Idag har jag sett döden i vitöga (nästan)

Sv: Idag har jag sett döden i vitöga (nästan)

Jag förstår att du vill väl Alexandra men jag vill inte ha en uppläxning i detta ämne!

Jag visste inte att det var så halt när vi åkte! Då hade vi ALDRIG kört.

När vi hade sladdat runt och gick ur bilen DÅ insåg vi hur halt det var, inte innan! Det var inte halt på landsvägen hemma om du läser vad jag skriver.

Detta kan inträffa igen, det är omöjligt att veta hur halt det är när man sitter i bilen på en motorväg, när man ser alla andra bilar köra som vanligt så tror man ju givetvis att underlaget är bra.

Tyvärr var det ju tydligen ett hjul som låste sig på transporten som jag också skrivit, och antagligen var det tur att det var halt för vad händer med en transport som glider på "bredsida" och det är torrt... den välter antagligen, nu räddade underlaget oss från en krock.. fast inte riktigt sant, det var många faktorer som gjorde att vi missade räcket med 20 cm, dels Skyddsänglar :angel: :)

jösses vad alla skall hoppa på folk?

alla kan ju begå misstag? Man behver ju itn evara utbildad elelr analysera mer i detta än att dom hade tur?

jösses. vuxna människor alltså?

Knapplån!

Jag hoppas verkligen att ni som är ute och kör nu i vinter väglag har med er mobiltelefon med fullt batteri oavsett körsträcka.

En reflexväst är inte fel det heller om ni måste uppehålla er på vägen för att ex. kontrollera hästarna.

Hmm undrar om det finns reflextäcken, inte ländtäcken nu utan som täcker hela kroppen. Kankse kan vara något att ha vid transporter under mörka vintern.

Tur att det gick bra med trådstartaren och hennes hästar.

Jag förstår att du vill väl Alexandra men jag vill inte ha en uppläxning i detta ämne!

Det är inte menat som en uppläxning, det är menat som en uppmaning till att tänka extra nog för andra som kör på vinterväglag.

Jag visste inte att det var så halt när vi åkte! Då hade vi ALDRIG kört.

Och det är just det att det kan vara så himla mycket halare än det ser och/eller man tror som är det jag vill att folk som läser tråden ska tänka på. Att DU gör det i framtiden är jag helt övertygad om.

Men jag har varit med om tillräckligt många bilar (tack och lov inte speciellt många med släp) för att det ska ligga mig extra nära hjärtat att folk inte ska lite för mycket på hur det ser ut och vad man tror ang vinterväglag.

Och kan jag få EN person att nästa gång tänka en extra gång, då är jag nöjd. Även om jag råkat kliva någon på tårna av misstag.

Jag blev påkörd på släpet av en annan bil m hästsläp(mötande).
Han/hon drog från platsen.
Jag kunde inte köra vidare då ena axeln gick åt skogen.

Var då väldigt glad att jag hade med mig reflexväst,pannlampa,xtra täcken med reflexer till hästen och div. verktyg
Mobilen var tyvärr inte tankad. Hade 13 kr. att ringa för.

Nu hade jag verkligen nytta av min välhanterade häst, då jag var ensam.
Fixade ett annat ekipage till hästen och kunde dra hem släpet på 3 hjul.
Gissa om jag var glad att min man hade betalat påminnelsen på förs.

En bekant till mig blev påkörd i hjulhuset av en övningsförare.
I släpet stod det sto m föl och det välte.
Glasfibersläpet blev förstört men hästarna klarade sig med smärre sårskador.
Han hade ingen förs. och den andra parten nekade till att han hade varit över mittlinjen.

Jag har numera blivit nervös när så många genar fast de får möte.

Skrämmande att en annan hästägare beslöt sig för att smita från platsen :eek:

Enda större incident jag råkat ut för med häst var när bilen la av längs E4:an en mörk lördagskväll i december.. jag fick ringa efter hjälp, men var smart nog att be dem ta med min reflexjacka och 'hinken med benreflexer', så jag kunde klä på mig & hästen ordentligt med refelexer. För trots att det såg ut som en veritabel cirkus med varningstrianglar och varningsblinkers så tycktes övrig trafik tycka att det var ganska meningslöst att sakta ner och blåste förbi i 90 - 110 km/h..

Och jag var själaglad att jag hade en väluppfostrad och stabil häst i släpet. Hade precis hämtat henne 4½ h bort och hon hade vid det här laget stått på släp i 12 h.. (Jag hämtade henne halvvägs så hon hade åkt rätt långt redan när jag hämtade upp henne). Dräktig och för mig helt okänd. Men klev snällt ut, studerade intresserat cirkusen och stod sen lugnt med mig i plogvallen och väntade medan havererade bilen togs bort och ny dragbil kopplades på, och gick sedan lugnt på igen. Gissa om jag drog en lättnadens suck över hur underbart psyke hon hade =)

Jag hade reflexväst med mig (har alltid det i bilen), men den kändes lite för 'klen'. Nu när jag kör häst har jag alltid benreflexer och reflexjackan med i bilen.. utifall att..

Det tänker man inte på,, att ha reflexer med sig. Bara man åker bil för man vet ju inte vad som kan hända. Ska lägga in en reflexväst i bilen i morgon. :-)

Mvh Hanna

Jag skulle bara vilja inflika med att en fyrhjulsdriven bil lätt ger en falska invaggningar om att vägen är i bättre skick än vad den i verkligheten många gånger är. Dock så är det en väldigt säker dragbil då man sällan kör fast oavsett hur dåligt väglaget än är. Jag tycker många gånger att en fyrhjulsdriven bil med släp bakom kräver extra stor försiktighet.

HannaPP skrev:
Det tänker man inte på,, att ha reflexer med sig. Bara man åker bil för man vet ju inte vad som kan hända. Ska lägga in en reflexväst i bilen i morgon. :-)

Mvh Hanna

Mm, de flesta kommer inte på det förrän de t ex måste byta däck längs väg och det är mörkt.. *läskigt* Jag har en pappa som kör lastbil en hel del i jobbet, och de har alltid, alltid reflexväst med sig, så det är han som 'lärt mig', annars vetesjuttom om jag tänkt på det innan den där gången när jag stod med stoet efter vägen.

Apropå saker som är BRA att ha i bilen. Släng in en longerlina! Den är väldigt, väldigt trevlig att ha om man någon gång måste lasta ur en häst under omständigheter som inte riktigt är som man tänkt sig. Med longerlina så minskar man risken att tappa en skrämd/uppjagad häst markant.

När man kör lastbil i yrkes trafik har jag för mig att det är lag på att ha en reflexväst eller reflexsele i bilen.. Det borde vara samma sak i person bil, precis som varnings triangel..

Det är säkrast att också ha "reservhjul på burk". Man vill inte stå på Essingeleden o byta däck.

En tradarchaffis berättade om en bilist och MCförare som hade sällskap. Bilen fick punktering på V.F.
Bilföraren satt på huk och bytte o kompisen stod framför bilen.
Sen kom det 5 st. långtradare.
De tre första såg däckesbytaren, men inte den 4-e.
Ni kan nog föreställa er resultatet.
MCföraren chockades svårt.

Longerings lina har jag alltid med, samma med kniv.

Mvh Hanna

Xtra grimma+skaft är bra.
Har alltid en massa bra-o-ha saker i bilen. Min man svär...

HAr alltid longerlina extra grimma grimskaft kniv mm
Min märr på 170 hoppade över bommen eller snarare föraren av bilen orsakade detta då hon hade ett ben över bommen och jag bad honom stanna, vilket han gjorde med ett tvärstopp.
Nåja hon låg snällt kvar på goövet när vi öppnade bakluckan, huvudet var ditåt( påE4 i Månkarbo) Vi drog fram henne och hon tar sig upp och går ut , vi reparerar släpet hjälpligt, ett par skivor hade lossnat, sen lastar vi och åker hem utan att en enda person stannat och frågat om de kunde hjälpa eller saktat ner trots att de såg att hästen låg i släpet.
Tur att både jag och hästen är rätt coola av oss annars hade det nog gått illa.

Tror man inte på änglar innan det där så gör man nog det nu! Fy så hemkt :O Hoppas att hästarna mår bra och att ni mår bra!

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
35 876
Senast: LenaH
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama