är t. ex öljästtabletter, gör många katter tokiga. Massa b-vitamin som gör pälsen fin.
"Apoteksmässigt" är det bra att ha paraffinolja hemma, bra att ha i många lägen. Egen termometer till katten, jodopax, kompresser, sånt som man även själv kan ha hemma.

Annat du kan tänka på är hur det ser ut i hemmet, kolla alltid upp vilka krukväxter som är giftiga för katter (många :angel:), plocka alltid bort småsaker som trådar, nålar, plastbitar, hårsnoddar, med mera.
Ge inte katten en massa saker utöver maten och byt inte foder hastigt, det kan leda till problem med mage och tarmar.

Ja, det finns hur mycket som helst :)

Ett tips gällande tandborstningen, ge ben och hela köttbitar ibland för att hålla tänderna i trim, kanonbra :D

Oj, ja jösses, det där med växter hade jag inte en tanke på. Här finns orkideer, fredslilja, några palmvarianter, och sen sånna som ser ut lite som skelett på bladen, vad de nu heter;).

:eek: Det var ju en del. Kunde direkt hitta 2 som var giftiga... *suck* och en av dessa fick min kära sambo precis i födelsedagspresent:crazy:. Frågan är hur stor risken är att katten ger sig på växterna. Vill gärna behålla en del, speciellt mina orkideer som jag kämpar med.
För att inte tala om när hon får följa med hem till pappa, där finns massvis med växter som inte bör ätas:crazy: Haha, han har bla en hibiskus som är drygt 30 år gammal och har växt upp genom helt trappan till övre våningens tak, den äter hunden rent alla blad hon når:o;) hon e lite knäpp

Om du ställer växterna lite svåråtkomligt så är det säkert ok, raggisar är ju inte så klättriga av sig. Jag kan ha nästan vilka växter som helst hemma, de enda som de tuggar på är sådana som är lite gräsliknande, andra lämnar de ifred.

Jag håller med loveponies.
Glöm inte att det är ljusår mellan en kattunge och en vuxen, förnuftigare katt...VILL de knapra på växten, så ser de till att kunna göra det också! :D

Om du ställer växterna lite svåråtkomligt så är det säkert ok, raggisar är ju inte så klättriga av sig. Jag kan ha nästan vilka växter som helst hemma, de enda som de tuggar på är sådana som är lite gräsliknande, andra lämnar de ifred.

Samma för mina, de äter bara på växer som har smala flikiga blad, som gräs. Därför försöker jag att inte köpa såna för de ser gräsliga ut efter ett tag. :D

/Erica

Vad och kollade lite i djuraffären idag på kammar och borstar och blev såhär:eek::confused: Fanns ju massor av sorter:D.

Kan du tänka dig att visa bilder så jag fattar vilka jag behöver för hennes päls

Jag skulle vilja säga att det enda pälsvårdsverktyg du behöver är en bra kam egentligen. Försök få tag på en så kallad "mirakelkam" från Hindes, de anses vara de bästa och har tyvärr slutat tillverkas så det börjar bli ont om dem. Det finns en säljare på Tradera som säljer dem. Jag köpte min kam för 150 kr för ett par år sedan, normalpris ligger annars runt 200-250 kr. På Tradera kan man nog till och med få billigare än så (ett tips är att ta "köp nu"-priset om det finns ett sånt alternativ).

/Erica

Tack, håller på att kolla upp det.
Kom på en fråga till igår. Kattungen kommer vara invand på royal canine babycat när hon kommer. Vi skulle även få med lite mat när vi hämtar henne. Då är hon ju 3 månader och 1 vecka. På säcken står det att man ger babycat upp till 4 månader och sen går över till kitten, eller vad den hette. Räcker en 2kg säck verkligen i 40 dagar som det står? Funderar mest på vilken matförpackningsstorlek som ska inhandas, men känns onödigt att köpa 4 kg om hon sen ska gå över på nästa tillväxtfasfoder. Vilka dumma frågor jag ställer.... Känner mig nollställd som om jag inte kan ett dugg om katter...:crazy::p

Det är ju värre att inte fråga. ;) Jag får sms från mina kattungeköpare ibland med frågor, det är bara skönt att de frågar tycker jag!

2 kg räcker länge, 40 dagar är nog rimligt! Du kan ju redan efter ett par veckor börja vänja henne så smått vid kitten-fodret (eller annat märke om du hellre vill det). Kom ihåg att göra övergången försiktig (blanda ut mer och mer) så hon inte blir dålig i magen. Passa gärna på att även ge henne blötmat (t.ex. Mjau) och smakbitar av rått kött (t.ex. köttfärs, kycklingvingar, hjärta osv) medans hon är ung, så kommer du få en mycket mindre kräsen katt som vuxen!

/Erica

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: tindra
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 774
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama