Idag har jag kört!!

gadriel

Trådstartare
Idag har jag kört min nya lilla pålla för första gången och alldeles själv! *lycklig*

Lite ovan och fumlig som jag är så är jag himla glad att Lova är så underbart snäll som hon är. Min sambo fick också åka med. Rockarden vi köpte till nordsvensken jag sålt var för liten för nordisar men passade bra till en liten Lova. :)

Blev inga bilder idag men ska försöka ta nästa gång. Saknar fortfarande svängel, draglinor och baksele men ska ordna det så snart som möjligt.

Sv: Idag har jag kört!!

Vad kul! Vad är det för häst? Berätta!

Med svängel,draglinor och baksele blir det nog jättebra. Och lite fler bilder i det här forumet är aldrig fel...:angel:

Kul att allt gick bra! jag längtar oxå till den dagen.. Att köra sin häst.. *drömmer mig bort*

Asfolath skrev:
Vad kul! Vad är det för häst? Berätta!

Med svängel,draglinor och baksele blir det nog jättebra. Och lite fler bilder i det här forumet är aldrig fel...:angel:

Ja jättekul, otrolig känsla!

Det är en liten fjording på 10 år som är mkt körd med både studenter och bröllop och alltså en perfekt läromästare för mig som är helt grön vad gäller körning men jag har läst mycket här på forumet och försökt lära mig :)

Bilder kommer! Ikväll har jag dessutom målat rockarden så nu ska min sambo fixa svängel med och så ska vi sätta på fjädring och lte sånt sen också.

Här är en bild på Lova iaf:

lovan2.jpg

Åh, jag känner hon som ägde henne innan :D Alltså henne du köpte henne av. Hoppas du är nöjd.

Tussilago skrev:
Kul att allt gick bra! jag längtar oxå till den dagen.. Att köra sin häst.. *drömmer mig bort*

Ja underbar känsla! Jag ska ju snart börja köra in min 2-åring så det är bra att jag hinner få lite vana av Lova först. Känns konstigt att jag ska kunna köra min lilla skrutta, i mina ögon är hon ju fortfarande en bebis :D :love:

Fjunet skrev:
Åh, jag känner hon som ägde henne innan :D Alltså henne du köpte henne av. Hoppas du är nöjd.

Va kul :)

Jag är meganöjd, hämtade henne i onsdags så jag har inte haft henne många dagar men visste när jag såg annonsen att det var henne jag ville ha och blev störtförälskad när jag tittade på henne. underbar liten pålla och klok som jag vet itne vad :love:

Grattis!

Edit: Glömde ju säga att din häst är jättefin!!

Jag har samma fina känsla också efter att ha kört min halva flinga "på egen hand" idag. Igår spände vi för för första gången och körde första rundan med stöd av en kunnig, och det gick så bra att vi idag vågade oss ut själva. Vi = jag och andra ägaren. Det gick väldigt bra men kändes ibland rätt läskigt (jag är en sån otrolig fegis). Hästen är dock helt otroligt snäll, lättkörd, samarbetsvillig och lydig, bättre körhäst till två nybörjare kan man inte tänka sig.

En liten film från första körförsöket finns här om någon är intresserad...http://www.youtube.com/watch?v=V2zwuh7m7iY

Vad kul att det gick då bra!
Söt fjording! :)
Är det mellanting på manen? :D
Själv tycker jag det är tjusigt med lång man o har inte klippt min fjorda på ett tag (en gång och jag :cry: tyckte inte om det) Bild

Kul att det gick bra! :)
Hann bara se lite nu men det såg ut att gå fint!

Vad pigg och glad och mysig hon ser ut, "moster" Nellie:D ! Ska ta tag i den forsatta inkörningen av lilla Belle nu också. Vi har tömkört, och det gick bra, men längre har vi inte kommit ännu.

såg fint ut tänk bara på att skaffa en baksele som bromsar vagnen i backar o när du stannar...

Blev helt mörkrädd när jag såg filmen!!!
Ni måste sätta på tömmarna INNAN ni spänner för vagnen så ni kan stoppa och styra om något händer.
Tror att ni borde gå en kurs så ni lär er säkerheten innan ni fortsätter köra hästen. Det är lätt hänt att något händer vid körning och framför allt vid anspänning.
Ta hjälp och lycka till med er nya häst!
/M

Lejonelle skrev:
Grattis!

Edit: Glömde ju säga att din häst är jättefin!!

Jag har samma fina känsla också efter att ha kört min halva flinga "på egen hand" idag. Igår spände vi för för första gången och körde första rundan med stöd av en kunnig, och det gick så bra att vi idag vågade oss ut själva. Vi = jag och andra ägaren. Det gick väldigt bra men kändes ibland rätt läskigt (jag är en sån otrolig fegis). Hästen är dock helt otroligt snäll, lättkörd, samarbetsvillig och lydig, bättre körhäst till två nybörjare kan man inte tänka sig.

En liten film från första körförsöket finns här om någon är intresserad...http://www.youtube.com/watch?v=V2zwuh7m7iY

Hon är så himla snäll också. Red en sväng idag förbi en granne och blev bjuden på jordgubbar och grädde i trädgården och Lova gick och klippte gräsmattan på egen hand men höll sig nära oss hela tiden och deras lilla tax tittade hela tiden på henne och undrade vad i hela världen det var för kreatur som gick på hennes mark :D

Kul att det gick bra! Grattis till dig med!

_L_ skrev:
Vad kul att det gick då bra!
Söt fjording! :)
Är det mellanting på manen? :D
Själv tycker jag det är tjusigt med lång man o har inte klippt min fjorda på ett tag (en gång och jag :cry: tyckte inte om det) Bild

Nje, hon har inte längre man, de som haft henne innan har aldrig stubbat henne. Hade önskat den varit längre menmen, tror inte jag ska stubba den heller för hon har ganska tunn man dessutom.

Va fin hon är! Passar bra i lång man .)

gadriel skrev:
Hon är så himla snäll också. Red en sväng idag förbi en granne och blev bjuden på jordgubbar och grädde i trädgården och Lova gick och klippte gräsmattan på egen hand men höll sig nära oss hela tiden och deras lilla tax tittade hela tiden på henne och undrade vad i hela världen det var för kreatur som gick på hennes mark :D

Kul att det gick bra! Grattis till dig med!
Låter som sambons gamla sto det där :D

Hoppas ni får många härliga år framöver!

Ja, jag förstår att du blev mörkrädd och undrade vad vi höll på med, om du inte såg grimskaftet som hästen hade kopplat till bettringarna och som en person höll i hela tiden :D Helt galna är vi inte ;) Vi höll ju på att passa till selen och ändrade ganska mycket, gjorde nya hål osv under tiden så det som ser ut som några minuter på filmen var ganska lång tid i verkligheten. Därför ville vi inte ha långa tömmar att hålla reda på samtidigt, med risk för trassel, utan satte fast tömmarna först när vi spänt för var någorlunda nöjda med hur selen låg.

Vi har turen att ha tillgång till bra hjälp på hemmaplan men givetvis blir det en kurs också lite längre fram. Vi som äger hästen är två riktiga fegisar och lämnar inget åt slumpen.

Ha det gott och tack :bow: för att du brydde dig och delar med dig av råd! Mycket värt att som nybörjare få respons från er som är gamla i gården.

/Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 903
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna