Idag blir jag moster!

astronaut

Trådstartare
Till ytterligare två.
Barnen väger inte ens 3 kg tillsammans så det blir väl kuvös o gud vette vad.
De är 2 månader för tidiga.

Ungefär när vet man om de överlever?
Någon som vet om det finns några problem man kan stöta på längre fram i livet p.g.a tidig födsel/kuvös/liiiten vikt?

Sv: Idag blir jag moster!

jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vill bara hälsa lite lyckönskningar, och att numera kan ju barn som är födda från v 26 överleva, så se det positivt

och grattis!

Overlevnadsstatistiken for 8 veckor for tidigt fodda ar mycket god om de inte ar sjuka pa annat satt.

Min vaninna fick tvillingar i v 32, de blir ett ar i september och ar friska och glada. De var tvungna att snitta henne eftersom flodet var daligt till den ena tvillingen och han vaxte inte som han skulle.

Lycka till till din syster!

Forresten har jag last att man kan forvanta sig att stanna pa sjukhuset tills de ar fullgangna, alltsa nastan tva manader i deras fall. Men jag har ingen erfarenhet av det sjalv.

Det ska nog ga bra! Min vaninnas tvillingar foddes i vecka 29 och spenderade 6 veckor pa sjukhuset, sen fick de komma hem. Hela forsta aret var de lite "sena" dvs satt upp senare an andra barn, krop/gick senare osv, men idag ar de 20 manader och precis som alla andra - de har kommit ikapp!

ok, då vet iaf jag lite mer.

Blev en tjej o en kille (visste det redan sedan tidigare), tjejen vägde mindre än killen (hon hade slutat växa helt) och killen ligger just nu i respirator p.g.a vatten i lungorna (de tog bort 30ml från lungorna).

De mår bara bra! 7 veckor för tidiga var de.

Tjejen har en extra"tumme" (två naglar, eller vad hon sa) och killen har redan blivit opererad.

Men det blir nog bra till slut.

Jag är föd omkring 7-8 v för tidigt. Vägde 1670g som minst. Min lillebror me. Fast vi har ju inte varit tvillingar i våra iofs.
Vi lever o ser ut som vanliga människor ;)
Jag fick ligga i kuvös och kom inte hem förrän jag var ca 2 mån från sjukhuset.

Sen EmelieR föddes (använder dig som exempel) har man tydligen gjort stora framsteg vad gäller vård av prematura (för tidigt födda barn). Tror att överlevnadschansen för 8 v för tidigt födda barn är över 90%. De kan vara lite sena i början men kommer igen inom sitt första levnadsår.

Hur länge de måste stanna på sjukhuset beror helt på hur väl de andas själva. Då lungorna inte är helt färdigbildade förrän v 37 så kan de behöva ligga i kuvös, men kan de andas bra själva så brukar man få åka hem rätt tidigt.

Mina tjejer föddes 6 v tidigt och var vägde inte speciellt mkt. Fick ligga i kuvös och vi var kvar på sjukhuset 1 mån. Förutom att det tog tid att få dem att orka dia ocha tt de fick ligga några dagar på en varm vattensäng i kuvösen så var det absolut inga problem.
De är idag normalastora, faktiskt lite över snittkurvan och inget har märkts ang. deras tidiga start.

Grattis till att ha blivit moster!:love:

När syrran berättade för faster så sa faster:
"Men den får ni ju ta bort, annars kan hon ju bli retad".
Inte prio 1 liksom ;)

Tjejen blir kvar i ytterligare en månad iaf och killen andas själv utan respirator nu :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 601
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar