Broskskador kan vara knepiga att se på röntgen, i alla fall som jag fattade det när jag var in med Vision. Då sa ju vet att vi sprutar nu, och om det behövs sprutar vi en gång till (på tisdag), men sen sprutar de inte mer. Och är han sprutad två ggr men inte bra så kan man göra en artroskopi (dvs det de ska göra på din dam), och vad man då kan göra är dels att man ev kan försöka skrapa bort ev ojämnhet på stället med defekten, men FRAMFÖRALLT att man kan se hur ledbrosk och sådant runt omkring leden ser ut, och det kan vara värdefullt.
Så som jag fattat det är det knepigt att se broskskador på röntgen, men man kan se dem med kamera.
Nu vet jag inte så mkt om broskskador, men jag vet iaf bestämt att jag läst om hästar som opererats för broskskador i knän. Så i VISSA fall verkar men ju i alla fall kunna göra något med brosk. Men jag vet inte närmare..
Så det KAN ju finnas sådant som man inte ser med rtg men med kamera och som man ev kan hjälpa/åtgärda/bota.
När det gäller ligament är jag ännu mer vilsen tyvärr (vi har *ta i trä, peppar peppar och allt sånt* varit förskonade från sådant..hitills... Men man kan i alla fall kapa och joxa med ligament för att avhjälpa bockhov, patellaupphakning och sådant. Om man kan reparera ett "skadat" ligament vet jag inte.
Men jag fortsätter krama tummarna blå och alla djuren här skickar så mycket varma tankar de kan, och håller tassar och hovar för din lilla gumma!
Och rapportera såfort du vet imorgon!
Du får mailboma mig om det känns bättre, jag kan inte bidra med några fakta tyvärr, men jag tänker på er och kan erbjua medlidande och viss förståelse i alla fall. Och allmänt stöd (hoppas jag
)
alexandra.wikner@telia.com
(Så, nu kan alla slå upp mig i telefonkatalogen och terrorisera min brevlåda..)