idag har jag tingat en raggis

Sv: idag har jag tingat en raggis

Ah. Hur lång ska man ha invänjningen? Mer än en vecka?
När hon kommer är hon bara van vid torrfoder, så får vänja henne försiktigt vid mukmat i så fall. Men är det inte lika bra att skippa det egentligen? Om de väl äter mjukmat brukar de väl gärna bara äta det sen?

Ja, invänjningen bör nog ta minst en vecka, kanske mer. Det beror lite på hur känslig kattens mage är, med mina har ny mat inte varit något problem men har din kattunge endast ätit torrfoder hela uppväxten så kan det ju finnas risk för att den har känsligare mage.

Jag skulle vara överlycklig om mina katter endast åt mjukmat. :D Bra mjukmat innehåller betydligt mer kött och näring som katten behöver, plus vätska som är extremt viktigt att de får i sig ordentligt, och betydligt mindre onödiga onyttiga kolhydrater och andra vegetabiliska ämnen som katten inte kan tillgodogöra sig. Det är väldigt olika hur katter beter sig med olika matsorter, men jag har inte varit med om någon katt som inte velat äta torrfoder - sedan vill jag helst inte att de ska göra det. ;) Mitt mål är att ge dem barf, biologiskt anpassad rå föda, dvs rått kött i syfte att efterlikna den mat som katten naturligt sett är skapad för att äta. Näst bäst är mjukmat, som jag försöker ge minst en gång om dagen.

Men vad du vill ge din katt i mat är helt upp till dig. :)

/Erica

Jag har alltid trott det var bättre om de åt torrfoder. Haha min lillasyrras katt totalvägrar att äta torrfoder. Hon matvägrar tills de häller upp mjukmat..
Tja, rått kött kan man ju alltid spara lite slaktavfall när man ändå slaktar. Kan ju be pappa lägga undan lite älg eller nått som hon kan få.

De som tillverkar torrfoder vill gärna att man ska tro att det är bättre med torrfoder. ;) Jag trodde också det när jag köpte mina katter så de är tyvärr uppvuxna på mestadels torrfoder och därför lite kräsna. Men läser man på lite om kattens näringslära så inser man ganska snabbt att torrfoder inte är en särskilt bra näringskälla.

Vi hade en sån bra föreläsning om detta och barf med Ragdollklubben för en månad sedan, ska se om vi inte kan få ut artikeln från det på hemsidan också. Föreläsningen hölls av Matilda Lennartsdotter, som finns här på forumet under namnet Sol. Jag skulle vilja påstå att hon är en av de mest kunniga inom området i hela Sverige, så vi har verkligen en expert här att ta hjälp av. :bow: Kika gärna lite på hennes hemsida eller på gamla trådar här på forumet!

Ja älgkött kan säkert fungera jättebra ifall hon gillar det! När det gäller vilt så tror jag dock man behöver frysa det innan för att ta död på eventuella parasiter (72 h till minst -20 grader).

/Erica

Oh, tack. Ska ta och leta lite här då. Har funderat lite över vad ni menar när ni skriver barf, men nu fattar jag :idea:.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: tindra
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 774
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama