Idag har jag tagit ett tufft beslut..

I

intel

Efter mycket noga övervägande,har jag beslutat mig för att ta bort hästen!

Varför? Finns olika orsaker till mitt beslut!

Dels har jag märkt ett svalnande intresse hos dottern en tid(även innan häst blev halt),och hästen har återkommande hältor,och eksem!

Så hade hästen varit frisk,så hade jag nog funderat på försäljning,men hälta till och från,och sen eksem,nej då vill jag ej sälja!

Så jag har tagit det tuffa beslutet,att hon ska få springa på ängarna utan eksem och klåda och hältor!

En del säger att hon kan ju gå i avel,men jag tycker inte att det ska avlas på eksem,och bära ett föl lång tid(tungt),med ev hälta,det är heller inte snällt!

Sv: Idag har jag tagit ett tufft beslut..

jag blir faktiskt glad när jag läser ditt inlägg. Det finns så många hästägare som hellre säljer sin häst som sedan riskerar att vandra runt pga dessa skador du skriver om. Det är tufft att fatta beslutet men jag stödjer dig i ditt beslut!

En död häst lider inte, kommer den levande hästen i orätta händer så kan den lida. Jag håller även med i ditt tankesätt om att man inte ska avla på deffekter! :bow:

jag blir faktiskt glad när jag läser ditt inlägg. Det finns så många hästägare som hellre säljer sin häst som sedan riskerar att vandra runt pga dessa skador du skriver om. Det är tufft att fatta beslutet men jag stödjer dig i ditt beslut!

En död häst lider inte, kommer den levande hästen i orätta händer så kan den lida. Jag håller även med i ditt tankesätt om att man inte ska avla på deffekter! :bow:

Precis, det är det värsta jag vet när folk resonerar "men hon kan ju iaf gå i avel...." De stona har inget i avel att göra! *morrar*

Jag förstår ditt beslut, och är det så illa som det låter så tror jag att du gör helt rätt. *kramar*

Jag håller med om att man inte typ ska avla med en häst som har tex. skador. :'/ :mad:

'tröstkram'

Ger dej en STOR eloge till ditt svåra beslut, tänk om alla kunde tänka som du. :bow: :bow: :bow:
Naturligtvis det tuffaste beslut man kan ta, men är man djurvän då gör man som du . Kram kram kram till tröst från mej till dej

Du gör helt rätt!
Hästen förtjänar att springa på de gröna ängarna utan de minsta lilla problem. Ett mycket moget & tufft beslut av dig!:laugh:

*GLAD*

HeJ!

Vilket hemskt beslut att ta, men jag håller med resten att du gör helt rätt. En häst med eksem och hältor ska inte gå i avel, hur mycket man än älskar hästen..

Stor eloge till dej!

/ Lavinia, som tog samma beslut för en månad sen

Hej
Detta beslut har jag idag tagit... Min underbara haflingersto har kronisk fång, under sommaren har hon stått i en pytteliten hage, lidit i värmen, har haft ett underbart bra vindskydd som min man byggde för några år sedan, men där inne är ju inget kul då kompisen är ute i hagen.
Vi har varit inne på vetrinärinrättningen och där gjorde de en röntgen och såg att hovbenet har sänkt sig + roterat bakåt, nu har hon åter stått en vecka och ej blivit nått bättre, så nu skall hon oxå gå på de evigt gröna hagarna.
Vetrinären sa att hon skall få sluta "medicinskt" och slippa bultpistorl, det känns ju ganska bra ialla fall.
Sen får väl nån läskig bil hämta henne....

Jag kan bara hålla med! det finns inget dummare... det finns många fina hållbara hästar att avla på så varför avla på dem som har diverse fel, fysiska eller som t ex dåligt temperament.
Sen om man inte vet säkert om det är ärftligt eller inte... varför chansa?

Liknande trådar

Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 505
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 341
Senast: lilith
·
Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 594
Senast: inferno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama