Idag har jag sett döden i vitöga (nästan)

HannaPP

Trådstartare
Herrejösses! Idag skulle jag och min syster löshoppa i ett ridhus några mil härifrån, för att komma dit kör vi på motorvägen en ½ mil. Det har ju snöat hela dagen och vägarna var moddiga men vi tänkte att dom är väl inte hala. Right!

Vi kör i 70 och rättsom det är så börjar bilen att kränga, mer och mer, vi har alltså en transport med två hästar där bak och en fyrhjuls driven jeep.

Det går inte att häva och vi glider rakt ut mot mitträcket, jag blundar och kryper i hop berädd på en smäll.

Några sekunder senare står bilen still, i omkörningsfilen vänd mot trafiken!!:crazy:

Vi tittar bak och transporten står upp lite snett mot den "vanliga" filen.

hur detta gick till vet vi inte, transporten måste ha glidit runt i 90 grader och 20 cm ifrån vägräcket gjort så bilen svängde runt! Vi såg spåren. 20 cm ifrån räcket!!!!!!!!!!!!!:crazy:

Massor av bilar kommer emot oss och kanske 30 bilar bara kör förbi!!
Halllååå, vi står mot trafiken, på omkörningsfilen och ingen stannar!

eller ja tillslut stannar en person, vi vet ju lixom inte hur vi ska komma därifrån, men han hjälper att parera runt bilen. Det var glashalt på vägbanan och där körde bilar i 110 km i timmen!!

Chockade vänder vi bilen och åker hem i 40 km/timmen.

Vi hade ängla vakt! tänk om en lastbil var på väg att köra om, det var många lastbilar som var ute på vägen men just när detta hände så fanns det inte en bil i närheten.

Jag har aldrig varit med om en läskigare sak! och jag ska aldrig köra häst när det snöar!

Mvh en chockad Hanna

Sv: Idag har jag sett döden i vitöga (nästan)

Puh, lät inte allt för kul. Men ibland har man turen på sin sida.

Själv lyckades jag med att snurra med bilen och bli missad med en halvmeter av en långtradare. Varken han eller polisbilen som låg bakom honom stannade. Stod med bilen på tvären i omkörningsfilen och främre delen av bilen upp på en refug. Tack o lov att jag inte hade transporten bak på.

Usch va läskigt :eek: Vilken tur ni hade endå!!
Mamma var i Uddevalla tidigare idag och hon sa att det snöade jättemycket och väglaget var hemskt.

Jag har tid hos hästtandläkaren imorgon men har 4km isgata ut till stora vägen så vi stannar hemma:crazy: .
tur att det gick bra för er i alla fall,läskigt.

Jösses! Hur kom du därifrån? att ingen stannade, man blir ju mörkrädd...

Mvh Hanna

Men vad läskigt:crazy:

Men vilka idioter som inte stannade, upptagna människor alltså. :crazy:

När det där fenomenet uppstår (krängning), säger de som kan, att man ska GASA sig ur detta.
Men jag har inte den sinnesnärvaron att utföra det. I synnerhet inte med häst och dessutom vid halt väglag.

Om man ska gasa ur det eller inte beror lite på varför släpen har kommit i gungning.
Den kan börja gunga om man kör för fort också och/eller om det tungt lastat.

Vi tror att ena hjulet på transporten låste sig, handbromsen hade tydligen fryst fast innan vi körde och ena hjulet låst sig, men syrrans man körde en sväng med den före och allt verkade fungera bra när vi åkte. Men men....

Väldigt skönt att höra att ni klarade er helskinnade allihop:bow: ...Detta är en av anledningarna till att jag flyttade från Hälsingland ner till södra småland...mindre snö här och mindre is. Jag har stått ett otal gånger med dubbelvikt ekipage i branta backar där i norr och jag vägrar göra detta mer...Var försiktiga!!!...

Tur hade ni:D

HannaPP skrev:
Vi kör i 70 och rättsom det är så börjar bilen att kränga, mer och mer, vi har alltså en transport med två hästar där bak och en fyrhjuls driven jeep.

Av detta kan vi lära oss två saker.

1. Bara för att bilen har fyrljusdrift så har inte automatiskt trailern det (även om det är en boggie)

2. En kraftig sidvärtsrörelse av enbart EN häst i en trailer på en hal vägbana kan lätt sätta trailern i sidvärtsgungning.Har man ovanpå det TVÅ hästar i EN trailer så blir sidvärströrelsen dubbel så stor.

Personligen så skulle jag aldrig (utom i yttersta nödfall) transportera två hästar i en trailer även om trailern är enligt tillverkaren anpassad för två fullvuxna hästar enbart för att det är nog så svårt att häva en sidvärtskrängning utifrån 650 kg levande häst, utifrån den dubbla vikten så är det helt omöjligt att undvika en olycka eller tillbud.

Jag anser att både enaxlade trailers samt transport av två hästar i en trailer även om det är en boggie skall undvikas i möjligaste mån så länge man först ser till hästens säkerhet.

Hej.
Vi körde två unghästar i bilen. Hade vi bara haft en häst i så hade det hela slutat mycket värre, då hade den ensamma hästen slungats till andra sidan av transporten av kraften och transporten kanske vält! Vi brukar aldrig köra två fullvuxna hästar, ena hästen är ett år och andra två år.
Så detta beslut att vi skulle köra båda två var nog det bästa som kunde hända, dom fördelade vikten i transporten och hindrades att fara runt. Transporten var en boggi.

Mvh Hanna

Kan ditt svar ge dig mindre dåligt samvete så är väl det bra (för dig) dock så faller hela ditt resonemang utifrån det jag skrev under punkt 1 vilket va orsaken till att det gick som det gick. Jag har sett den här typen av olyckor förr då jag varit först på plats, dock så har det inte slutat lika lyckligt där som det gjorde för dig.

Varför ge sig ut och transportera hästar i dåligt väglag?
Jag skulle aldrig chansa att åka om det inte var så att hästen behöver vård.

Men väldigt skönt att det gick bra. Sen det att folk inte kan stanna är skrämmande...

Oj vilken chok upplevelse.

Tur att allting gick bra, håller helt klart med om att ni måste ha ahft ängla vakt på denna kväll.

*KL*

ANg antal hästar etc. Så jag har sett ett boggiesläp, efter fyrhjulsdriven jeep, börja kränga och få en retursladd som hette duga och det hela slutade med att släpet hamnade med ändan ner i diket, och ställde bilen tvärs över vägbanan.

En häst i släpet, släpet mycket väl anpassat för vikten (dvs det fanns gott om lastvikt tilllgodo så att säga). MYCKET rutinerad förare i bilen dessutom (hon var polis visade det sig). Vägen var normal vinterväg, dvs belagd med packad snö, inte moddig eller isig. Men snön var rätt polerad så den var åt det halare hållet, om än inte speciellt hal. (En som inte är van med vinterväg skulle räkna den som hal, är man van med vinterväg skulle man inte kalla den hal).

Jag har ingen aning vad som orsakade sladden, förare stod frågande med. Jag var närmsta bil efter, och det gick i jämn fart på raksträck, jag såg ingen gungning från att hästen skulle ha hoppat runt eller så heller men det kan man ju inte veta. Det kan ju också varit så att hon 'bara' fick ett släpp.

Ang gasa sig ur förresten så fungerar det bäst om ekipaget 'ormar' sig, de flesta har väl sett en husvagnsförare i nöd där hela ekipaget slingrar? Det går utmärkt att gasa sig ur, fast de där häftigare, större kasten brukar vara värre att gasa sig ur.

Jag tror personligen att hur man kör och hur mycket respekt för och anpassning till underlaget man har spelar i realiteten större roll än typ av släp etc. Däremot i de där oundvikliga situationerna när det går åt skogen är det ju bättre med boogie etc.

Men att INTE ha uppmärksammat INNAN olyckan att vägbanan är såphal, utan ligga i 70 km/h på den med levande last i släpet är nog mer anledning än att det var två hästar i släpet misstänker jag.. Sen, plötsliga områden med blixthalka kan ju alltid komma, men om det var moddigt och snöigt så FÅR man inte TRO att det inte är halt. Man måste ta reda på det själv, eller utgå från att det är halt..

SKÖNT att det gick bra dock!

Men att INTE ha uppmärksammat INNAN olyckan att vägbanan är såphal, utan ligga i 70 km/h på den med levande last i släpet är nog mer anledning än att det var två hästar i släpet misstänker jag.. Sen, plötsliga områden med blixthalka kan ju alltid komma, men om det var moddigt och snöigt så FÅR man inte TRO att det inte är halt. Man måste ta reda på det själv, eller utgå från att det är halt..

Hur ska man kunna uppmärksamma det? utanför oss på landsvägen var vägen blöt och fin. Tänk om man kunde förutse sådana saker då hade inga olyckor hänt pga av väder. Det är ju jättesvårt!

Hade jag varit osäker så hade vi inte kört. Men det hade snöat hela dagen så man tänkte ju att vägarna borde vara välpreparerade. Och att köra i 70 på en motorväg är ju knappast för fort.

Mvh Hanna

HannaPP skrev:
Hur ska man kunna uppmärksamma det? utanför oss på landsvägen var vägen blöt och fin. Tänk om man kunde förutse sådana saker då hade inga olyckor hänt pga av väder. Det är ju jättesvårt!

Hade jag varit osäker så hade vi inte kört. Men det hade snöat hela dagen så man tänkte ju att vägarna borde vara välpreparerade. Och att köra i 70 på en motorväg är ju knappast för fort.

Mvh Hanna

För fort var det ju uppenbarligen i och med att det gick somd et gick, och de som for förbi i 110 km/h, de tyckte antagligen inte de körde för fort heller. men DU tyckte det var för fort för du hade upptäckt att det var glashalt på körbanan.

Och om det är motorväg eller grusväg - skit i skyltarna, det är underlag och andra saker som avgör om det är (inom hastighetsbegränsningen) för fort eller inte. 70 kan mycket väl vara för fort på motorväg om man har ett tungt släp med levande last bakom bilen och det är glashalt på vägbanan.

Det jag menade med att kolla hur halt det är är att man endera få prova underlaget lite, provbromsa (från LÅG hastighet) etc, eller om man inte kan/vill det ( t ex pga att det är just en motorväg och du har hästar i släpet) så får man kallt RÄKNA MED att det är halt.

Hänger du med hur jag menar? Det som är livsfarligt är att tro att vägen är okej för att den är torr och fin, blöt men ren eller 'säkert är saltad'. Precis somd et är livsfarligt att tycka att 70 km/h inte alls är fort på motorväg. 70 km/h är bara 10 km under den MAXhastighet du får ha med släp. Och är det glashalt är 70 km/h, oavsett väg, för fort. Vilket du märkte.

Nu vet jag inte var du bor, dvs vad ni har för nomal vinterväglag där, men här lär man sig rätt fort att inte tro eller tycka utan att veta. Det går inte att lita på att en bar, saltad väg är okej. För den kan lika gärna vara belagd med ishinna och när du försöker bromsa så inser du att det bara gliiiiider. Vilket är illa nog med personbil, men än värre med släp efter och rena katastrofen med släp efter.

Jag är MER skeptiskt till bara, rena vägar vintertid än de som blänker av våt glansis. För på de isiga vet jag att det ÄR svinhalt, och alla andra vet det med. De bara kan vara som sommarväg, eller så är de precis lika hala som de med våt blankis. Men de flesta kommer tro den bara vägen är okej, dvs risken ökar att de ska köra på mig, och om jag tror den är okej utan att kolla kommer risken öka att jag gör bort mig.

Sen, det kan helt plötsligt komma blankis på en väg som i övrigt är torr, och det är svårt att förutse, det är därför man ska hålla avstånd och sånt t ex.

Det finns förresten väglagsrapporter från vägverket på nätet om du vill ha lite extra koll nästa gång, och försök att inte tro att det är saltat/ohalt/etc utan ta endera det säkra före det osäkra eller kolla hur vägen är =)

Jag skulle inte provbromsa med hästen i!

Sen kan det vara fläckvis halt.
Det är inte kul att ligga bakom folk som ligger i 50 för att det kanske är halt.

Det kan leda till vansinnesomkörningar.

Senast ändrad:

axel skrev:
Jag skulle inte provbromsa med hästen i!

Sen kan det vara fläckvis halt.
Det är inte kul att ligga bakom folk som ligger i 50 för att det kanske är halt.

Det kan leda till vansinnesomkörningar.

Nej, därför jag skrev att om man inte kan/vill provbromsa får man utgå från att det är halt. och det är inte lämpligt att provbromsa på motorväg (ens utan häst), och det är inte lämpligt att annat än i mycket låga hastigheter provbromsa med häst i. (Jag provbromsar dock med i häst i varenda gång jag åker vintertid, såfort jag kommit upp på asfaltsvägen så gör jag en lätt bromsning från 30 km/h, inte till stopp utan en normal, mjuk inbromsning för att ha koll på hur ekipaget svarar på det. Kanar det då så vet jag att det är glashalt)

Och man behöver inte ligga i 50 km/h nödvändigtvis. Men i just det här fallet så är det ju såpass tacksamt att det var tvåfilig väg, så att ligga i 60 t ex - bara för att ta ett exempel - går utan att alltför mycket störa övrig trafik, även om det inte är idealiskt (men måste man så måste man liksom).

Men 70 km/h med släp på glashal vägbana är liksom en relativt hög hastighet, just med tanke på att du har en - oavsett väglag - maxhastighet på 80 km/h, och du har levande, i viss mån oberäknelig, last i släpet.

Den där fläckvisa ishalkan är inte mycket att göra åt, men jag vänder mig emot folk som å ena sidan talar om att det hade snöat hela dagen och var moddigt, och förfasar sig över personbilar som kör 110 km/h på glashal vägbana, och i nästa andetag säger 'ja men jag TRODDE att det var okej, det hade ju snöat hela dagen så jag trodde det var halkbekämpat', och som inte tycker 70 km/h var för fort på samma väg.

Man får liksom inte räkna med att det inte är halt när det är ypperliga förutsättningar för att vara halt, det är då olyckor sker. Naturligtvis ska man inte vara överdrivet försiktig heller.

Vansinnesomkörningar får puckona bakom ratten på aktuell bil stå för. JAG är inte road av att hacka i 50 km/h bakom ett långsamtgående fordon nej, men det gör inte att jag gör vansinnesomkörningar heller, utan jag väntar tilsl jag får möjlighet att köra om.

Men sen så har med all säkerhet HannaPP betydligt bättre respekt för och koll på vinterväglag nu =)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
35 876
Senast: LenaH
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama